ممکن نیست همه قیمت‌ها برای همیشه ثابت بماند

رییس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه در نظر داریم از این پس دیدارهای منظمی با خبرنگاران داشته باشیم، در خصوص اجرای علم محوری در جامعه گفت: پدید آمدن نشاط علمی و امید برای پیشرفت در دانشگاه‌ها محسوس است. به گزارش «ایسنا»، دکتر غلامعلی حدادعادل در خصوص مشکلات اجرای علم‌محوری و اینکه آیا این مشکلات در قوانین موجود است یا در اجرای آن، گفت: به طور کلی در رویکرد دانایی‌محور در اداره کشور تازه کار هستیم و سابقه طولانی در اداره کشور بر این مبنا نداریم. چند سالی است که مقام معظم رهبری در هر فرصتی بر جنبش علمی و جنبش نرم‌افزاری تاکید می‌کنند همانطور که در دیدار با مسوولان بر جنبش و جهاد علمی به عنوان یکی از مشخصه‌های اصولگرایی تکیه کردند، در دیدار اخیر با استادان دانشگاه نیز فرمودند که نقشه علمی کشور باید تهیه شود. افق روشن است و نشانه‌هایی از جهش علمی دیده می‌شود. برای امثال من که دانشگاهی هستیم در مقایسه با گذشته، پدید آمدن نشاط علمی و امید برای پیشرفت در دانشگاه‌ها محسوس است، اما همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید نقشه علمی کشور طراحی شود و بعد جایگاه آن در چشم‌انداز و سیاست کلی علم و فناوری تعیین و خلاء قانونی آن هم مشخص شود.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم به صورت مقطعی و موضعی با افزایش بودجه‌های تحقیقاتی در مجلس این قدم را برداریم، اما مقام معظم رهبری به نگرش راهبردی دعوت کرده‌اند که این کار جامع‌تر و منظم‌تر انجام شود.

حدادعادل در پاسخ به این سوال که آیا برای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بهتر نیست، مانند شورای عالی امنیت ملی که برای مسائل سیاسی تشکیل شده نهادی نیز برای هماهنگی امور اقتصادی تشکیل شود،‌ گفت: شورای عالی امنیت ملی در قانون اساسی جایگاه دارد ولی در مورد نهادی که پیشنهاد می‌کنید یعنی نهادی که بتواند هم نوعی کار مجلس و نوعی کار دولت را زیر یک چتر واحد انجام دهد، فعلا در قانون اساسی پیش‌بینی نشده است.

وی افزود: مجلس و دولت و قوه قضائیه باید سعی کنند با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام بین خودشان هماهنگی ایجاد کنند. تا جایی که به مجلس مربوط است ما ابلاغ بخش اخیر اصل ۴۴ قانون اساسی یعنی بند «ج» آن را از سوی مقام معظم رهبری جدی گرفته‌ایم. سال گذشته بندهای دیگری از این اصل ابلاغ شد و این سیاست‌ها در دو گام ابلاغ شد. در سال گذشته مقام معظم رهبری اعلام کردند که بند «ج» متعاقبا ابلاغ می‌شود که طبیعی بود یک حالت انتظاری وجود داشته باشد تا بند «ج» این اصل را تکمیل کند. حالا مجلس به صورت جدی قصد دارد مطالعه لازم را درباره ضرورت‌های قانونی اجرای این اصل انجام دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه داده‌ایم و اصل آن به تصویب رسیده و به زودی رای‌گیری برای اعضای آن انجام می‌شود و این کمیسیون شروع به کار می‌کند که در ابتدا دیدگاه‌های کلی را بررسی می‌کند و نگرانی‌ها را خواهد شنید. شاید هم قدری کارهای انجام شده را مورد بررسی قرار دهد و به مجلس گزارش کند که باید چه کاری انجام دهد. بعد از آن مجلس تصمیم می‌گیرد که چه طرحی را عرضه کند یا دولت چه لایحه‌ای را تقدیم کند.

