«زندگی و زمانه سیدحسن تقی‌زاده» از رجال عصر مشروطه، از سوی مرکز مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شد. بررسی و شناخت تاریخ معاصر ایران، بدون شناخت انقلاب مشروطه، علل و عوامل، ریشه‌‌های انحراف،‌علل پیدایش استبداد رضاخانی از دل این انقلاب و موضوعاتی از این دست میسر نخواهد بود. در این بررسی، رجال و شخصیت‌‌های موثر تاریخ معاصر سهم بسزایی دارند.

در بررسی رجال عصر مشروطه، سید حسن‌ تقی‌زاده از چهره‌‌های موثر به شمار می‌‌رود. وی که در بین چهره‌های روشنفکر غربگرا از شهرت خاصی برخوردار است، نه تنها شعار «از ناخن پا تا موی سر باید غربی شد» را سر داد ‌بلکه به تعبیر خود «اولین بمب تقلید از غرب را در ایران منفجر کرد» و در نهایت به این آموزه‌ها نیز عمل نمود.

سید حسن تقی‌زاده از چهره‌‌های صاحب نام و ذی‌ نفوذ در دستگاه وابسته ماسونی بود و تا مرتبه «استاد اعظمی»‌ترقی کرد و از همین راه عده‌ای از اهل قلم و فرهنگ این مرز و بوم را به تشکیلات فراماسونری رهنمون ساخت، هر چند برای فرار از بیان واقعیات تاریخی و کتمان وابستگی‌‌هایش،‌ تجاهل کرده و آن را افسانه‌‌ای بیش نمی‌‌خواند.

بنا بر آنچه این کتاب نقل می‌کند، بررسی زندگی سید‌حسن تقی‌زاده، شاید نکات کم و بیش مثبتی در عرصه‌های تحقیقی، ادبی و تاریخی به وی نسبت دهد، اما در میدان عمل، سیاست و حکومت، اقدامات غربگرای وی از او چهره‌‌ای ساخت که حتی نزدیک‌ترین دوستان و فرزندان فکریش نیز نتوانستند آن‌طور که باید و شاید از او دفاع کرده و تطهیرش کنند.

کتاب حاضر توسط دکتر سیدعلی علوی، استادیار دانشگاه‌الزهرا(س) نوشته شده و گوشه‌ای از زندگی تقی‌زاده را بیان داشته است.