وی افزود: «در ۵، ۶ مورد ما معتقدیم که باید تکلیف این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مشخص شود. اعتقاد داشتیم حریف نباید کاری کند که ساختار تحریم حفظ شود. این مستلزم آن بود که تکلیف چند موضوع مشخص و اصرار داشتیم این موضوع اتفاق بیفتد.‌» عباس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاده ادامه داد: «در مراحل آخر، غربی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به‌ویژه آمریکایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها متاسفانه حسن‌نیت و جدیتی که از آنها انتظار داشتیم را نداشتند و چون آنها برای مذاکره و توافق پیش‌قدم شده بودند، جمع‌بندی ما این بود که این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها عمدا این کار را می‌کنند، یعنی ژست یا پوزیشن بازی به‌هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زنی می‌گیرند تا از ما امتیاز بیشتری بگیرند. از سویی مجلس نظرش این بود که دولت بایستد و به هیچ‌وجه از خطوط قرمزی که تعیین‌شده و آن خطوط قرمزی که منطبق بر منافع ملی ما است کوچک‌ترین تخطی صورت نگیرد. حتی اگر توافق ایجاب کند که از خط قرمز عبور کنیم، ما از توافق صرف‌نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم؛ اما از خطوط قرمز عبور نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم.‌»

نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم بیانیه الجزایر تکرار شود

 این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه ما با جدیت و حسن‌نیت توافق را دست‌یافتنی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانیم و در آن راستا حرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم، گفت: «اما از خطوط قرمز که منافع ملی ماست به هیچ‌وجه عبور نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم و مجلس اصرار دارد که کاری نشود که در دهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آتی برای نسل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آینده مستندی وجود داشته باشد که به استناد آن حق ملت ایران را ضایع کند؛ بدین معنا که خدای ناکرده یک بیانیه الجزایر دیگر تکرار نشود که حقوق ملت ایران ضایع شود. مجلس کاملا این قضیه را رصد می‌کند. ما به‌دنبال نتیجه خوب هستیم.‌»

 استراتژی برجامی ایران

 وی همچنین تاکید کرد که اگر حریف حسن‌نیت و جدیت داشته باشد، هیات ایرانی به وین برمی‌گردد.  سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره استراتژی ایران در مذاکرات نیز توضیح داد: «من شخصا معتقدم در این دور مذاکرات ۳ استراتژی بیشتر نمی‌توانیم داشته باشیم؛ به سمت لغو، تثبیت یا اصلاح برجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رویم. برای لغو برجام بهترین زمان همان موقع بود که آمریکایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خارج شدند، ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانستیم از لحاظ حقوقی آن تفاهم را ملغی کنیم تا درگیر تبعاتش در دهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آینده نشویم؛ تبعاتی که قابل تشبیه به بیانیه الجزایر باشد.‌» وی افزود: «بهترین زمانش این بود که دولت روحانی این کار را نکرد. مجلس هم آن زمان یا سکوت و یا همراهی کرد، به نظرم این خطای راهبردی آن دوره بود. امروز هم دو راه وجود دارد؛ تثبیت برجام یا اصلاح برجام. من اعتقاد دارم در این مرحله با توجه به اینکه دست بالا را داریم، یعنی پس از اجرای قانون مصوب مجلس ما بخشی از دستاوردهای ازبین‌رفته دوران اجرای یک‌طرفه برجام را خوشبختانه جبران کردیم و برگه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خوبی برای بازی داشتیم. اعتقاد داشتیم ما در این دور مذاکرات فرصت اصلاح و امضای برجام کم‌نقص و منطبق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر با منافع ملی بود و امروز هم است، زیرا چیزی امضا نشده است.‌» این نماینده مجلس اظهار کرد: «مجلس باید در این مورد پیش‌قدم شود و منفعل عمل نکند کاری که آذر ۱۳۹۹ کرد و همان قانون باعث شد غربی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پای میز مذاکره بیایند. من اعتقاد دارم آن فرآیند فعالیت کنش و واکنش پارلمانی را مجلس ادامه بدهد زیرا مجلس خانه ملت و در راس امور است و در راس امور بودنش را در پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خاص نشان بدهد.‌»