بحث بنزین

حدادعادل در خصوص ارائه متمم بودجه و متمم بودجه عمرانی از سوی دولت و لزوم این کار گفت: متمم بودجه عمرانی موضوعی بود که خود دولت هنگام تصویب قانون بودجه وعده داده بود. آن موقع نمایندگان گفتند اگر دولت در جذب بودجه مصوب موفق شود مخالفتی با بررسی متمم ندارند. این یک قرار کلی و عمومی بین ما و دولت بود. برداشت برای بنزین از حساب ذخیره ارزی یک فقره مستقل است. مجلس ابتدا تصمیم گرفت که بودجه خرید واردات بنزین را محدود کند تا سهمیه‌بندی اجرا شود که این کار با تعویق مواجه شد و در نتیجه بودجه مصوب کفایت نمی‌کند. منتظریم دولت بودجه لازم را بیاورد تا مجلس بررسی کند و مشخص شود که از چه زمانی می‌خواهد سهمیه‌بندی را اجرا کند و بر حسب آن تاریخ، به چه میزان نیاز به واردات بنزین است. مجلس آماده همکاری با دولت است. حدادعادل در پاسخ به این سوال که آیا باید اجازه دهیم واژه‌های لاتین وارد کشور شوند و بعد آنها را تغییر دهیم یا از ابتدا از ورود این واژه‌ها جلوگیری کنیم؟ گفت: وارد شدن واژه‌های بیگانه بر خلاف مسافران خارجی که یک راه ورود مشخصی دارند راه ورود مشخصی به زبان فارسی ندارد، یعنی گمرکی نیست که آن واژه را در آن معطل کنیم و بررسی کنیم که کدام واژه وارد شود. البته فرهنگستان راهکاری برای علاج واقعه قبل از وقوع اندیشیده است. اصل نگرانی به جا است و باید قبل از اینکه واژه‌ای در اذهان جای‌گیرد و بر زبان‌ها جاری شود برای آن فکری کرد. حدادعادل در خصوص عملکرد دولت نهم و آیا اینکه در این کابینه نیازی به ترمیم وجود دارد؟ گفت: پاسخ این سوال را باید خود رییس‌جمهور بدهد. چون رییس‌جمهور ارزیابی دقیقی را آغاز کرده است. در مجلس هر وقت نیازی به تغییر وزرا باشد استیضاح سازوکار قانونی آن است که در حال حاضر این بحث در دستور کار مجلس نیست. ممکن است در مجلس انتقادی به عملکرد بعضی وزرا باشد، اما به حدی نرسیده که مجلس خواهان تغییر آنها باشد. اگر دولت ارزیابی دیگری درباره کابینه داشته باشد مجلس دوباره در معرض رای اعتماد به وزرای معرفی‌شده قرار می‌گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری‌اش با خبرنگاران پارلمانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اخیرا دبیر شورای نگهبان اعلام کرده تجمیع انتخابات دلهره دارد، آیا در این مورد مشورتی و بحثی با مجلس صورت گرفته است؟ گفت: تصور می‌کنم بیشتر نگرانی جنتی، از جهت اجرا باشد.

دکتر حدادعادل افزود: باید دقیقا از ایشان سوال شود که آیا مجلس می‌تواند برای رفع این نگرانی کاری کند. قانون تجمیع انتخابات در مجلس تصویب شده، شورای نگهبان آن را تایید کرده و وزارت کشور نیز ملزم به اجرای آن است. باید دید نگرانی ایشان، دولت و وزارت کشور چه نگرانی ای‌است. مجلس معتقد است اگر این کار انجام شود صرفه‌جویی خوبی می‌شود و اصولا بحث تجمیع انتخابات مدتی است که در دولت، وزارت کشور و مجلس وجود دارد. همگان آن را پذیرفته‌اند که مناسب نیست کشور همه ساله یک انتخابات سراسری داشته باشد.

