لغو طرح منع تردد شبانه

33 copy

رئیسی که در یک برنامه تلویزیونی حضور داشت با اعلام این خبر گفت: برداشته شدن محدودیت‌های تردد شبانه به این معنی نیست که با ترددهای غیرضروری، احتیاط‌های مربوط به فراگیری کرونا را کنار بگذاریم. او از مردم خواست که به جز‌ در موارد ضروری و اموری مانند تزریق واکسن در خیابان‌ها تردد نکنند. به گفته علیرضا رئیسی ممنوعیت به معنای آزاد شدن ‌میهمانی‌ها و شب‌نشینی نیست و ممنوعیت شبانه در شهرهایی که واکسیناسیون شبانه‌روزی دارند، برداشته شد و اورژانس آمادگی دارد با مراجعه به منازل کسانی که معلولیت دارند یا نمی‌توانند از منزل خارج شوند، آنها را در منزل واکسینه کنند. رئیسی تاکید کرد: ۱۲ درصد از افراد بالای ۶۵ سال واکسن نزده‌اند و ۷۴ درصد مرگ‌ومیر فعلی کرونا در افراد ۶۵ سال به بالا برای همین ۱۲ درصد است که واکسن نزده‌اند.

  فوت 487 نفر طی 24 ساعت گذشته

همچنین بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموز‌ش پزشکی طی دو روز شنبه و یکشنبه ۲۰ هزار و ۲۱۹ نفر مبتلای جدید شناسایی شده است که با احتساب این تعداد مجموع مبتلایان به کووید-۱۹ در کشور تا امروز به پنج میلیون و ۲۹۵ هزار و ۷۸۶ نفر رسیده است. ‬

 همچنین بر اساس این گزارش، طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۸۷ نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا‌ به کرونا جان خود را از دست دادند، این در حالی است که ۷۲۷۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. در حال حاضر ۱۶۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

  احتمال موج جدید کرونا در آبان

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر اساس رفتارشناسی این بیماری؛ ممکن است در آبان خیز جدید کرونا داشته باشیم؛ البته تا آبان شش تا هشت هفته طلایی فرصت داریم که اگر سرعت واکسیناسیون را بالاتر ببریم و درصد بالایی را واکسینه کنیم با خیال بسیار راحت به مقابله با پیک بعدی خواهیم رفت.

  اعلام اسامی مراکز شبانه‌روزی واکسیناسیون کرونا

همچنین سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: اسامی مراکز شبانه‌روزی واکسیناسیون کرونا از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام می‌شود.

علیرضا رئیسی ضمن اشاره به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت تسریع در واکسیناسیون کووید-19‌ به «ایسنا» گفت: دانشگاه‌هایی که مراکز شبانه‌روزی واکسیناسیون راه‌اندازی کنند، در حوزه آن دانشگاه منع تردد شبانه با تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا رفع خواهد شد.

  اعلام شرایط جدید صدور مجوز تردد بین‌شهری

از سوی دیگر عیسی فرهادی، فرماندار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم شرایط جدید صدور مجوز تردد بین شهری را با توجه به شیوع کرونا تشریح کرد.  فرماندار تهران با اشاره به تغییراتی در بحث صدور مجوزهای رفت‌وآمد برون‌شهری گفت: در حال حاضر این طرح با اصلاحات شامل افرادی مانند فعالان بنگاه‌های تجاری، کادر درمان، دانشجویان در حال تحصیل در شهرهای دیگر، بستگان درجه یک و دو فوت‌شدگان کرونایی، افراد دارای نوبت پزشکی و همچنین دانش‌آموزان که برنامه تحصیلی خارج از تهران دارند، می‌شود.

فرهادی اعلام کرد: افراد برای اخذ مجوز رفت‌و‌آمد برون‌شهری تهران از صبح تا ساعت ۱۲ فرصت دارند به‌ صورت رایگان در سامانه ثبت‌نام کنند و تنها یک بار در ماه می‌توانند به مدت یک هفته از مجوزی که به نام شخص و با پلاک خودروی اعلام‌شده صادر می‌شود، استفاده کنند. چنانچه بین راه هم از جانب پلیس جریمه‌ای صورت بگیرد، جای نگرانی نیست و جریمه پاک خواهد شد.

  واکسیناسیون روستاییان بالای 18 سال

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر اساس دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قرار است در همه روستاها، افراد ۱۸ سال به بالا، واکسن کرونا دریافت کنند.  رئیسی افزود: جمعیت روستایی ۱۸ سال به بالا که تاکنون واکسن نزده‌اند حدود ۶ میلیون نفر است که با احتساب دو دز برای واکسیناسیون این افراد حدود ۱۲ میلیون دز واکسن نیاز است.

  واکسیناسیون به ۴٢ ساله‌ها رسید

همچنین خبرگزاری صداوسیما به نقل از سخنگوی ستاد ملی کرونا اعلام کرد: تمامی افراد ۴۲ سال به بالا و متولدان ۱۳۵۸ و قبل از آن در سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سامانه salamat. gov. ir زمان و محل دریافت واکسن را بلافاصله خودشان انتخاب کنند. برای این کار، نیازی به داشتن پرونده بهداشت نیست.

