دنیای اقتصاد- بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود خبر داده است که کسب‌وکار طی دو سال اخیر در جهان آسان‌تر شده است،
در این گزارش، ۱۷۵کشور جهان از لحاظ سهولت کسب‌وکار رتبه‌بندی شده‌اند که بر این اساس، کشور‌مان ایران در رتبه ۱۱۹ جای گرفته است که به مفهوم سخت‌تر بودن کسب‌وکار در ایران از ۱۱۸ کشور دیگر در جهان است، در عین حال، مقایسه گزارش جدید بانک جهانی با گزارش ماقبل نشان از آن دارد که کشورمان نتوانسته است همپای سایر کشور‌های جهان مقررات کسب‌وکار را تسهیل کند که همین عامل باعث بدتر شدن رتبه ایران نسبت به سال گذشته شده است. گزارش بانک جهانی حاکی از آن است که ۱۱۲ کشور جهان با انجام ۲۱۳ مورد اصلاحات قانونی و مقرراتی توانستند زمان، هزینه و دردسر‌های کسب‌وکار را در کشور خود کاهش دهند. موفق‌ترین کشور‌ها در بهبود فضای انجام کسب‌وکار، گرجستان، رومانی، مکزیک، چین، پرو و فرانسه معرفی شده‌اند. به گفته رییس بانک جهانی، گزارش جدید نشان می‌دهد که در بسیاری از کشور‌های جهان مقررات کسب‌وکار چنان بازدارنده است که اغلب کارآفرینان ترجیح می‌دهند کسب‌وکار خود را در خارج از اقتصاد رسمی انجام دهند. به گفته وی، رتبه‌بندی «سهولت کسب‌وکار» به سیاست‌گذاران کشور‌ها این امکان را می‌دهد که کارآیی قوانین خود را با سایر کشور‌ها مقایسه کنند و از موفق‌ترین اقتصاد‌های جهان بیاموزند که چه اصلاحاتی را باید در دستور کار قرار دهند.

تازه ترین رتبه بندی بانک جهانی
سهولت کسب‌و‌کار در کشورهای مختلف
دنیای اقتصاد- شادی آذری:گزارش جدید بانک جهانی و گروه بین‌المللی همکاری‌های مالی (IFC) حاکی از آن است که طی سال‌های 2005 و 2006 کسب‌و‌کار در سرتاسر جهان آسان‌تر شده است. گروه بین‌المللی همکاری‌های مالی بازوی بخش خصوصی بانک جهانی محسوب می‌شود. براساس این گزارش انجام 213 مورد اصلاحات قانونی در اقتصاد 112 کشور جهان باعث شد که زمان، هزینه و دردسر‌های انجام کسب‌و‌کار در کشور‌ها با توجه به شرایط قانونی و اجرایی آنها کاهش یابد. به علاوه این گزارش، آفریقا را به عنوان قاره‌ای در حال اصلاح معرفی کرده است که پیشرفتش از قاره‌های آسیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه پیشی گرفته است و اما وضعیت کسب‌و‌کار در سال 2007: بنا به پیش‌بینی بانک جهانی، ده کشور برتری که موفق می‌شوند با اعمال اصلاحات بیش از سایرین کسب‌وکار را سهولت بخشند به ترتیب به این شرح‌اند: گرجستان، رومانی، مکزیک، چین، پرو، فرانسه، کرواتی، گوآتمالا، غنا و تانزانیا. از سیزده اقتصاد دیگری که (سه مورد اصلاحات یا بیشتر را اعمال می‌کنند) می‌توان به اینها اشاره کرد: ارمنستان، استرالیا، بلغارستان، جمهوری‌چک، السالوادور، هندوستان، اسرائیل، لتونی، لیتوانی، مغرب، نیکاراگوئه، نیجریه و رواندا.اصلاحاتی که در این گزارش از آن یاد شده شامل ساده‌سازی قوانین مربوط به کسب‌وکار، قوت‌بخشی به حقوق مربوط به اموال، کاهش بار مالیاتی، دسترسی بیشتر به اعتبارات و کاهش هزینه‌های مربوط به صادرات و واردات.علاوه بر اینها، گزارش بانک جهانی 175 اقتصاد را براساس سهولت کسب‌وکار در آنها رتبه‌بندی کرده است. این رتبه‌بندی نسبت به گزارش سال قبل، 20کشور بیشتر را در برمی‌گیرد.