وی افزود: تجربه نشان داده با هر انتخابات مدت‌ها فضای سیاسی کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد و هزینه‌های سنگینی ایجاد می‌شود. اصولا چند سالی است که قوای سه‌گانه به سمت کم کردن نوبت‌های انتخابات حرکت می‌کنند. در راستای چنین حرکتی بود که مجلس بحث تجمیع را به صورت موقت از دو انتخابات شوراها و خبرگان در این دوره آغاز کرد. این یک مصداقی است از یک مفهوم کلی‌تر که مورد قبول همگان است.

حدادعادل در خصوص طرح خاورمیانه بزرگ و این که آیا احتمال دارد دوباره کشورهای غربی به فکر پیاده کردن آن باشند، گفت: مسلما آنها هر لحظه که بتوانند تسلط خود را بر جهان اسلام و خاورمیانه اعمال کنند، اقدام خواهند کرد. آنچه می‌تواند مانع این خیالات شود بیداری جهان اسلام و مقاومت در مفهوم کلی آن است. آنچه در لبنان اتفاق افتاد نشان داد خاورمیانه جدید قبل از اینکه بخواهد به اراده آمریکا تشکیل شود به اراده ملت‌های مسلمان به وجود آمده است. اگر آمریکا می‌خواهد در این زمینه کاری کند، باید به فکر بازگرداندن خاورمیانه جدید اسلامی به قدیم باشد که چنین چیزی هم خوشبختانه ممکن نیست.

وی افزود: جهان اسلام در حال پیشرفت است و نشانه‌های آن همان اتفاقی است که در لبنان افتاد و امواج آن سراسر جهان اسلام را فرا گرفت و حیرت همه مردم جهان را برانگیخت.

حدادعادل در پاسخ به این سوال که مجلس برای جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور چه اقداماتی انجام می‌دهد؟ گفت: خوشبختانه قانون سرمایه‌گذاری در ایران که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت رسید راه را به صورت خوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران باز کرده و در حال حاضر مانعی جدی در این راه نمی‌بینیم، اما پیدا است که با اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی افق جدیدی روبه روی فعالان اقتصادی در کشور ما گشوده خواهد شد.

وی افزود: در اجرای این سیاست‌ها نکات مهمی است، یکی اینکه دیدگاه مجلس همان دیدگاه مقام معظم رهبری است. مجلس تلاش می‌کند تا راه را برای آنچه مقام معظم رهبری ابلاغ کرده باز کند. در سیاست‌های کلی هم بر رونق و رشد اقتصادی تاکید شده و هم بر عدالت اقتصادی. آنچه دغدغه نمایندگان است ایجاد یک موازنه منطقی میان این دو جنبه است که هیچ‌یک را نباید به سود دیگری فدا کرد. باید مسیر مناسبی برای بازده بهینه فراهم کرد تا هم با فعال شدن بخش خصوصی از تصدی‌گری دولت کاسته شود و هم واگذاری به نحوی نباشد که بی‌عدالتی و اختلاف طبقاتی در جامعه بیشتر شود.

رییس مجلس یادآور شد: بعضی نماینده‌ها طبعا به جانب رشد اقتصادی تمایل دارند و برخی به‌تامین عدالت اقتصادی. امیدواریم با رایزنی‌ها هر دو جنبه در کنار هم به صورت مناسب قرار گیرد.

وی افزود: واقعیت دیگر مساله مدیریت است. همواره وقتی صحبت از واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی می‌شود، موضوع مدیریت در کنار عدالت خودش را نشان می‌دهد. هر گاه که می‌خواهیم سهامی را به عامه مردم یعنی به معلمان، کارگران و دهک پایین جامعه واگذار کنیم که این همان نگاهداشت جانب عدالت است. باید اندیشه کنیم که مدیریت این سهام چگونه خواهد بود و طوری نشود که دوباره مدیریت سهام در دست دولت بیفتد و مدیریت بنگاه‌های اقتصادی با دولت باشد و مقصود اصلی تامین نشود. البته جنبه‌های فرعی دیگری هم وجود دارد که در ضمن مطالعات در کمیسیون ویژه‌ای که به زودی تشکیل خواهد شد، خودش را نشان می‌دهد.

