ایسنا نوشت: علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مجله لوپوئن فرانسه درباره اهمیت موضوع حصر گفت: اوضاع کنونی با آنچه در چند سال پیش وجود داشت، فرق کرده است. برای مثال بسیاری از افرادی که روی ادامه حصر خانگی اصرار داشتند امروز به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه این وضعیت به نفع منافع ملی نیست. این احتمال هست که این مساله حل شود. به هر حال، حتی از نظر منطق و عدالت نیز اگر این دو نفر خطایی کرده باشند می‌توان این‌طور در نظر گرفت که با هفت سال حصر خانگی، آنها مجازات خود را سپری کرده‌اند.

او درباره موضوع حصر و اعتراض اخیر مهدی کروبی نیز گفت: وقایع اخیر بی‌نتیجه نبوده‌اند. برای مثال درخواست‌های آقای کروبی را در نظر بگیرید که ابراز امیدواری کرده بود ماموران از منزل او بیرون بیایند. همچنین خواسته است که مورد محاکمه علنی قرار گیرد و این کار در حضور رسانه‌ها انجام شود. در این زمینه نیز دولت وعده‌ای به وی داده است.

مطهری همچنین در این گفت‌وگو افزود: در زمینه پایان دادن به حصر خانگی آنها ضرورت دارد یادآوری شود که این موضوع در شورای‌عالی امنیت ملی ایران به‌طور غیررسمی مطرح شده است. اعضای این شورا روی اینکه مهم است برای این موضوع راه‌حلی یافت شود، توافق دارند. ما امیدواریم که این مساله سریعا در شورای‌عالی امنیت ملی به‌طور رسمی مطرح و به رأی گذاشته شود و بتوانیم راه‌حلی بیابیم. مقصود این است که یا تصمیم آزادی آنان گرفته شود یا اینکه درباره محاکمه علنی‌شان تصمیم‌گیری شود. البته باید به اتهامات طرف مقابل نیز رسیدگی شود.

نایب رئیس مجلس در مصاحبه با روزنامه لوموند فرانسه نیز درباره نظر رهبری درخصوص حصر گفت: دو سال پیش وقتی من با ایشان در این باره صحبت کردم، مخالف بودند. ولی اوضاع عوض شده است. آقایان موسوی و کروبی با مشکل سلامتی مواجه هستند. آنها سالخورده هستند و ممکن است نظر رهبری هم تغییر کرده باشد.

حدود حصر کروبی و موسوی به روایت کوثری

از سوی دیگر سرتیپ پاسدار محمد اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در مورد حصر گفت: اینها محصور شدند تا سر عقل بیایند. نظام دوست ندارد مسوولان پیشین خود را محاکمه و تنبیه کند. او همچنین گفت: این‌طور نیست که برخی فکر می‌کنند اینها در یک اتاق حصر مطلق خانگی هستند، اصلا و ابدا این‌طور نیست. البته باید بگویم که اینها به‌خاطر انتخابات حصر نشده‌اند بعد از گذشت یک‌سال از انتخابات وقتی اینها همچنان دعوت به توطئه علیه نظام می‌کردند شورای‌عالی امنیت ملی چنین تصمیمی گرفت اگر اینها توطئه را ۲۰ ماه طول نمی‌دادند که اصلا حصر نمی‌شدند. اینها به‌راحتی رفت‌وآمد می‌کنند با نزدیکان و اقوام خود دیدار دارند؛ مسافرت می‌روند و زندگی عادی دارند. منتهی برای دیدار یا جلسه‌ای که امکان توطئه علیه امنیت مردم باشد محدودیت دارند و هر فعالیت ضد‌امنیتی که ممکن است علیه مردم باشد برای اینها محدود شده است و این محدودیت هم مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی است. او همچنین در پاسخ به این سوال که می‌گویند نیروهای سپاه یا قرارگاه ثارالله در منزل محصوران حضور دارند، گفت: اصلا به نیروهای سپاه ارتباطی ندارد. نیروهایی که وظیفه‌ دارند ممکن است باشند یا نباشد، باید خودشان بگویند من می‌گویم که نیروهای سپاه اصلا در منزل اینها نیستند. کوثری در ادامه گفت: اینها اگر بخواهند حرف بزنند و عذرخواهی کنند برایشان نشست خبری برگزار می‌کنیم. اگر اینها واقعا قصد اذعان به اشتباه خود را داشته باشند نظام مشکلی ندارد که صدای اینها را به گوش مردم برساند. اگر عذرخواهی و توبه کنند طبیعی است که ممکن است در مجازات اینها، ملاحظه و قطعا وضعیت‌شان بهتر شود.

پاسخ فرزند کروبی

همزمان حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: پدرم بر مواضع قبلی خود پایبند بوده و به برگزاری دادگاه علنی تاکید دارد.