آغوش مهدهای کودک برای پذیرش کودکان باز است

مینا صباغی - یکی از مراکزی که طی چند سال اخیر در کلان شهرها به خصوص تهران افزایش زیادی یافته است مهدهای کودک است که علت افزایش و توجه بیشتر خانواده‌ها به این مراکز را به بعضی از مسائل شهرنشینی مانند کوچک بودن فضای زندگی، تک فرزند بودن بعضی خانواده‌ها، اشتغال پدر و مادر و... می‌توان نسبت داد. به طوری که شاید بتوان گفت طی ۸-۷ سال گذشته شمار مهدکودک‌های کل کشور چندین برابر شده است. البته در گذشته خانواده‌های معدودی بودند که به رفتن فرزندشان به مهد کودک توجه نشان می‌دادند اما امروزه اغلب خانواده‌ها در شهرهای بزرگ رفتن کودکانشان را به مهدها یکی از ملزومات تربیت آنها می‌دانند.

از مجموع مهدهای کودک در تهران برخی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش و برخی به صورت خصوصی و تعدادی دیگر نیز زیر نظر مراکز دولتی اداره می‌شوند.

آن دسته از مهدهایی که زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند از اول مهرماه آغاز به کار می‌کنند و تا اواخر خرداد باز هستند.

مربیان ویژه مهدکودک

«اسلامی» مسوول یکی از مهدهای کودک می‌گوید: «آموزش و پرورش تنها یک مربی و یک کمک مربی در اختیار ما می‌گذارد، در صورتی که مهد کودک ما به نیروهای بیشتری احتیاج دارند و ما مجبوریم سایر نیرو را با هزینه خودمان تامین کنیم. به‌طور مثال امسال ۳کارگر گرفته‌ام که به‌طور تقریبی ۳ تا ۴میلیون هزینه در طول سال داشته‌اند».

وی همچنین هزینه نگهداری هر کودک در سال گذشته را هر ماه ۹هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: «نرخ نگهداری هر کودک سال گذشته ۹۰هزار تومان در سال بود که امسال این مبلغ به ۱۰۰هزار تومان افزایش یافته است».

شعر، نقاشی، زبان، قرآن و ژیمناستیک از جمله کلاس‌های فوق برنامه این مراکز هستند که البته هزینه شرکت در این کلاس‌ها جدا از هزینه مهدکودک دریافت می‌شود.

اسلامی در این زمینه می‌گوید: «برای این کلاس‌ها در مجموع ۵ تا ۶هزار تومان در نظر گرفته شده که البته به صورت ترمی یعنی هر سه ماه است».

وی به پذیرش کودکان افراد غیرآموزشی و پرورشی در این مراکز به صورت آزاد اشاره می‌کند و می‌گوید: «افرادی هستند که جزو کارمندان آموزش و پرورش محسوب نمی‌شوند و فرزندان خود را برای نگهداری به مهد ما می‌فرستند که البته طبق قانون، هزینه نگهداری آنها به صورت آزاد حساب می‌شود که مبلغی حدود ۳۱۵هزار تومان در سال از آنها کسب می‌شود که این مبلغ در سه قسط دریافت می‌شود».

اما آنچه مشخص است با گذشت ۶ماه از سال هنوز شهریه مهدهای کودک استان تهران تعیین نشده و این شرایط منجر به تعطیلی برخی از مهدهای کودک به‌دلیل ناتوانی در تامین هزینه‌ها و یا دریافت شهریه‌های مختلف و گاه کلان از خانواده‌ها شده است.

چندی پیش فاطمه دعایی، رییس انجمن مدیران مهدهای کودک در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از آنجا که اداره بعضی از مهدهای کودک با تعرفه‌های سال گذشته برای مدیران غیرممکن شده است، اقدام به تعطیلی این مراکز کرده‌اند.

دعایی افزود: با افزایش ۴۰ تا ۴۵‌درصدی دستمزد کارگران در سال‌جاری و سایر هزینه‌ها مانند تغذیه، امکان اداره مهدها با این تعرفه‌ها وجود ندارد.

به گفته وی در این میان برخی از مهدهای کودک نیز با وجود امکان جریمه از سوی بازرسان سازمان نظارت وسازمان بهزیستی، اقدام به اخذ مبالغ کلان بابت شهریه از خانواده‌‌ها می‌کنند.

رییس انجمن مدیران مهدهای کودک افزود: در اوایل سال‌جاری، هزینه شهریه مهدهای کودک از سوی کارشناسان سازمان حمایت برآورده شد، ولی به دلیل تثبیت قیمت‌ها، رقم جدید شهریه مهدهای کودک تاکنون اعلام نشده است.وی همچنین اشاره کرد: سقف تعرفه تعیین شده در سال گذشته برای گران‌ترین منطقه تهران ۴۶‌هزار تومان بود که حداقل ۵۰‌درصد با هزینه واقعی فاصله داشت.

به اعتقاد وی تعرفه مهدهای کودک تا سال ۸۳‌ براساس توافق میان کارشناسان سازمان بهزیستی هر استان و نماینده انجمن مدیران مهدهای کودک تعیین می‌شد که از سال ۸۴‌ میان سازمان بهزیستی و سازمان حمایت از مصرف‌کننده‌، تفاهمنامه‌ای منعقد شد که بر این اساس در مرحله تعیین تعرفه، کارشناسان سازمان حمایت از مصرف‌کننده نیز حضور داشته باشند.»

«دلفانی» مسوول یکی از مهدهای کودک در غرب تهران درباره هزینه نگهداری کودکان در این مراکز می‌گوید: برای نگهداری کودکانی که از ساعت ۷صبح تا ۴۵/۱۱دقیقه در مهدها حضور دارند، در ماه ۴۲هزار تومان و برای آن دسته که تا بعدازظهر نگهداری می‌شوند، در ماه ۵۶هزار تومان در نظر گرفته شده است که البته دسته دوم با سرو ناهار است.

دلفانی همچنین به برگزاری بعضی از کلاس‌های فوق‌العاده اشاره می‌کند و می‌گوید: «کلاس‌های بهداشت، ژیمناستیک، نقاشی، زبان و سفال از جمله کلاس‌هایی است که برای مجموع آنها هزینه‌ای حدود ۱۰هزار تومان در نظر گرفته شده است». همچنین به گفته این مسوول در سال جدید هنوز تعرفه جدیدی برای مهدهای کودک اعلام نشده است.

به طور مثال طبق تعرفه سال گذشته هزینه ثبت‌نام برای مناطق یک تا هشت ۴۲هزار تومان و برای مناطق مرکزی شهر ۴۰هزار تومان و برای مناطق پایین‌شهر ۳۸هزار تومان است.

در این زمینه چندی پیش محمدحسین جوادی، مدیر کل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: براساس دستور رییس‌جمهور، مهدهای کودک به عنوان مراکز آموزشی تلقی می‌شوند و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز با این موضوع موافقت کرده است که در صورت ابلاغ، مهدهای کودک همانند مراکز آموزشی از پرداخت مالیات و حتی بیمه بابت کارکنان خود معاف خواهند شد».

جالب است بدانید در بعضی از مهدهای کودک، به نگهداری کودک به صورت ساعتی نیز می‌پردازند، به طور مثال خانواد‌ه‌ای قصد دارد برای چند ساعت کودکش را برای نگهداری نزد کسی بسپارد که البته این مراکز با دریافت هزینه‌ای حدود دو تا سه‌‌هزار تومان اقدام به نگهداری ساعتی کودک می‌کنند.