مشکلات روزنامه‌ها

حدادعادل در خصوص مشکلات روزنامه‌ها و توبیخ روزنامه ایران و مباحثی در مورد روزنامه شرق و محدودیت خبرگزاری‌ها و ضرورت حفظ فضای آزاد رسانه‌ای در شرایط حساس فعلی، گفت: شما تصدیق می‌کنید که مشکلات مطبوعاتی نسبت به چند سال پیش بسیار کم شده است. مساله تعطیلی مطبوعات دیگر مساله روز نیست و به ندرت اتفاق می‌افتد. مشکل روزنامه ایران بیش از آنچه مشکلی باشد که دیگران به‌وجود آورده باشند، مشکلی بود که خود روزنامه ایجاد کرد و احساسات عده زیادی از هموطنان را جریحه‌دار کرد. به طور طبیعی باید مدتی بگذرد تا این که آن اتفاق افتاده، جبران شود. تصور می‌کنم آرام آرام زمینه برای شروع به کار روزنامه ایران از نظر اجتماعی ایجاد خواهد شد، اما سیر کار در دست قوه قضائیه است. وی افزود: من هم مثل شما علاقه‌مندم هرچه زودتر بررسی قوه‌قضائیه پایان پذیرد و اگر حکمی داده شود، اجرا گردد. آرزومندم روزنامه ایران بتواند دوباره به ایران خدمت کند. هم ایران و هم سایر روزنامه‌ها باید تلاش کنند بهانه به دست بهانه‌جویان ندهند و اهانتی هم صورت نگیرد.

حداد ‌عادل‌‌ خاطرنشان کرد: در مورد روزنامه‌‌‌های دیگر هم مسائلی جزئی از نظر قانون مطبوعات وجود دارد که در کشوری که ده ها روزنامه و صدها هفته‌نامه دارد، عجیب نیست. آنچه مسلم است در حال حاضر همه با روزنامه‌ها مهربانند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست در خصوص این مطلب که بعضی روزنامه‌ها بر اساس آزادی مطبوعات بر خلاف منافع ملی عمل می‌کنند،‌ گفت: همه باید مراقب باشیم اقدامی بر خلاف مصالح و منافع ملی انجام ندهیم. مطبوعات هم از این قاعده مستثنا نیستند.

حداد ‌عادل‌‌ گفت: ممکن است به ندرت گاهی سهوا یا عمدا تخطی شود که این مسیر خودش را دارد، ولی در حال حاضر به‌رغم تفاوت دیدگاه‌ها که بنده با همه آنها نمی‌توانم موافق باشم، فضای مطبوعاتی فضایی مناسب و آرام است و ما شاهد بحران در فعالیت مطبوعات نیستیم، اگرچه انتقادهایی داریم. بر حسب موازین قانونی یا دیدگاه‌‌های خودمان در مجموع در حال حاضر وضعیت آرامی داریم.

رییس مجلس در پاسخ به این که نتیجه قرائت گزارش‌‌های تحقیق و تفحص چه می‌شود؟ گفت: بر اساس آیین‌نامه اگر ‌هیات‌ رییسه تشخیص دهد تحقیق و تفحص حاکی از یک تخلف است، می‌تواند آن را به قوه‌قضائیه ارجاع دهد. اگر ‌هیات‌‌‌های تحقیق و تفحص از ‌هیات‌ رییسه بخواهند این کار را انجام دهد ما بررسی می‌کنیم و در صورت احراز تخلف قطعا به قوه‌قضائیه ارجاع خواهیم داد.

