ناکامی آمریکا در ارجاع ایران به شورای امنیت

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعباس عراقچی، در حاشیه کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی و در جمع خبرنگاران افزود: «این حرکت نمایشی بود که دولت آمریکا انجام داد و برخی از قطعات که معلوم نیست از کجا آمده را به نمایش گذاشت.» وی افزود: «ما دعوت اعضای شورای امنیت و بردن آنها به موزه را حرکتی مذبوحانه می‌دانیم.» معاون وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه آمریکایی‌ها در طول یک‌سال گذشته تلاش کردند تا دوباره پای ایران را به شورای امنیت باز کنند، افزود: «این تلاش تاکنون شکست خورده است.» وی با بیان اینکه هرچند باری که آمریکا تلاش کرد موضوع موشکی ایران، یمن یا آشوب‌های داخلی را به شورای امنیت بکشاند به انزوای هر چه بیشتر آمریکا منجر شد و این چیزی است که همه رسانه‌های غربی به آن اذعان کردند، گفت: «اقدام اخیر آمریکا که سعی کردند بحث آشوب‌های داخلی ایران را به صحنه‌ای برای محکومیت‌مان در شورای امنیت تبدیل کنند در واقع آن جلسه به صحنه حمایت تمام اعضای شورای امنیت از برجام و انزوای آمریکا تبدیل شد.» معاون وزیر امورخارجه ادامه داد: «واکنش‌ها و بازتاب‌هایی که بعد از این حرکت ما از کشورهای مختلف شاهد بودیم نشان می‌دهد که این اقدام مذبوحانه موثر نبوده است.» عراقچی افزود: «موضع دولت روسیه و کشورهای دیگر شورای امنیت در این‌باره روشن بود و قطعا آمریکا از این مسیر نمی‌تواند به ترفندی برسد.»

موضع روسیه

همزمان سفیر روسیه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۱۱ بهمن پس از سفری به واشنگتن برای بازرسی از تسلیحاتی که آمریکا مدعی است ایران به حوثی‌های یمن داده است، گفت: «هیچ دلیلی برای اقدام سازمان ملل علیه ایران وجود ندارد.» واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد به تلاش‌های اخیر واشنگتن واکنش نشان داد و گفت: «ما فقط حرف‌های مبهمی در مورد اقدام علیه ایران شنیده‌ایم. اگر پیشنهاد مشخصی ارائه شود آن را بررسی خواهیم کرد. قبل از اینکه بدانیم ماجرا چیست چگونه می‌توان در مورد آن قضاوت کرد.» وقتی از او سوال شد که آیا در سازمان ملل پرونده‌ای علیه ایران وجود دارد آقای نبنزیا گفت: «نه!» نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، چند روز پیش ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت را برای بازدید از باقی‌مانده موشک بالستیکی که آمریکا مدعی است ساخت ایران بوده و روز چهارم نوامبر از سوی حوثی‌ها به سمت ریاض شلیک شد به یک انبار نظامی در حومه واشنگتن برد. ایران بارها دادن چنین موشکی به حوثی‌ها را تکذیب کرده و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز باقی‌مانده موشکی را که در واشنگتن به نمایش گذاشته شد «جعلی» توصیف کرده است.

وزیر خارجه ایران، همزمان با دیدار سفرای سازمان ملل از بقایای این موشک در توییترش نوشت: «آمریکا دارد به اعضای شورای امنیت تکه‌هایی از موشک را با آرم موسسه استاندارد ایران روی آنها نشان می‌دهد، درست همان نشانی که ما روی فرآورده‌های غذایی می‌گذاریم.» او به کنایه نوشت دوباره تلاش کنید تا «مدرک» تولید کنید. سفیر روسیه در سازمان ملل در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر ارسال موشک از سوی ایران به انصارالله یمن گفت: «در یمن تسلیحات متنوع و گوناگونی وجود دارد. در دوران حکومت علی عبدالله صالح (رئیس‌جمهوری سابق یمن) بسیاری از کشورها برای صدور اسلحه به آن کشور رقابت می‌کردند. من در این زمینه کارشناس نیستم که بتوانم قضاوت کنم.»

