به گزارش «ایسنا» در یادداشت توییتری حمید ابوطالبی آمده است: «بحران‌آفرینی‌های مستمر و گسترده، یک استراتژی ویژه برای گریز از بحران‌های موجود نیست؛ پس از بحران درشمال عراق، اینک نوبت لبنان است و فردا...؛ اما این روش به امنیت، ثبات و آرامش بیشتر نمی‌انجامد؛ مهم این است که قدرت غلبه بر بحران و بحران‌سازی، موثرتر و موفق‌تر از توانایی بحران‌ آفرینی است.» به نوشته ابوطالبی، راه خاتمه بحران‌ها این اصول است: «استقلال و یکپارچگی کشورها، حق‌حاکمیت ملت‌ها، رفع ظلم واشغالگری، مذاکره با احترام‌ و برابر، صلح مبتنی برتوسعه.»

واکنش ظریف به استعفای حریری

در واکنشی دیگر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در پیام‌هایی توییتری به ادعاها و اقدامات خصمانه عربستان سعودی واکنش نشان داد. به گزارش «ایسنا» ظریف در چند پیام توییتری نوشت: سفرها به عربستان سعودی متخاصم برای سلامت منطقه خطرناک بوده است. سفر ترامپ منجر به سرکوب‌ها در بحرین و به‌دنبال آن آشفتگی در قطر شد. وی افزود: سفرهای کوشنر (داماد ترامپ) و نخست‌وزیر لبنان به استعفای عجیب سعد حریری در حالی که خارج از کشور بود، منجر شد. البته که ایران به مداخله در منطقه متهم شده است. وی ادامه داد: بمباران یمن از سوی پادشاهی عربستان باعث کشته شدن هزاران بی‌گناه شامل کودکان، شیوع وبا و قحطی شده است؛ اما قطعا ایران سرزنش می‌شود. وی گفت: پادشاهی عربستان سعودی در جنگ‌های متخاصمانه، گردن کلفتی در منطقه، رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و تحریکات پر خطر وارد می‌شود و این کشور، ایران را برای این رویدادها سرزنش می‌کند.

حریری، تابع تمام و کمال محمد بن‌سلمان

همچنین علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران نیز نخست‌وزیر مستعفی لبنان را تابع بی‌چون و چرای ترامپ و ولیعهد سعودی دانست. به گزارش خبرگزاری فارس، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران تاکید کرد: حریری و بن سلمان و ترامپ و نتانیاهو همگی پی یک مساله واحد هستند و آن هم رهبری آمریکا بر ملت‌های منطقه و ایران این را رد می‌کند. شمخانی در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین افزود: «آنچه ترامپ به بن‌سلمان انتقال می‌دهد؛ او هم همان را به حریری دیکته می‌کند و حریری هم باید واو به واو دستورات را اجرا کند.»

سفیر جدید لبنان در راه تهران

از دیگر سو، سفیر جدید لبنان در ایران که به پیشنهاد وزارت امور خارجه لبنان و تایید مقامات عالی‌رتبه این کشور از جمله میشل عون رئیس‌جمهور، مسوولیت سفارت بیروت در تهران را برعهده گرفته است، به‌زودی راهی ایران خواهد شد. به گزارش «ایسنا» حسن ‌محمدعباس سابقه فعالیت دیپلماتیک در سفارت بیروت در لندن و همچنین دفتر این کشور عربی در نیویورک را در کارنامه کاری خود دارد. طبق برنامه‌ریزی قبلی قرار است که این مقام لبنانی قبل از پایان سال ۲۰۱۷ به تهران سفر کند و مسوولیت امور در سفارتخانه این کشور عربی در ایران را بر عهده بگیرد.