وی در پاسخ به این سوال که در سفر‌‌های استانی بخشی از مصوبات یا در بودجه امسال در نظر گرفته شده و یا به بودجه‌‌‌های سال آینده مرتبط است، آیا مجلس با این مصوبات برای تنظیم بودجه‌‌‌های آتی در مقابل اقدام انجام شده قرار نمی‌گیرد؟ با بیان اینکه به این سوال می‌توان به صورت مثبت هم نگاه کرد، گفت: دولت نه تنها برای امسال برنامه دارد، بلکه برای سال‌‌های آینده هم برنامه دارد. وقتی رییس‌جمهور به استانی می‌رود قول می‌دهد با بودجه‌‌‌های در اختیار امسال و یا بعضی بودجه‌هایی که در سال آینده پیش‌بینی می‌شود اقدامی را انجام دهد. این می‌تواند اتفاق خوبی باشد که دولت با حضور در استان‌ها اولویت‌ها را تشخیص دهد و بودجه آینده را تصویب کند.

رییس مجلس در خصوص اعلام وصول تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، گفت: هر وقت این کار از نظر قانونی مسیرش طی شود، ‌هیات‌ رییسه قصد ندارد در برابر اقدامات قانونی نمایندگان مخالفتی کند، اما باید دید که مستندات تحقیق و تفحص بر چه اساسی است چون بر اساس شایعات بهتر است که مجلس وارد عمل نشود، بلکه تحقیق و تفحص را وقتی آغاز کند که یک واقعیتی تقریبا مسلم شده باشد که این نیاز را ایجاب کند.

ارزیابی عملکرد دولت

حداد ‌عادل‌‌ در پاسخ به اینکه از نگاه مجلس ارزیابی شما از عملکرد دولت چیست؟ و به دولت چه نمره‌‌‌های را می‌دهید؟ با بیان اینکه این سوال دشواری است، گفت: اگر مجبور باشم نمره دهم نمره قبولی می‌دهم که کمتر از ۱۵ نخواهد بود. دولت کار‌‌های خوبی کرده همین که شور و نشاطی در مردم ایجاد شده و به ارزش‌ها‌ توجهی بیشتر از گذشته پیدا شده و امید ایجاد شده مثبت است. هم اینکه صرفه‌جویی، جلوگیری از ریخت و پاش و مبارزه با فساد به صورت گفتمان جاری در مجلس و دولت و مطبوعات درآمده مثبت است. توجه به کار و عمل که نمونه آن سفر‌‌های استانی است نیز مثبت است.

وی ادامه داد: وقتی در سال‌‌‌های گذشته تذکرات کتبی را قرائت می‌کردم همواره نمایندگان از تاخیر در پرداخت بهای محصولات خریداری‌شده از کشاورزان شکوه داشتند، در حال حاضر این تذکرات بسیار کم شده که این ناشی از اقدام منطقی دولت است که در بسیاری از محصولات مثل گندم یا چای پول محصول را همزمان با تحویل پرداخت می‌کند. شما به عنوان رسانه، سراغ کشاورزان بروید و مشکلات قبل آنها را بپرسید و نظر قبلی‌شان را نیز جویا شوید.

وی افزود: اینها کار‌‌های شجاعانه و مفیدی است که دولت انجام داده و در مجموع موفق بوده است. در مجلس با حفظ استقلال و نیاز دولت به انتقاد، سعی داریم دولت را در انجام کار‌‌های مثبتش کمک کنیم.

