اسناد جعلی با یک استعلام ساده مشخص می‌شوند

برخی به دلایل مختلف، از جمله عدم آگاهی از عواقب استفاده از مدارک جعلی، با پرداخت وجه به کلاهبرداران، از اسناد و مدارک هویتی و شناسایی چون شناسنامه و گواهینامه و... استفاده می‌کنند. غافل از این که با سیستم مکانیزه و متمرکزی که وجود دارد، در اولین مراجعه خود به مراکز رسمی گرفتار می‌شوند. در این مورد با رییس اداره مبارزه با جرایم خاص و رایانه‌ای معاونت آگاهی نیروی انتظامی، به گفت‌وگو نشستیم.

به گزارش پلیس، سرهنگ «امیدی» رییس اداره مبارزه با جرایم خاص و رایانه ای معاونت آگاهی ناجا، در گفت‌وگوی اختصاصی به خبرنگار ما گفت: همان‌گونه که هموطنان عزیز مطلعند، مدتی است که صدور تعدادی از اسناد و مدارک هویتی و شناسایی همانند کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه و کارت های معافیت از خدمت وظیفه عمومی به صورت مکانیزه و متمرکز انجام می شود و بانک های اطلاعاتی جامعی از صدور این اسناد و هویت دارندگان آن در کشور ایجاد شده است. وی افزود: این مساله باعث شده که امکان کنترل این قبیل اسناد و مدارک و تشخیص اصلی و جعلی بودن آن با یک استعلام ساده و به سرعت در سراسر کشور ممکن باشد.

«امیدی» با اشاره به اینکه‌ مجموعه این اقدامات موجب محدود‌شدن فعالیت جاعلان و کلاهبرداران در این بخش شده است، یادآور شد: اما بعضا گزارش‌هایی دریافت می‌شود که حاکی است عده‌ای با ادعاهای مختلف همانند ارتباط با مراجع رسمی صدور این نوع اسناد، متقاضیان این نوع مدارک را که معمولا مشکلاتی برای دریافت آن دارند، فریب می‌دهند و مبالغی را از آنان دریافت می‌کنند و اسناد و مدارکی را به آنان ارائه می‌دهند که در اولین برخورد و مراجعه به مراجع رسمی با استعلام ساده‌ای که صورت می‌گیرد، جعلی بودن آن مشخص می‌شود. وی تصریح کرد: در نتیجه این اشخاص به اتهام استفاده از سند مجعول مجرم شناخته می‌شوند و تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

سرهنگ «امیدی» خاطرنشان کرد: در قانون مجازات اسلامی برای این قبیل اشخاص مجازات های سنگینی در نظر گرفته شده که میزان آن علاوه بر جبران خسارات و جریمه‌های سنگین تا ۳ سال زندان را هم شامل می‌شود. به گفته رییس اداره مبارزه با جرایم خاص و رایانه‌ای معاونت آگاهی ناجا، کسانی که در ارتباط با دریافت این قبیل مدارک از طریق راهکارهای قانونی مشکلی دارند، بدون شک مشکلات آنها از طریق همان مراجع رسمی قابل حل است و هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند خارج از سیستم اداری این گونه مدارک و اسناد را برای آنان تهیه و صادر کند و اگر مدرکی را خارج از روال اداری تهیه می‌کنند، جعلی است و موجب گرفتاری و ایجاد سوءسابقه برای آنان می‌شود. وی همچنین یادآور شد: در صورت برخورد، مطمئن باشند که کلاهبرداران، قصد فریب آنان را دارند.

سرهنگ «امیدی» از مردم خواست تا هنگام برخورد با کلاهبرداران، مشخصات و نشانی آنان را از طریق ۱۱۰ و یا هر راه ممکن به اطلاع پلیس برسانند و پلیس این آمادگی را دارد که با همکاری مردم و مقامات قضایی با این قبیل جاعلان و کلاهبرداران برخورد قانونی کند.