روان‌شناسان  نسبت به گسترش اعتیاد به بازی‌های اینترنتی هشدار می‌دهند

روان شناسان معتقدند اعتیاد به بازی‌های اینترنتی اختلال جدی در رفتار افراد ایجاد می‌کند و می‌تواند تاثیر مخربی بر روابط اجتماعی آنها بگذارد. به گزارش منابع اینترنتی، مرکز مشاوره دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد هر روز با تلفن تعداد بسیاری از معتادان بازی‌های آنلاین روبه‌رو است که به دلیل ناکامی در این بازی یا هیجانات منفی دستخوش استرس، افسردگی یا خشم شده‌اند.

به نوشته نشریه بوستون گلوب، دکتر مارزا هخت اورزاک، روان‌شناس بالینی مرکز مطالعه معتادان رایانه‌ای در بیمارستان مک لین در بلمونت می‌گوید، بازی‌های آنلاین می‌توانند به سرعت افراد را مجذوب خود کنند. درحال حاضر با فراهم بودن شبکه ارتباطی گسترده و بهره‌گیری از لپ‌تاپ‌ها در مکان‌های مختلف به راحتی می‌توان این بازی‌ها را در همه جا از قطار گرفته تا پشت میز اداره ادامه داد.

برخی بازی‌ها محبوبیت بسیاری در بین بازی‌های آنلاین دارند به طوری که بازیکنان را با رویاپردازی درباره نقش‌های مختلفی که در این بازی ایفا می‌کنند، مجذوب خود می‌نمایند.

دکتر اورزاک می‌گوید هفته‌ای چند بیمار تحت عنوان معتاد به بازی‌های اینترنتی به او مراجعه می‌کنند. بسیاری از آنها معتاد به بازی در نقش‌های مختلف در بازی‌های آنلاین هستند. آنها چنان به نقش‌های خود وابسته شده‌اند که تصور می‌کنند، درجهان واقعی هم این نقش‌ها ادامه دارد.

حدود شش و نیم میلیون نفر در سراسر جهان ماهیانه به طور متوسط پانزده دلار برای حق اشتراک بازی‌های آنلاین می‌پردازند. بسیاری از این افراد برای مدت‌های طولانی به بازی در یک جهان تخیلی می‌پردازند.

دکتر اورزاک می‌گوید ۴۰درصد بازیکنان یک بازی اینترنتی معروف WoW از نظر بالینی معتاد اینترنتی محسوب می‌شوند.

این نوع اعتیاد در برخی خانواده‌ها به طلاق و جدایی زوج‌ها انجامیده است.

ولی در بیشتر موارد اعتیاد به بازی‌های آنلاین عواقب مخرب‌تری دارد.

متخصصان اکنون در حال ارائه برنامه‌های کامل‌تری برای درمان معتادان بازی‌های اینترنتی هستند.

تابستان امسال مرکز خدمات مشاوره اعتیاد اسمیت و جان در آمستردام برنامه‌ای برای درمان این بیماران با عنوان Detox معرفی کرد.

در ژوئیه گذشته این مرکز یک اردو برای این معتادان در جنگل‌های آلمان ترتیب داد تا آنها را دو هفته از اینترنت و بازی‌های کامپیوتری دور نگه دارد.

در چین ، یک مرکز درمان معتادان برای مداوای معتادان به بازی‌های اینترنتی از شوک برقی استفاده می‌شود.

دکتر اورزاک می‌گوید او همیشه از اینکه به صورت آنلاین با بیمارانش در تماس باشد پرهیز داشته است و ملاقات حضوری را ترجیح می‌دهد.

اما پال سمز، مدیر اجرایی بلیزارد اینترآکتیو شرکت عرضه‌کننده بازی‌های اینترنتی می‌گوید: ما مانند هر رسانه سرگرمی ساز دیگر هستیم.

بازی‌های ما را مردم همان قدر دوست دارند که برخی از آهنگ‌ها یا فیلم‌های محبوب را دوست دارند.

سمز اعتیادآور بودن این بازی‌ها را رد می‌کند. وی می‌گوید این بازی‌ها امکان زمانبندی را در اختیار والدین قرار می‌دهد تا به کودکان فقط برای مثلا یک ساعت در شب اجازه بازی بدهند.

اگرچه سمز معتقد است مردم باید خودشان مسوولیت رفتار خود را برعهده گیرند، ولی برای کسانی که نمی‌توانند از اعتیاد به این بازی‌ها دست بکشند مراجعه به یک روانشناس بالینی می‌تواند موثر باشد.