رییس مجلس در پاسخ به اینکه بعضا در مجلس بحث استیضاح وزرا مطرح می‌شود اما این استیضاح‌ها اعلام وصول نمی‌شوند و بعضا گفته می‌شود در این کار تقلب صورت می‌گیرد، گفت: تقلب را نشنیده‌ام و نمی‌پسندم. از ساحت مجلس به دور است که چنین لفظی به کار رود. استیضاح ‌هیات‌ رییسه طبق آیین‌نامه انجام شد. استیضاح‌‌‌های دیگری هم که مطرح شده‌اند هیچ‌کدام به حد نصاب قانونی نرسیده‌اندو گلایه‌ها هم از ناحیه کسانی است که امضاهایشان را پس نگرفتند. با هر تعداد امضا که استیضاح رسمیت پیدا نمی‌کند. هرچه بر طبق آیین‌نامه باشد قطع‌نظر از مخالف یا موافق بودن با آن، ملزم به اجرای آن هستیم. حداد ‌عادل‌‌ در پاسخ به این سوال خبرنگاری که شما خیلی مثبت در مورد فضای کشور صحبت می‌کنید، آیا راضی هستید مطبوعه یا خبرگزاری‌ خاصی در فضای فعلی تعطیل شود؟ گفت: تصور نمی‌کنم چیزی مانده باشد که منتقدان دولت نگفته باشند، بنابراین شما هیچ نگران نباشید.

حداد ‌عادل‌‌ در خصوص طرح صیانت جامعه در برابر مفاسد اقتصادی و شبهاتی در خصوص اجرای این و طرح، گفت: اجازه دهید قانون به صورت نهایی تصویب شود و بعد راجع به جزئیات نظر دهیم. بنده شخصا از این رویکرد استقبال می‌کنم و معتقدم امثال بنده باید بدانند که حساب و کتابی هم هست و مراقب باشند که در فعالیت‌‌های اقتصادی از جایگاه خودشان سوءاستفاده نکنند. این یک رویکرد درست و منطقی است.

وی در ادامه‌ در پاسخ به این سوال که از سوی دولت نرخ تورم ۱۰‌درصد اعلام شده اما مجلس با وزرای اقتصادی در خصوص گرانی‌ها جلسات متعددی داشته است، گفت: نظر ما در مورد نرخ تورم همان نظر رییس‌جمهور است. نرخ تورم را بانک مرکزی مشخص می‌کند و رییس‌جمهور هم بر اساس آن گزارش می‌کند. مقایسه تورم در سه ماه اول سال ۱۳۸۵ با سه ماه اول سال ۱۳۸۴ کاهش تورم را نشان می‌دهد. نمایندگان با وزرا برای گرانی برخی اقلام مثل لبنیات، میوه یا گوشت قرمز گفت‌وگو دارند. نمایندگان طبعا مسوولان اجرایی را احضار می‌کنند تا معلوم شود اشکال از کجا است؟ نرخ تورم برآیند همه افزایش‌ها است. ممکن است یک قلم افزایش اما در مجموع تورم کاهش یافته باشد.

رییس مجلس در خصوص پیش‌نویس قانون کار و این که آیا ممکن است در نهایت به مجمع تشخیص مصلحت نظام کشیده شود، گفت: در قانون کار هم مثل اقتصاد که همیشه نگرانی بین رشد و عدالت وجود دارد، نگرانی بین حدود اختیارات کارفرما و کارگر محل مناقشه است. به محض اینکه قدری نظر کارفرما تامین شود کارگرها شکوه می‌کنند و به محض اینکه نظر کارگران تامین شود کارفرما شکوه می‌کند.

وی افزود: مجلس در این زمینه به صورت جدی وارد فعالیت شده، خوشبختانه در نظام ما هیچ بن‌بستی وجود ندارد. نهایتا راه‌‌های برون رفت از بن‌بست‌ها بر اساس قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و اختیارات مقام معظم رهبری است که راه را باز می‌کند. در قانون کار هم اگر کار به آنجا کشیده شود همین‌طور عمل می‌شود. تاکنون هم در مجمع موردی به بن‌بست نرسیده است و مجمع ناچار است نظر دهد.

