همچنین جن ساکی، سخنگوی‌‌‌‌‌‌‌‌ کاخ‌سفید در یک کنفرانس خبری موضوع تضمین‌‌‌‌‌‌‌‌دهی آمریکا به روسیه در زمینه تاثیر تحریم‌های مسکو بر همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌اش با ایران را «موضوعی بی‌‌‌‌‌‌‌‌ربط» به مذاکرات وین تلقی کرده و «آن را رد کرد.»سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه روز شنبه ۵ مارس (۱۴اسفند) گفته بود: «روسیه از واشنگتن خواسته است تا قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین بر سر احیای برجام تضمین کند که تحریم‌های اخیر علیه مسکو به همکاری این کشور با ایران ارتباطی پیدا نمی‌کند.‌» لاوروف در یک نشست خبری گفت: «از سوی روسیه مشکلاتی وجود دارد. ما از همکاران آمریکایی خود ضمانت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کتبی خواسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم تا تحریم‌ها بر حق ما برای تجارت کامل و آزاد اقتصادی، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری و همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فنی-نظامی با ایران تاثیر نگذارد.‌» در نخستین واکنش‌‌‌‌‌‌‌‌ها یک مقام ارشد ایرانی روز شنبه به رویترز گفت که درخواست روسیه برای تضمین کتبی آمریکا مبنی‌بر اینکه تحریم‌های مسکو به همکاری مسکو با تهران لطمه نزند، برای مذاکرات احیای برجام «سازنده» نیست.

همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌های ایران نباید متاثر از فضای تحریم باشد

از دیگر سو حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگو با همتای روس خود با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران «هم با جنگ و هم با اعمال تحریم» مخالف است، تصریح کرد که همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌های جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشوری از جمله روسیه نباید متاثر از فضای تحریم باشد. به گزارش خبر‌گزاری تسنیم، در تماس تلفنی دوشنبه شب حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان و سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه، طرفین درخصوص مناسبات دوجانبه، روند مذاکرات وین، تحولات اوکراین و برخی از تحولات بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

 وزیر امورخارجه کشورمان با تاکید بر ضرورت رفع موثر تحریم‌ها گفت: «رسیدن به توافق در وین می‌تواند زمینه همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌های متنوع جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و از جمله شرکای خود را گسترش دهد.‌» امیرعبداللهیان همچنین با تاکید بر این‌‌‌‌‌‌‌‌که «ما هم با جنگ و هم با اعمال تحریم مخالفیم»، اضافه کرد: «روشن است که همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌های جمهوری اسلامی ایران با هیچ‌‌‌‌‌‌‌‌کشوری از جمله روسیه نباید متاثر از فضای تحریم باشد.‌»سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌های ایران و روسیه در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف، از جمله حیطه‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف روابط تجاری و اقتصادی تاکید کرد. وی با اشاره به روند مذاکرات طی‌‌‌‌‌‌‌‌شده و حمایت روسیه از خواسته‌‌‌‌‌‌‌‌های منطقی ایران، دیدگاه‌‌‌‌‌‌‌‌های خود را در این‌خصوص تشریح کرد. لاوروف با انتقاد از تحریم‌های اعمالی علیه روسیه بر اهمیت همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌های دو کشور در همه زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌ها تاکید کرد. همچنین در نخستین واکنش رسمی به سخنان لاوروف‌‌‌‌‌‌‌‌، سعید خطیب‌‌‌‌‌‌‌‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با اشاره به نقش روسیه در مذاکرات گفت: «رویکرد روسیه در مذاکرات وین تا امروز سازنده بوده است.‌» به گزارش «ایسنا»، خطیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاده صبح روز دوشنبه در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات وزیرخارجه روسیه و اینکه با توجه به این اظهارات برخی معتقدند که روس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مذاکرات وین را به نفع خود گروگان گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند توضیح داد: «اظهارات آقای لاوروف را در رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم و منتظر هستیم که از طریق مجاری دیپلماتیک جزئیات آن را بشنویم.‌» این دیپلمات ارشد ایران در همین راستا ادامه داد: «‌‌‌‌‌‌‌‌آنچه روشن است اینکه مذاکرات و گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگوها در وین در مسیر خودش در حال پیگیری است و همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صلح‌‌‌‌‌‌‌‌آمیز هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ایران نباید محدود یا تحت‌‌‌‌‌‌‌‌تاثیر هیچ‌‌‌‌‌‌‌‌گونه تحریمی قرار بگیرد؛ از جمله همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صلح‌‌‌‌‌‌‌‌آمیز ایران در این زمینه با چین و روسیه.‌» خطیب‌‌‌‌‌‌‌‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه به‌نظر وی اظهارات منتشرشده از سوی وزیرخارجه روسیه مبنی‌بر ارائه تضمین از سوی آمریکا به این کشور چه تاثیری بر روند مذاکرات وین خواهد داشت، تاکید کرد: «روسیه یکی از طرف‌‌‌‌‌‌‌‌های مذاکراتی در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌وگوهای وین است و طبیعی است که باید درخواست‌‌‌‌‌‌‌‌ها را در چارچوب وین و میز مذاکراتی دریافت و بررسی کنیم. اجازه بدهید ترجمان این چیزی که در فضای رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای دیدیم را در میز مذاکراتی ببینیم و بعد از آن بررسی کنیم که در چه بستری می‌توان اینها را جلو برد.‌»همزمان با این واکنش‌‌‌‌‌‌‌‌ها، لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیرخارجه این کشور، گفت که سوءتفاهمی در این‌خصوص پیش آمده است. به گزارش خبر‌گزاری تسنیم، لوان جاگاریان با اشاره به اینکه دولت روسیه در این‌باره به تهران پاسخ خواهد داد، اظهار کرد: «توضیحات لازم را از طریق منابع دیپلماتیک به طرف ایرانی خواهیم داد. ما رسما به دوستان ایرانی در این‌خصوص توضیح خواهیم داد.‌»

