مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس از پرداخت وام مسکن ۵‌میلیون تومانی بلاعوض به تمام فرزندان ذکور شهدا توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد. محمدعلی مقنیان، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به تصویب نهایی لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران در مجلس، افزود: طبق این مصوبه، فرزندان ایثارگران با استخدام در سازمان‌های دولتی و خصوصی از تسهیلات مختلفی برخوردار می‌شوند به طوری که از ۶ تا ۱۸ ماه ۵۰ تا ۷۰‌درصد از حقوق آنان را دولت می‌پردازد و فقط ۳۰‌درصد از حقوق آنها را کارفرما پرداخت می کند.

وی ادامه داد: حق بیمه آنها نیز در مدت ۵ سال توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی گفت: طبق این مصوبه کارفرمایان بخش خصوصی که ایثارگران را استخدام کنند ۵۰‌میلیون ریال وام با بازپرداخت ۹۰ ماهه دریافت می‌کنند.

مقنیان افزود: دستگاه‌های دولتی موظف شدند نیاز خود را برای استخدام نیرو به بنیاد شهید اعلام کنند و بنیاد شهید هم ایثارگران را به آنها معرفی کند و سازمان ها حداقل ۲۰‌درصد از نیروی مورد نیازشان را از بین ایثارگران تامین کند.

وی همچنین در خصوص تحصیلات فرزندان ایثارگران افزود: صددرصد هزینه تحصیل فرزندان ایثارگران را تا دوره دکترا باید بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت کند ولی برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا باید این افراد حداقل ۷۰‌درصد نمره مورد نیاز را کسب کنند.

مخبرکمیسیون اجتماعی مجلس افزود: کارتی برای ایثارگران صادر می‌شود که ترددشان توسط اتوبوس و قطار شهری مجانی می‌شود.

همچنین ارائه وام مسکن حداقل ۱۲‌میلیون تومان به ایثارگران نیز از دیگر مواد این لایحه است که در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسیده است و در صورت تصویب نهایی اجرایی می‌شود.

مقنیان تصریح کرد: تصویب این لایحه در مجلس ۸ ماه به طول انجامید و طبق اصل ۸۵ قانون اساسی که مجلس مسوولیت تصویب این لایحه را مستقیما به کمیسیون اجتماعی واگذار کرده است مصوبات این لایحه به طور مستقیم از کمیسیون اجتماعی به شورای نگهبان می‌رود و سپس اجرایی می شود.