جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: به طور یقین، اقتدار و صلابت ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراحل مختلف مانور هوایی رزمایش ضربت ذوالفقار به اثبات خواهد رسید. قائم محمد‌امینی دیروز در حاشیه مرحله نخست رزمایش هوایی ضربت ذوالفقار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، افزود: مرحله نخست رزمایش هوایی ضربت ذوالفقار پس از تازش هوایی هواپیماهای شکاری و جنگنده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پهنه بیکران آسمان ایران اسلامی و انجام عملیات پدافندی به‌ویژه در استان‌های آذربایجان شرقی و تهران با موفقیت انجام شد.

وی اضافه کرد: در این مرحله از رزمایش که با انجام عملیات رهگیری توسط هواپیماهای اف ۴، اف ۵، اف ۷، میگ ۲۹ و اف ۱۴ صورت گرفت تیزپروازان نیروی هوایی، هواپیمای‌های متخاصم دشمن فرضی که قصد نفوذ به کشور داشتند را با بهره‌گیری از روش‌های ابتکاری و استفاده از سامانه موشکی زمین به هوا کشف، شناسایی و قبل از رسیدن به هدف منهدم ساختند.

امینی در بخشی دیگر از سخنان خود به موفقیت کامل عملیات رهگیری هواپیماهای دشمن فرضی بدون بهره‌گیری از رادارهای مقاومتی و تجهیزات مدرن شناسایی در این مرحله از رزمایش اشاره کرد.

براساس این گزارش، این مرحله از رزمایش ضربت ذوالفقار با هدف نمایش آمادگی رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از آسمان هوایی کشور و نبردهای هوایی با استفاده از تجهیزات و توانمندی‌های بهینه و تولید شده در داخل کشور انجام می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: بهره‌گیری از سامانه‌های پدافند نوین، هواپیماهای جنگنده صاعقه، موشک‌های بهینه شده، بمب‌های ساخت داخل و سامانه‌های راداری مدرنیزه شده از جمله مواردی هستند که در این رزمایش به شکل گسترده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

گستردگی و سطح استفاده از امکانات در نیروی هوایی این رزمایش تاکنون بی‌سابقه بوده و می‌توان رزمایش ضربت ذوالفقار را در قسمت هوایی گسترده‌ترین رزمایش هوایی چند سال اخیر ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست.

نیروی هوایی ارتش و پدافند هوایی این نیرو همزمان طرح‌های تاکتیکی متعددی را در مناطق مختلف کشور اجرا می‌کند و طی چندین مرحله و با استفاده از توانمندی پایگاه‌های نیروی هوایی در سطح کشور و استفاده از خلبانان و کارکنان متخصص جوان، گوشه‌هایی از آمادگی روحی و رزمی فرزندان ملت در ارتش را به نمایش گذارند.

همزمان با هدایت این رزمایش از قرارگاه کربلا، در چندین منطقه از کشور نیز نیروی هوایی ارتش عملیات‌های هوایی گسترده را به نمایش گذاشتند.