به گزارش خبر‌آنلاین، در این فایل صوتی صدای دوتن از فرماندهان سابق سپاه در حال ارائه گزارشی درمورد تخلف در مجموعه‌ای به نام شرکت گروه توسعه اقتصادی یاس، «مشهور به هلدینگ یاس» شنیده می‌شود. اگرچه گفته می‌شود این فایل صوتی قدیمی بوده و دوباره بازنشر شده است، اما قدیمی بودن این فایل صوتی از اهمیت آن کم نکرد؛ خصوصا که نام محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و حتی شهید سردار سلیمانی در این فایل مطرح می‌شود. در این بین هر چند تاکنون خود قالیباف واکنشی به سخنان مطرح شده در این فایل نشان نداده است، اما دوتن از نزدیکانش از جمله محمدسعید احدیان، دستیار رسانه‌ای‌اش و مهدی محمدی، مشاور او در امور راهبردی، در توییت‌های جداگانه‌ای به این فایل واکنش نشان داده‌اند. همچنان‌که احدیان در رشته توییتی با بیان اینکه سردار جعفری درباره نادرست بودن اتهامات قاعدتا توضیح لازم را می‌دهند، نوشت: «هیچ موضوعی متوجه آقای قالیباف نیست و دستگاه قضایی برای روشن شدن افکار عمومی یکبار دیگر درباره آن اطلاع‌رسانی کنند.»

به گزارش خبرآنلاین، مشاور محمد باقر قالیباف در امور راهبردی هم در توییتی نوشت: سپاه در این پرونده هزاران ساعت جواب پس داده و نتایج آن در قوه‌قضائیه و شهرداری اصلاح‌طلبان موجود است، اما ارسال‌کنندگان فایل و کاغذ برای دشمن چرا هرگز جوابی پس نداده‌اند؟

پس از این واکنش‌ها مجتبی توانگر،‌ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا»  از بررسی قضایی اتهامات مربوط به تخلفات مطرح شده در فایل صوتی و حتی صدور حکم تبرئه خبر داد. اما ازسوی دیگر غلامرضا شریعتی، نماینده مردم بهشهر در مجلس در گفت‌وگو با انتخاب، فایل صوتی مورد نظر را دست ساخته و پرداخته کارهای گرافیکی و رسانه‌ای توصیف کرد.

تایید اصالت فایل صوتی

درپی اظهارنظرهایی از این دست دوشنبه شب خبرگزاری فارس، اصالت صوت منتشر شده از جلسه فرمانده سابق سپاه را تایید و اعلام کرد که در این فایل صوتی صادق ذوالقدرنیا، معاون پیشین اقتصادی سپاه در حال ارائه گزارشی از تخلف صورت گرفته در مجموعه‌ای به نام یاس به فرمانده سابق سپاه (سردار جعفری) است. این خبرگزاری همچنین تصریح کرد که این فایل ظاهرا دو سال قبل منتشر شده بود و اخیرا به صورت گسترده‌تر بازنشر شده است.  خبرگزاری فارس همچنین در گزارشی نوشت: شرکت یاس در بحبوحه درگیری میدانی نیروی قدس سپاه با داعش و تروریست‌های تکفیری و در شرایطی که دولت وقت، حاضر به پشتیبانی از رزمندگان در میدان نبود، تاسیس شد. این شرکت قرار بود از طریق اجرای پروژه‌های عمرانی منابع مالی لازم را برای پشتیبانی از جبهه مقاومت تامین کند.

به گزارش فارس، با این حال شرکت یاس نتوانست به‌طور کامل در اهداف اقتصادی خود موفق شود و از طرفی چون بیرون از ساختار سپاه و شهرداری ایجاد شده بود سیستم‌های نظارتی این دو نهاد نتوانسته بودند نظارت موثری را در حین فعالیت این شرکت داشته باشند.

فارس افزود: اما با مشکوک شدن فرماندهان سپاه به نحوه عملکرد شرکت، مجموعه نظارتی سپاه به موضوع ورود کرده و متوجه تخلف افرادی به نام محمود سجادی‌نیا‌(سیف) و عیسی شریفی می‌شوند و بلافاصله ضمن منحل کردن این شرکت، متخلفان را به دادگاه نظامی معرفی می‌کنند. فارس همچنین در این گزارش به تلاش فرماندهان سپاه از جمله عزیز جعفری، قاسم سلیمانی و محمدباقر قالیباف برای روشن شدن تخلف و دادگاهی شدن متخلفان خبر می‌دهد.

در ادامه روز دوشنبه سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگو و مسوول روابط عمومی کل سپاه در گفت‌وگویی با اشاره به انتشار این فایل صوتی قدیمی گفت: از ۵ سال گذشته دستگاه‌های نظارتی سپاه برابر روش‌های جاری و مراقبت‌های مستمر خود به پدیده‌ای از سوء مدیریت و تخلف در یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سپاه مظنون شده و پرونده پس از بررسی دقیق و حرفه‌ای به محاکم قضایی ارجاع شد و هم اکنون متخلفان در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند. به گزارش «ایسنا» به نقل از سپاه‌نیوز، وی همچنین تاکید کرد که سردار حاج قاسم سلیمانی هیچ نقش و مسوولیتی در بنیاد تعاون سپاه نداشته است.

در این بین واکنش حسین شریعتمداری، مدیر مسوول روزنامه کیهان قابل توجه است. به گزارش انتخاب او در مطلبی در روزنامه کیهان با بیان اینکه این ماجرا به وضوح از پاکدستی، مسوولیت‌شناسی و تعهد مسوولان حکایت می‌کند، نوشت: در بخشی از مکالمه یاد شده سخن از شهید بزرگوار، سپهبد قاسم سلیمانی نیز به میان آمده و به این مساله اشاره شده است که قرار بوده سپاه قدس هم از سود شرکت یاد شده سهمی داشته باشد. کجای این ماجرا ناپسند و پلشت است؟!

به گزارش انتخاب، عبدالله گنجی، روزنامه‌نگار اصول‌گرا نیز در یک رشته توییت با اشاره به نقش قالیباف در بازگرداندن یکی از متهمان به کشور و بازداشت وی نوشت به‌ قول امام در هر قشری از جمله سپاه و روحانیت نیز آدم آلوده می‌تواند باشد. همزمان محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصول‌گرا نیز در صفحه تلگرامی خود از سردار جعفری خواست تا در این مورد سخن بگوید.