حداد ‌عادل‌‌ در پاسخ به اینکه آیا مجلس قصد ندارد اعلام کند اقدام نیروی انتظامی برای جمع‌آوری ماهواره‌ها طرح جدید مجلس نیست؟ گفت: وقتی گفته می‌شود مجلس، لزوما دوره هفتم نیست. در مجلس قانون جدیدی برای جمع‌آوری بشقاب‌های ماهواره‌‌‌ای تصویب نشده و مادامی که مصوبه جدیدی نباشد مصوبه قبل به قوت خود باقی است. به جای طرح این سوال از نیروی انتظامی بپرسید چرا تا حالا قانون را اجرا نمی‌کرد. آنها به اسم مجلس این کار را می‌کنند، نه مجلس هفتم.

مبارزه باگرانی

حداد ‌عادل‌‌ در پاسخ به این سوال که جایگاه مجلس برای مبارزه با گرانی‌ها چه بوده است؟ گفت: در جلسه قبلی‌ام با خبرنگاران در مورد گرانی صحبت شد و مطبوعات بر حسب شنیده سیاسی خود تفسیر کردند و برخی انعکاس‌ها منطبق با آنچه من گفته بودم، نبود. وقتی گفته می‌شود رشد تورم کم می‌شود به معنای این نیست که هیچ چیز گران نخواهد شد. مجلس سعی می‌کند با ثابت نگه داشتن برخی کالا‌‌های اساسی و هزینه‌ها، به قشر‌‌های کم درآمد کمک کند. هم سال گذشته و هم امسال با ثابت نگه داشتن قیمت آب، برق، گاز، تلفن، بنزین و پست خواستیم که قشر‌‌های کم درآمد مثل بازنشسته‌ها هزینه‌‌‌های مسلمشان افزایش پیدا نکند.

وی افزود: وقتی دستمزد کارگر را افزایش می‌دهند آیا این در بخش خصوصی هم انجام می‌شود یا نه؟ در بخش خصوصی دستمزد تاثیر‌ی در قیمت تمام ‌شده دارد یا ندارد؟ همانطور که کارفرمایان را ملزم به افزایش حقوق می‌کنیم باید منتظر تاثیر‌ این افزایش حقوق در قیمت‌ها‌ باشیم. دولت و مجلس باید قیمت‌ها‌ را کنترل کنند و با ایجاد یک فضای رقابتی سالم کاری کنند که یک افزایش غیرمنطقی پیش نیاید.

وی ادامه داد: هیچ وقت ممکن نیست که همه قیمت‌ها‌ برای همیشه ثابت بماند. مجلس هم سال قبل و هم امسال که بر سر تثبیت قیمت‌ها‌ اصرار می‌ورزید، نه منظورش تثبیت همه قیمت‌ها‌ بود و نه تثبیت قیمت‌ها‌ برای ابد، اما این مطلب به طرز غیرمودبانه‌ای در برخی مطبوعات منعکس شده بود که مجلس حرفی گفته برای تبلیغات و انتخابات. ما به عنوان یک جزئی از اصولگرایی بهبود معیشت مردم را تعقیب می‌کنیم. اگر در انتخابات هم اثر مثبت داشته چه بهتر، اما این‌طور نیست که وقتی از انتخابات رد شدیم،وعده‌هایمان را فراموش کنیم.

حداد ‌عادل‌‌ در پاسخ به اینکه چرا در مقابل ارائه لایحه حریم خصوصی از سوی دولت قبل، طرحی نیز در مجلس در این باره ارائه شد و موازی کاری صورت می‌گیرد؟ گفت: ما به حریم خصوصی افراد احترام می‌گذاریم. مایلیم اگر خلاء قانونی نیز باشد آن را برطرف کنیم که هم دولت و هم مجلس می‌توانند در این زمینه کمک کنند. ممکن است اختلاف دیدگاه بین برخی نماینده‌ها و دولت باشد و بخواهند از حق خود استفاده کنند اما در مجلس بیش از یکی (طرح یا لایحه) تصویب نمی‌شود.