کمیسیون ویژه برای علت‌یابی سقوط هواپیما

وزیر راه و ترابری گفت‌: علت بروز سانحه هواپیمای توپولوف ۱۵۴ بندرعباس- مشهد توسط کمیسیون سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در حال بررسی است. محمد رحمتی، در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد به ایرنا، گفت: باید بررسی شود علت انحراف این هواپیما از باند فرودگاه و برخورد آن به تاسیسات خاص فرودگاه چه بوده است. وی با بیان اینکه اظهار‌نظرهای متفرقه هیچ مبنایی ندارد‌، تاکید کرد‌: آنچه قبل از اعلام رسمی و کارشناسی علت حادثه بیان می‌شود، صحیح نیست. او افزود: تمامی ۱۱ خدمه پرواز این هواپیما و مدارک و دستگاه‌های اطلاعات پرواز هم سالم است و این شواهد و اسناد داخل هواپیما برای اظهار‌نظر درباره علت حادثه کفایت می‌کند.

وی همچنین با بیان اینکه تا‌کنون آمار کشته‌شدگان این حادثه ۲۸نفر است، گفت‌: ممکن است به این تعداد یک یا دو نفر دیگر افزوده شود و سایر آمارهایی که اعلام می‌شود، صحیح و دقیق نیست.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایمنی سفرهای هوایی و هواپیما سیاست اصلی و محور فعالیت در پروازهای هوایی است، ادامه داد‌: این تنها اصلی است که تا‌کنون از آن تخطی نکرده و کوتاه هم نیامده‌ایم.

رحمتی گفت‌: اگر هواپیما خارج از استاندارد و نرم پروازی باشد باید کنار گذاشته شود و به آن اجازه پرواز داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد‌: هواپیماهایی که هم اینک در کشور پروازها را انجام می‌دهند، قابلیت پرواز دارند و عنوان فرسوده را نمی‌توان به آنها اطلاق کرد.

وزیر راه‌و‌ترابری گفت‌: نه هواپیماهای فعال ما خارج از استانداردهای لازم است و نه تعداد حوادث هوایی ما بیش از نرم جهانی است و در چند سال اخیر هم حادثه هوایی چندان دلخراشی را نداشته‌ایم.

وی سقوط هواپیمای سی‌-۱۳۰ و نیز هواپیمای سپاه را هواپیمای نظامی دانست و گفت‌: حوزه فعالیت ما مربوط به هواپیمای تجاری و مسافری است نه نظامی. رحمتی ادامه داد‌: نباید حوادث بزرگنمایی شود و به هر واقعه به اندازه خودش پرداخته شود.

بستری تنها ۸مصدوم هواپیما در بیمارستان

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شمار مجروحان سانحه هواپیمای توپولف که به پنج بیمارستان مشهد منتقل شده‌اند را ۵۴‌تن اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۴۶‌تن با درمان مصدومیت ترخیص شده‌اند و در‌حال‌حاضر تنها ۸‌تن از مصدومان در مراکز درمانی بستری هستند. به گزارش ایسنا و بر‌اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به دنبال وقوع حادثه آتش‌سوزی هواپیمای توپولف در فرودگاه مشهد، ۵۴‌مجروح به بیمارستان‌های ثامن‌الائمه متعلق به نیروی انتظامی و ۴ بیمارستان امدادی شهید کامیاب، امام‌رضا‌(ع)‌، قائم‌(عج) و شهید هاشمی‌نژاد متعلق به دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد انتقال داده شده و اقدامات درمانی بر روی آنها انجام شد.

بنا‌بر‌‌این گزارش، در هیچ‌یک از بیمارستا‌ن‌ها، مرگ از میان مجروحان این حادثه اعلام نشده است و در حال حاضر ۳ تن از مصدومان در بیمارستان امام‌رضا‌(ع)‌، ۴‌تن در بیمارستان امدادی شهید کامیاب و یک‌تن نیز در بیمارستان ثامن‌الائمه‌(ع) بستری هستند.

این گزارش حاکی از آن است که در میان مجروحان تنها یک کودک مشاهده می‌شود که به دلیل شدت سوختگی بستری است و سایر مصدومان به دلیل مشکلات داخلی و شکستگی بستری هستند.

پیام تسلیت دبیر‌کل سازمان ملل به بازماندگان سانحه هوایی مشهد

دبیر‌کل سازمان ملل متحد در پیامی به بازماندگان هوایی مشهد تسلیت گفت.

به گزارش فارس به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل‌متحد تهران، کوفی عنان، دبیر‌کل سازمان ملل متحد در آستانه سفر رسمی خود به تهران مراتب تسلیت خود به بازماندگان سانحه هوایی مشهد که موجب فوت و مجروح شدن تعدادی از هموطنان شد، ابراز کرد. استفان دوجابریک، سخنگوی دبیر‌کل سازمان ملل دیروز در نیویورک، گفت: توجه دبیر‌کل در آستانه سفر خود به ایران معطوف به خانواده‌های قربانیان این واقعه اسفبار است.

عنان دیروز به عنوان بخشی از سفر خود به خاورمیانه از قطر وارد ایران شد.

قرار است دبیر‌کل سازمان ملل با رییس‌جمهور احمدی‌نژاد و تعدادی از مسوولان ارشد جمهوری‌اسلامی ایران ملاقات کند.

بررسی جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده آغاز شد

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: با توجه به تحویل جعبه سیاه به سازمان هواپیمایی کشوری و شروع بررسی‌ها در مورد علل وقوع سانحه، مردم در جریان روند این بررسی‌ها قرار خواهند گرفت.

رضا جعفرزاده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، گفت: بلافاصله پس از تحویل جعبه سیاه هواپیما به سازمان هواپیمایی کشوری، بازخوانی نوار مکالمات خلبان و نیز نوار پارامترهای موتور توسط بخش استاندارد پرواز سازمان شروع شده است.

وی زمان دقیقی را برای اعلام نتایج بررسی‌ها عنوان نکرد و گفت: با توجه به اینکه اظهارات خلبان می‌تواند عامل مهمی در کوتاه‌کردن مدت زمان لازم برای تحقیقات باشد، نتایج قطعی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اطلاع مردم خواهد رسید. مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، افزود: در این مدت سازمان هواپیمایی، مردم را در جریان روند بررسی‌ها و نتایج به دست آمده قرار خواهد داد.

جعفرزاده تصریح کرد: سوال کردن از وزیر راه و ترابری و یا سازمان هواپیمایی کشوری حق نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است و آنها می‌توانند هر زمانی که تشخیص دادند در مورد علل حادثه و اقدامات بعدی مسوولان ذی‌ربط از آنها توضیح بخواهند.