گوشت گران می‌شود

ایسناـ‌ اتحادیه گوشت گوسفندی نسبت به آغاز موج گرانی گوشت دو ماه قبل از ماه رمضان هشدار داد.

کاظم صمدی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به افزایش قیمت گوشت گوسفندی در هفته اخیر گفت: قیمت بارکرد گوشت در چند روز اخیر از چهار‌هزار و ۳۵۰‌تومان به چهار‌هزار و ۵۰۰‌تومان افزایش یافت و با روند فعلی احتمال ادامه افزایش قیمت وجود دارد. صمدی با بیان تجربه سال قبل بازار گوشت در آستانه ماه رمضان عنوان کرد: سال پیش قیمت گوشت یک هفته قبل از ماه رمضان افزایش یافت، ولی متاسفانه امسال از ۴۵ روز مانده به ماه مبارک رمضان موج گرانی آغاز شده که این به هیچ وجه علامت خوبی برای بازار نیست و وزارت بازرگانی باید ترفندی برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها به کار گیرد.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی همچنین با انتقاد از اعلام آمادگی دامداران برای عرضه گوشت ارزان در فروشگاه‌های شهروند تاکید کرد: دامداران تخصصی در زمینه توزیع گوشت ندارند. البته این سوال برای توزیع‌کنندگان گوشت مطرح است که دامدارانی که تجربه‌ای در این زمینه ندارند از چه منبعی گوشت ارزان عرضه خواهند کرد مگر اینکه بخواهند گوشت نامرغوب و پست را به نام گوشت خوب به فروش برسانند.

وی خاطرنشان کرد که وزارت بازرگانی باید در رابطه با در دست گرفتن تنظیم بازار درباره تعرفه گوشت تصمیم نهایی خود را اعلام کند چرا که دلیلی ندارد در پایان سال تعرفه واردات گوشت را کاهش و در خردادماه تعرفه را افزایش دهد.

به گفته صمدی برخی با تعرفه ۱۵‌درصدی سردخانه‌هایشان را پر کرده و پس از اشباع سردخانه‌ها تعرفه را به ۵۰‌درصد رسانده و موج گرانی را دامن می‌زنند، لذا اگر وزارت بازرگانی این دایره بسته را پاره نکند، هر سال همین قصه تکرار می‌شود.

بر اساس این گزارش پیشنهاد کاهش تعرفه گوشت وارداتی و بازگرداندن آن به تعرفه سابق در کمیسیون ماده یک مطرح شده و اخیرا مصوبه‌ای برای همین منظور تهیه شد. ولی هنوز نهایی نشده است، چراکه اعلام کاهش این تعرفه باید به امضای چهار وزیر برسد.