دبیرکل سازمان ملل به تهران آمد

کوفی عنان: تحریم ایران مشکلات را حل نمی‌کند

فرصت دوهفته‌ای اروپا به سولانا برای گفت‌وگو با ایران کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل متحد، دیروز برای سفری دو روزه به تهران وارد شد.

کوفی عنان، در جریان سفر منطقه‌ای‌اش به خاورمیانه پس از لبنان، اراضی اشغالی، اردن، سوریه و قطر دیروز به تهران سفر کرده و انتظار می‌رود که در جریان این سفر، مهم‌ترین تحولات مساله هسته‌ای کشورمان به خصوص قطعنامه ۱۶۹۶ و آخرین تحولات خاورمیانه مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

عنان پیش از این دوبار، نخست در زمان دولت سید محمد خاتمی، رییس‌جمهور سابق کشورمان و دیگر به هنگام اشغال عراق توسط آمریکا به کشورمان سفر کرده بود.

سفر دبیرکل سازمان ملل به جمهوری اسلامی ایران، پیش از این در آبان‌ماه سال گذشته به تعویق افتاد که علت این امر از سوی سازمان ملل متحد «توافق طرفین با توجه به تحولات جاری که پیشبرد اهداف سفر عنان به تهران را دشوار می‌کرد» اعلام شده بود. پیش از آغاز سفر عنان به خاورمیانه، استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: تردیدی نیست که ایران در بخش‌های خاصی از جامعه لبنان نفوذ دارد و ما امیدواریم که از این نفوذ به نحو مثبت استفاده کنیم.

مارگارت بکت، وزیر خارجه انگلیس نیز اعلام کرد که هدف عنان آن است که براساس بسته پیشنهادی پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان به راه‌حلی در مورد مساله هسته‌ای ایران دست یابد.

در عین حال یک گروه یهودی، صهیونیستی در آمریکا از عنان خواسته است تا در زمان سفرش به ایران، نمایش کاریکاتور هولوکاست در ایران را نیز محکوم کند. کمیته یهودیان آمریکا روز جمعه در نامه‌ای اعلام کرد: عنان باید با استفاده از این فرصت به طور علنی و نیز خصوصی نسبت به برپایی این نمایشگاه اعتراض کند.

در عین حال، کوفی عنان ضمن ابراز خرسندی از سفر دوباره به جمهوری اسلامی ایران، گفت:‌ من به ایران آمدم تا در خصوص اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت که مربوط به مسائل لبنان می‌شود با مقامات ایرانی بحث و گفت‌وگو کنم.

وی افزود: ما انتظار داریم که مسائل نگران‌کننده منطقه خاورمیانه برای جامعه جهانی در این سفر مورد مذاکره قرار گیرد.

عنان در گفت‌وگو با لوموند:

اعمال تحریم علیه تهران مشکلات را حل‌نخواهد کرد

کوفی عنان پیش از ورود به تهران در گفت‌وگویی با روزنامه فرانسوی لوموند تاکید کرد که تحریم ایران تمامی مشکلات را حل نخواهد کرد. وی از سوی دیگر از تهران خواست از نفوذش در لبنان برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ استفاده کند.

به گزارش ایسنا، متن کامل بخشی از این گفت‌وگو که درباره ایران است، به شرح زیر است:

شما در حالی به تهران سفر می‌کنید که ایران از پایان دادن به غنی‌سازی اورانیوم آن طور که شورای امنیت خواسته بود خودداری کرده است، شما چه نقشی را می‌توانید ایفا کنید؟

قرار است نشستی میان خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برگزار شود. سپس مدیران سیاسی گروه شش با یکدیگر دیدار خواهند کرد. شورای امنیت نیز به دنبال کردن این موضوع ادامه می‌دهد. ما در یک مرحله حساس قرار داریم. من درباره‌ این مشکل صحبت خواهم کرد، اما آن را حل نخواهم کرد. من با شش کشور در تماس هستم و همواره با ایرانی‌ها تماس دارم، ضمن اصرار بر این که راه‌حلی را از طریق مذاکره بیابند تا از بروز یک درگیری دیگر در منطقه‌ای که در حال حاضر تحت فشار بزرگی قرار دارد جلوگیری کند.

به نظر می‌رسد آمریکا می‌خواهد به مرحله بعدی برود که تحریم‌ها است...

فکر نمی‌کنم که تحریم‌ها راه‌حل همه مشکلات باشد. اکنون زمانی است که اندکی صبر، تاثیرات بسیاری خواهد داشت. فکر می‌کنم این ویژگی است که اغلب باید آن را به کار گیریم.

