معاون اول قوه قضائیه، گفت: باید با پیشگیری از وقوع جرم، به دنبال کاهش آمار ارجاعی‌ها و عملکرد دادگستری باشیم. حجت‌الاسلام سید «ابراهیم رییسی»، دیروز در آیین معارفه مدیرکل جدید دادگستری خوزستان افزود: کاهش فقر و بیکاری و آشنایی مردم با اخلاق اسلامی و تعالیم اسلام با کاهش جرم ارتباط مستقیم دارد.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌ها باید با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم برای کارشان برنامه‌ریزی کنند و در تصمیم‌گیری‌ها باید در وهله اول میزان جرم‌زدایی تصمیم‌ها بررسی شود.

معاون اول قوه قضائیه همچنین بر لزوم رفع مشکلات شوراهای حل اختلاف تاکید کرد.

رییسی گفت: شوراهای حل اختلاف باید تقویت شوند، به اعضای آنها باید آموزش‌های لازم داده شود و مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کار آنها باید برطرف شود.

وی ضمن تقدیر از کار شوراها به دلیل کاهش حجم پرونده‌های قضایی گفت: علاوه بر این، تقویت دادسراها در کنار تقویت دادگاه‌ها ضروری است زیرا انجام دقیق کار در دادسراها موجب سهولت کار دادگاه‌ها می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش به تبیین فلسفه انتظار و نشانه‌های منتظران مهدی موعود پرداخت و افزود: آینده از آن کسانی است که مسیر حق را می‌پویند و دل در گرو حق و ارزش‌های الهی دارند نه از آن قدرتمندان و سرمایه‌داران که اکنون در همسایگی مرزهای ما ظالمانه و مستبدانه خیمه زده‌اند.

وی مقاومت حزب‌ا... لبنان را در دفاع از دین و وطنشان ستود و آن را بر گرفته از عاشورای حسینی دانست.

حجت‌الاسلام رییسی تاکید کرد: باید روابط دینی بر اساس عدالت در جامعه حاکم شود و جلوه عدالت روز به روز در جامعه بیشتر شود.

وی تصریح کرد: باید از هر اقدامی که تابلو و تصویر عدالت مداری را کدر کند، بپرهیزیم.

معاون اول قوه قضائیه بر لزوم ادامه روند کاهش اطاله دادرسی، رسیدگی بیشتر به زندانیان و اجرای حدود الهی بدون تاخیر و ملاحظات خاص در دادگستری تاکید کرد.

وی همچنین در مورد تامین نیروی انسانی کافی در دادگستری خوزستان و رفع مشکلات نیروهای موجود قول مساعد داد.

سرپرست دادگستری خوزستان نیز در این آیین، گفت: دادگستری این استان هم اکنون با یک چهارم ظرفیت مصوب نیروی انسانی کار می‌کند و از سه هزار و ۵۰۰پست مصوب اداری تنها ۹۸۰پست دارای نیروست و بقیه بلاتصدی است.

«ناصر زائری» افزود: در بخش قضایی نیز با داشتن ۳۸۰پست دارای متصدی، از استاندارد نیروی قضایی در کشور پایین‌تر هستیم.

وی با اشاره به وضع کاری نیروی انسانی دادگستری خوزستان گفت: شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقلیمی کار در خوزستان خود به خود سختی کار را برای این نیروها دو چندان می‌کند ولی با این وجود خوزستان از نظر سطح ارائه خدمات قضایی، رسیدگی به پرونده‌ها و کاهش اطاله دادرسی، وضع قابل قبولی دارد.

در این آیین حجت‌الاسلام رییسی، معاون اول قوه قضائیه، ضمن تقدیر از زحمات مرحوم «خلیل اکبرالسادات» و تجلیل از شخصیت وی «عباس جعفری دولت آبادی» را به عنوان مدیرکل جدید دادگستری خوزستان معرفی کرد.