 همچنین افراد ۳۲ تا ۴۱ سال‌(متولدین ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۸) که ساکن استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، قم و هرمزگان هستند و در پایگاه‌های بهداشت پرونده سلامت دارند می‌توانند از طریق همین سامانه ثبت‌نام کنند.

  احتمال باز شدن مدارس در اول مهر به صورت حضوری

رئیسی با بیان اینکه معلمان و کادر مدرسه واکسینه شدند، گفت: سرویس‌های مدارس جزو گروه هدف واکسیناسیون هستند؛ برنامه‌ای برای واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان را هم داریم که برآورد ما برای این منظور حدود ۲۰ میلیون دز واکسن است.  وی افزود: احتمال باز شدن مدارس در اول مهر به صورت حضوری خیلی ضعیف است اما از اواخر پاییز احتمالا بازگشایی شود؛ هر وقت شرایط محقق شود می‌توانیم مدارس را بازگشایی کنیم.

رئیسی با اشاره به اینکه بر اساس برآوردها ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو داریم، از همه دانشجویان خواست که در سامانه وزارت بهداشت برای دریافت واکسن، نام‌نویسی کنند.

  واکسیناسیون ۴۰۰ هزار سرباز

 همچنین خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از آغاز واکسیناسیون ۴۰۰ هزار سرباز از هفته آتی خبر داد. از سوی دیگر رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با تایید این خبر گفت: واکسیناسیون سربازان هم از همین هفته آغاز شد و در برنامه واکسیناسیون قرار دارند و بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا ۱۰ مهر حدود ۵۰۰ هزار دز واکسن به پادگان‌ها اختصاص داده خواهد شد.

  واردات واکسن کرونا به 50 میلیون دز رسید

از سوی دیگر روابط عمومی سازمان گمرک ایران در گزارشی اعلام کرد: از ۱۵ بهمن سال گذشته تا 21 شهریور ماه سال جاری 49 میلیون و 873 هزار و 606 دز واکسن کرونا در 50 محموله وارد کشور شده است. بنا به اعلام مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک، وضعیت واردات واکسن کرونا نشان می‌دهد که از ۱۵ بهمن سال گذشته تا ۲۱ شهریور ماه سال جاری ۴۹ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۶۰۶ دز واکسن در ۵۰ محموله وارد کشور شده است. حدود ۸۲ درصد واکسن‌های وارداتی، واکسن چینی سینوفارم بوده و در این دوره زمانی، ۲۹ محموله از این واکسن به تعداد ۴۰ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دز وارد کشور شده است.


ارزش واکسن‌های وارداتی

ایسنا: بر‌اساس اعلام معاون فنی گمرک ایران ارزش حدود ۸/۴۹ میلیون دز واکسنی که تاکنون وارد ایران شده حدود ۴۲۱ میلیون دلار است.  آخرین اعلام گمرک از وضعیت واردات واکسن از نیمه بهمن سال گذشته تا به امروز که با نظارت گمرک ایران ترخیص و به وزارت بهداشت تحویل شده است از این حکایت داشت که طی ۵۰ مرحله ۴۹ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۶۰۶ دز واکسن وارد ایران شده است.

اما مهرداد ارونقی، معاون فنی گمرک ایران، جزئیات ارزش گمرکی واردات واکسن‌های ترخیصی از سوی گمرک ایران را اعلام کرد.   طبق اعلام این مقام مسوول در گمرک ایران درباره حدود قیمت واکسن‌های وارداتی، هر دز واکسن سینوفارم چین ۲/۹ دلار، آسترازنکای چین چهار دلار، آسترازنکای ژاپن چهار دلار، کواکس ایتالیا چهار دلار، اسپوتنیک روسیه ۱۰ دلار، آسترازنکا روسیه ۵/۶ دلار، کواکس کره چهار دلار، آسترازنکای اتریش چهار دلار و بهارات هند ۵/۱۴ دلار بوده که این برند، گران‌ترین برند واکسن‌های وارداتی به شمار می‌رود.  وی همچنین با اشاره به توزیع واکسن‌های وارداتی نیز یادآور شد: ۴۰ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دز سینوفارم چین، یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دز آسترازنکا از چین، دو میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دز آسترازنکا از ژاپن، یک میلیون و ۴۵۲ هزار دز آسترازنکا از ایتالیا (کواکس)، یک میلیون و ۴۵ هزار دز اسپوتنیک و ۹۶۳ هزار دز آسترازنکا از روسیه، ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دز آسترازنکا از کره‌جنوبی‌(کواکس) و ۱۲۵ هزار دز بهارات از هند وارد ایران شده است.  به گفته معاون فنی گمرک ایران، بر این اساس ارزش مجموع واکسن‌های وارداتی از ابتدا تاکنون حدود ۴۲۱ میلیون دلار است.

بخشی از واکسن‌های وارداتی به عنوان هدیه به ایران بوده است، ضمن اینکه در ابتدای جریان واردات واکسن چالش‌های زیادی در رابطه با تامین ارز و نقل‌وانتقال منابع و فشار تحریم‌ها در این رابطه مطرح بود.