۳۰ کشور اول در این رتبه‌بندی جهانی به ترتیب از این قرارند: سنگاپور، نیوزیلند، آمریکا، کانادا، هنگ‌کنگ، چین، انگلستان، دانمارک، استرالیا، نروژ، ایرلند، ژاپن، ایسلند، سوئد، فنلاند، سوئیس، لیتوانی، استونی، تایلند، پورتوریکو، بلژیک، آلمان، هلند، کره، لتونی، مالزی، اسرائیل، سنت‌لوییس، شیلی، آفریقای جنوبی و اتریش.ولفوویتس، رییس بانک جهانی گفت: «گزارش اشاره به این موضوع دارد که در بسیاری از اقتصاد‌ها هزینه‌های کسب و‌کار چنان بازدارنده‌اند که اغلب کارآفرینان مجبور می‌شوند کسب‌و‌کار خود را در خارج از اقتصاد رسمی ادامه دهند. این گزارش ابزاری حیاتی برای کشور‌های در حال توسعه است تا تشخیص دهند که کدام قسمت از اقتصادشان به اصلاحات بیشتری نیاز دارد.»این رتبه‌بندی از سهولت کسب‌وکار در کشور‌های مختلف جهان به سیاست‌گذاران این امکان را می‌دهد که کارآیی قوانین خود را با سایر کشور‌ها مقایسه کنند، از موفق‌ترین اقتصاد‌های جهان بیاموزند و اصلاحات را در اولویت کار‌های خود قرار دهند.کارالی مک‌لیش، یکی از نویسندگان این گزارش گفته است: «گزارش سالانه کسب‌و‌کار تاثیر خود را بر جای گذاشته است. تحلیل‌های لازم براساس این گزارش انجام می‌گیرد و همین تحلیل‌ها الهام‌بخش ۴۸مورد اصلاحات در سرتاسر جهان بوده است. درسی که این گزارش‌ها داده‌اند این بوده است: هرآنچه مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار می‌گیرد، در دست اقدام قرار می‌گیرد و انجام می‌شود.»جمهوری اسلامی ایران از نظر آسانی کسب وکار در سال ۲۰۰۶ از بین ۱۷۵کشور جهان در رتبه ۱۱۹جای گرفته است، در حالی که گزارش سال قبل بانک جهانی رتبه ایران را ۱۰۸ اعلام کرده بود. بنابراین طی سال ۲۰۰۶ شرایط و مقررات در رابطه با کسب‌وکار در ایران دشوارتر شده و کشور ما از این لحاظ ۱۱ پله در رتبه‌بندی جهانی سقوط کرده است.در این رتبه‌بندی اولین رتبه به سنگاپور و آخرین رتبه به جمهوری دموکراتیک کنگو اختصاص یافته است. در میان کشور‌های خاورمیانه عربستان سعودی جایگاه اول و کشور‌های کویت، عمان، امارات، اردن، لبنان، یمن، ایران، سوریه و عراق به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. رتبه‌های جهانی این کشور‌ها به ترتیب عبارت است از: ۳۸، ۴۶، ۵۵، ۷۷، ۷۸، ۸۶، ۹۸، ۱۱۹، ۱۳۰ و ۱۴۵.
10معیار برای تهیه این فهرست در نظر گرفته شده است که عبارتند از: سهولت آغاز کسب‌و‌کار، شرایط و مقررات مربوط به کسب مجوز کسب‌و‌کار، شرایط و قوانین استخدام کارکنان، مقررات مربوط به مالکیت اموال، شرایط کسب اعتبارات، حمایت از سرمایه‌گذاران، قوانین مالیاتی، تجارت در کنار مرز‌ها، اجرای قرارداد‌ها و پایان‌بخشی به کسب‌و‌کار.