تحریم‌های روسیه ربطی به مذاکرات وین ندارد

روز گذشته جن ساکی سخنگوی کاخ‌سفید در یک‌‌‌‌‌‌‌‌ کنفرانس خبری‌‌‌‌‌‌‌‌ در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا با توجه به اینکه وزیر امورخارجه آمریکا گفته است تحریم‌های اعمال شده بر روسیه ارتباطی با همکاری با مسکو در زمینه توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای ایران ندارد و آیا آمریکا طبق درخواست مسکو، ضمانتی کتبی در زمینه عدم‌اثرگذاری این تحریم‌ها بر همکاری روسیه با ایران به دولت پوتین خواهد داد تا کار مذاکرات وین به پایان برسد، توضیح داد: «من فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌کنم ما باهم در این زمینه پیشرفت‌‌‌‌‌‌‌‌هایی داشته‌‌‌‌‌‌‌‌ایم. روسیه عضوی از گروه ۱+۵ است. من فکر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌کنم کسی بر این عقیده باشد که دستیابی ایران به سلاح هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای به نفعشان است. این رویکردی است که ما به این مذاکرات داریم و مطمئنا همان‌طور که وزیر امورخارجه گفت، ما بر این عقیده نیستیم که تحریم علیه آنها ارتباطی با این هدف مشترک داشته باشد.‌»به گزارش «ایسنا» به نقل از وبگاه کاخ‌سفید، او در ادامه گفت: «ما بر این باور نیستیم که روسیه بخواهد ایران سلاح هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای داشته باشد.‌» این سخنان ساکی در حالی مطرح می‌شود که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند که به‌دنبال تولید سلاح هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای نیستند. همچنین سخنگوی کاخ‌سفید با اشاره به پیشرفت‌‌‌‌‌‌‌‌ حاصل شده در مذاکرات گفت: «ما همچنان پیشرفت زیادی داشته‌‌‌‌‌‌‌‌ایم. واضح است که چیزهای سخت‌‌‌‌‌‌‌‌تر همیشه آخر یک‌‌‌‌‌‌‌‌ پروسه رخ می‌دهند و این جایی است که فعلا در آن قرار داریم.‌»آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا نیز روز گذشته در اظهاراتی در این‌خصوص با بیان اینکه تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ادامه دارد، تاکید کرد: «ما به ‌کارمان ادامه می‌دهیم تا ببینیم آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم به پایبندی دوجانبه با ایران در زمینه توافق (برجام) دست‌یابیم یا نه. روسیه هم در این روند مشارکت دارد و منافع آنها نیز در احیای این توافق نهفته است.‌»