ایران می‌گوید که «یک سر سوزن عقب نخواهد نشست»، چه فضایی برای مانور وجود دارد؟

ایران تاکید می‌کند که نیتش استفاده از انرژی هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز است. از آنها خواسته‌ام که آن را به دنیا که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل را شامل می‌شود، اثبات کنند. آنها می‌توانند این کار را با همکاری تقویت شده از طریق اجازه به بازرسان برای دسترسی به همه تاسیسات، دیدن از هر جایی که می‌خواهند و هر زمانی که می‌خواهند، انجام دهند تا ثابت کنند که چیزی برای پنهان کردن ندارند. چنین رویکردی می‌تواند اجازه دهد که پیشرفت حاصل شود.

از ایران در خصوص حزب‌‌ا... لبنان چه انتظاری دارید؟

از نفوذشان به منظور کار کردن با جامعه بین‌المللی برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ ( که به ویژه خلع سلاح حزب‌‌ا... را پیش‌بینی می‌کند) استفاده کنند. زمانی که این قطعنامه تصویب شد، درباره آن با محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران گفت‌وگو کردم. او به قدر کافی صریح بود و به من گفت که برخی عناصر آن قطعنامه را دوست ندارد، اما در شرایطی که لبنانی‌ها که حزب‌‌ا... را شامل می‌شود، آن را پذیرفتند، گفت که همکاری خواهد کرد.

آیا شما درباره دو سرباز اسرائیلی اسیر شده به وسیله حزب‌‌ا... گفت‌وگو خواهید کرد؟

ایران باید برای آزادی آنها به همراه ما کار کند، البته لبنانی‌های زندانی (در اسرائیل) نیز هستند.

در بیت‌المقدس از شما برای پذیرفتن سفر به کشوری که نابودی اسرائیل را خواستار است، انتقاد شده است؟

به وضوح گفته‌ام که اسرائیل یک عضو سازمان (ملل) است. این یک واقعیت است و دیگر کشورهای عضو نباید هرگز چنین بیاناتی داشته باشند. این غیر قابل پذیرش است، اما اگر من به عنوان دبیرکل از صحبت کردن با رهبران خودداری کنم، به دلیل آنکه این کار را دوست ندارم، آنها چه خواهند گفت؟ در این صورت من نمی‌توانم کارم را انجام دهد. تنها سلاح من ترغیب و دعوت به منطق است. من سلاح ندارم، بمب ندارم، نمی‌توانم مردم را تهدید کنم. من باید با آنها حرف بزنم.

مذاکرات مثبت توصیف شد

کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل متحد، عصر شنبه پس از انجام مذاکراتی پشت درهای بسته با دکتر علی لاریجانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در جمع خبرنگاران مذاکراتش را خوب و سازنده توصیف کرد.

وی افزود: «همان‌گونه که می‌توانید تصور کنید ما درباره مساله هسته‌ای و همچنین مسائل منطقه که مورد علاقه ایران و سازمان ملل متحد است، بحث و تبادل نظر کردیم.»

عنان ادامه داد: «این صحبت‌ها بسیار مفید بود و به کار من در آینده بسیار کمک خواهد کرد و من به این کمک‌ها و حمایت‌ها بسیار نیاز دارم.»

دبیر کل سازمان ملل متحد، همچنین گفت: «منطقه خاورمیانه من و سازمان ملل را بسیار مشغول خود کرده و بنابراین کمک‌ها و حمایت‌های ایران مورد نیاز ما است.»

وی در مقابل خبرنگارانی که قصد پرسیدن سوالاتی را از وی داشتند، پاسخ به پرسش‌های آنان را به بعد موکول کرد و گفت: «بسیار خسته شده‌ام.»

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان نیز پس از دیدار و گفت‌وگو با کوفی عنان در جمع خبرنگاران تاکید کرد: «پاسخ ایران به بسته پیشنهادی کشورهای ۵+۱ براساس توصیه‌های آقای کوفی عنان بود.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی لاریجانی اظهار داشت: «مسوولیت آقای عنان چه در مسائل منطقه‌ای و چه مسائل هسته‌ای حساس است و برای این مسائل احتیاج به رایزنی‌های مستمر است.»

وی ضمن قدردانی از دبیرکل سازمان ملل که به ایران آمده است، گفت: «ما مذاکرات سازنده و خوبی داشتیم.»

لاریجانی اظهار داشت: «دیدگاه آقای عنان برای حل مساله هسته‌ای ایران دیدگاه مثبتی است.»

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان همچنین گفت: «ما از تلاش‌های ایشان حمایت می‌کنیم.»

وی با بیان اینکه طرفین درباره بحث هسته‌ای ایران قبول داشتند که بهترین راه این است که از طریق مذاکره حرکت کنیم، اظهار امیدواری کرد که در این مساله از ظرفیت‌های کوفی عنان که ظرفیت بالایی است، استفاده شود.