رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی گفت: شورای‌عالی فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و سازمان فضایی ایران نهادهای فراسازمانی هستند و باید از وزارت ارتباطات جدا شوند. به گزارش ایتنا، رمضانعلی صادق زاده شیخان در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره تخصصی ارتباطات سیار، گوشی تلفن‌همراه و تجهیزات جانبی گفت: شورای‌عالی فناوری اطلاعات هم اکنون نیز یک نهاد فراسازمانی است اما دبیر آن نباید سمت معاونت وزیر ارتباطات را داشته باشد.

وی در مورد افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه از ۴درصد به ۶۰درصد تصریح کرد: ما از جمله مخالفان افزایش تعرفه گوشی تلفن‌همراه هستیم، تعرفه اهرمی است که در حمایت از تولید، تنظیم بازار، حمایت از مصرف‌کننده و پیوستن یا نپیوستن به سازمان تجارت جهانی تاثیر دارد و بنابراین باید نرخ آن معقول باشد.

صادق‌زاده اظهار داشت: در تولید داخلی گوشی تلفن‌همراه باید مطالعاتی در مورد توجیه اقتصادی و فنی آن انجام می‌شد، زیرا این اقدام در تمام دنیا ابتدا با مطالعه کارشناسی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه‌ای که در زمینه تولید گوشی توسط شرکت صاایران با همکاری شرکت فرانسوی ساژم وجود داشت و با شکست روبه‌رو شد، این بار باید مطالعات دقیق در این زمینه انجام می‌شد، اما طرح تولید گوشی در داخل و افزایش تعرفه بدون مطالعه انجام شده است.

این مقام با اشاره به بازدیدی که از غرفه‌های نمایشگاه ارتباطات سیار و گوشی تلفن‌همراه داشت، گفت: متاسفانه هیچ کدام از شرکت‌هایی که قرار است گوشی داخلی تولید کنند، در این نمایشگاه حضور نداشتند تا در مورد فعالیت‌ها، برنامه‌های خود برای تولید گوشی و فناوری‌هایی که قرار است ارائه کنند، توضیحاتی ارائه دهند.

وی در مورد کدگذاری گوشی‌ها (رجیستری) تصریح کرد: این اقدام علمی است اما با توجه به وجود تعداد بسیار قاچاقچیان در بازار گوشی تلفن‌همراه، در اجرا با مشکلات بسیاری روبه‌رو است.