دنیای اقتصاد: دادستان عمومی و انقلاب اراک درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده کارخانه آذرآب با تاکید بر اینکه «خواست دستگاه قضایی رسیدگی به مشکلات و حل و فصل آن است» گفت: با صدور دستور بازداشت موقت مدیرعامل این کارخانه در حال بررسی ادله‌ و ابعاد و زمینه‌های ایجاد مشکلات هستیم و قطعا در فضایی آرام و قانونی پرونده روند طبیعی خود را به سرعت و دقت طی خواهد کرد. براساس گزارش «ایسنا» به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، عباس قاسمی دادستان اراک تاکید کرد: هدف دستگاه قضایی و همه مسوولان و افرادی که پیگیر حل مشکل هستند این است که با رفع مشکلات و دغدغه‌های کارگران و عوامل زحمتکش این کارخانه، همه آنها را نسبت به آینده و روند رو به حرکت این مجموعه امیدوارتر کنیم. خبر بازداشت مدیرعامل شرکت «آذرآب» اراک را دیروز سردار کیومرث عزیزی فرمانده انتظامی استان مرکزی نیز تایید کرد.

علت بازداشت

دیروز همچنین رئیس کل دادگستری استان مرکزی، علت بازداشت موقت مدیرعامل شرکت آذرآب اراک به دستور دادستان شهر اراک را تشریح کرد. حجت‌الاسلام قاسم عبداللهی در گفت‌وگو با «ایسنا» درخصوص جزئیات بازداشت مدیرعامل شرکت آذرآب اراک گفت: برخی اقدامات مدیرعامل این شرکت که موجب بروز بی‌نظمی شده بود منجر به صدور دستور از سوی دادستان برای بازداشت وی شد. او ادامه داد: عدم اجرای مصوبات شورای تامین از سوی مدیرعامل شرکت و ایجاد بی‌نظمی و اخلال در نظم عمومی که منجر به درگیری بین کارگران و نیروی انتظامی و موجب ضرب و جرح کارگران این شرکت شد، علت بازداشت مدیرعامل این شرکت است. رئیس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: انجام اقداماتی از سوی مدیرعامل شرکت مبنی‌بر عدم تشکیل مجمع که منتهی به اخلال در نظم عمومی شده است از دیگر دلایل بازداشت وی است. رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: یکسری مباحث مالی در حوزه داخلی شرکت نیز مطرح است از جمله اینکه مدیرعامل این مجموعه پس از دریافت وجوهی در قالب وام از این وام‌ها در جای دیگری غیر ‌از شرکت بهره‌برداری کرده که از دیگر موارد منتهی به بازداشت بوده است. عبداللهی بیان کرد: دستگاه قضایی به جد به این موضوع ورود پیدا کرده و با دستگیری مدیرعامل و با انجام تحقیقات تکمیلی و بررسی ابعاد گوناگون این موضوع، نتایج آن اعلام خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش مبنی‌بر اینکه آیا مدیرعامل شرکت آذرآب می‌تواند با تامین وثیقه آزاد شود، گفت: فعلا قرار بازداشت موقت برای وی صادر شده است و در حال حاضر نمی‌توان وثیقه‌ گذاشت تا مراحل بعدی قضایی صورت گیرد.

تحقیق‌وتفحص از نحوه برخورد با کارگران

از سوی دیگر علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت که به‌دنبال تحقیق و تفحص از نحوه برخورد و اتفاقات رخ داده با کارگران کارخانه «آذرآب» و «هپکو»ی اراک هستیم و تا انتهای ماجرا نیز می‌رویم. چون معتقدیم با کارگران برخورد غیرقانونی شده است. محجوب در گفت‌وگو با «ایسنا» در واکنش به برخوردهای صورت گرفته با کارگران کارخانه «آذرآب» و «هپکو»ی اراک گفت: تحقیق و تفحص ما از نحوه برخورد غیرقانونی و اتفاقات رخ داده‌ با کارگرانی است که اعتراضشان به دریافت نکردن حقوقشان بود. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآوری کرد: ما پیش از این با تشکیل جلساتی در کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری بر این موضوع تاکید داشتیم که براساس تکلیف قانون باید حقوق کارگران پرداخت شود.