کارشناسان مستقل سازمان ملل در گزارش خود به شورای امنیت در ماه ژانویه مدعی شدند که ایران قطعنامه‌های این سازمان در مورد یمن را نقض کرده چون «نتوانسته است از انتقال مستقیم یا غیرمستقیم، فروش و ارسال موشک‌های بالستیک و سایر تسلیحات به حوثی‌های یمن جلوگیری کند.» این درحالی است که نماینده روسیه در سازمان ملل در مورد وجود شواهد قانع‌کننده اظهار تردید کرده است. او افزود: «تصمیم‌گیری در مورد گزارش کارشناسان سازمان ملل به عهده کمیته تحریم یمن است که اعضای آن دیپلمات‌های ۱۵ کشور عضو شورای امنیت هستند.» شورای امنیت در آوریل ۲۰۱۵ ارسال اسلحه برای انقلابیون یمن را ممنوع اعلام کرد. در نشست تصویب این تحریم، روسیه که خواهان محاصره تسلیحاتی تمام طرف‌های درگیری بود، به این قطعنامه رای ممتنع داد. در عین حال غیرت عمر‌اوف، نماینده قزاقستان در سازمان ملل که رئیس ادواری شورای امنیت در ماه ژانویه نیز هست، شواهد را برای اقدام علیه ایران کافی ندانسته و می‌گوید: «هیچ نمی‌دانیم این سلاح‌ها چگونه به یمن ارسال شده‌اند.» چین هم در این مورد که موشک‌‌های مورد بحث، ساخت و تولید ایران بوده باشند، ابراز تردید کرده است. از سوی دیگر اما  نیکی هیلی گفته است آمریکا درحال بررسی اقدامات گوناگونی علیه ایران از جمله تشدید محدودیت‌های مربوط به برنامه‌های موشکی و تحریم شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در ایران است. به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش‌تر نیز دونالد ترامپ تهدید کرده بود که اگر «معایب فاجعه‌بار» توافق هسته‌ای جامعه بین‌المللی با ایران اصلاح نشوند از این توافق خارج خواهد شد.

تداوم رایزنی نتانیاهو با مسکو

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش‌های آشکاری را برای همسو کردن مواضع مسکو با محور واشنگتن- ریاض-‌ تل‌آویو، علیه نقش منطقه‌ای ایران آغاز کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با دبیر شورای امنیت ملی روسیه بار دیگر مدعی شد که ایران به‌دنبال «تبدیل لبنان به پایگاه شلیک موشک به اسرائیل» است. در همین راستا نتانیاهو هفته گذشته برای گفت‌وگو درباره ایران راهی مسکو شده بود و این بار تیمی امنیتی از روسیه به فلسطین اشغالی رفته و با او دیدار کرده است. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نتانیاهو در بیت‌المقدس با «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه و دیگر اعضای هیات روس دیدار و گفت‌وگو کرده است. نتانیاهو در این دیدار  مدعی شده است که ایران تلاش می‌کند «لبنان را به پایگاهی برای شلیک موشک به سوی اسرائیل» تبدیل کند. در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است: «نخست‌وزیر نتانیاهو با دبیر شورای امنیت ملی روسیه دیدار و درباره تهدیدات منطقه‌ای، در راس آنها حضور ایران در سوریه و تلاش‌های ایران برای تبدیل لبنان به پایگاهی برای شلیک موشک به اسرائیل، بحث کرد.» نتانیاهو پیش از این هم در سفر به مسکو، ادعاهای مشابهی را مطرح و تهدید کرده بود که اگر ایران به‌دنبال تثبیت حضور در سوریه یا انتقال تسلیحات پیشرفته به لبنان باشد، اسرائیل خود وارد عمل می‌شود. رژیم صهیونیستی در ماه‌های گذشته بارها ایران را به تلاش برای ایجاد «کمربندی زمینی» از تهران تا بیروت متهم کرده است. این رژیم به همین بهانه چندین بار مناطقی داخل اراضی سوریه را هدف قرار داده است.