طرح اجرایی اینترنت ملی هنوز آماده نشده است

گروه کامپیوتر- به‌رغم وجود انتقادهای فراوانی که نسبت به راه‌اندازی اینترنت ملی در کشور وجود دارد، مسوولان آغاز کننده بحث اینترنت ملی که قرار بود تا پایان شهریور طرح اجرایی آن را آماده کنند، هنوز طرحی ارائه نکرده‌اند. اینترنت ملی که به عقیده بسیاری از کارشناسان باید نام اینترانت ملی را روی آن گذاشت به منظور ایجاد شبکه‌ای داخلی برای تبادل اطلاعات مطرح شده‌است.

مسوولان وزارت ICT نیز برای تحقق آن ۱۰۰میلیارد تومان هزینه برآورد کرده‌‌اند.

در حالی که تاکنون طرح اجرایی آن نیز آماده نشده است، هفته گذشته خبری مبنی بر اتصال نخستین مدرسه به اینترنت ملی منتشر شد، در حالی که وزیر ارتباطات قبلا وعده راه‌اندازی اینترنت ملی را به دو سال آینده موکول کرده بود.

پس از گذشت مدتی از انتشار خبر اتصال کامپیوتر یک مدرسه به شبکه اینترنت ملی و تعجب فراوان کارشناسان این پرسش ایجاد شد که این مدرسه چگونه و به کدام اینترنت ملی متصل شده است. پس از پیگیری‌های خبرنگاران مشخص شد که اینترنت متصل شده به دبیرستان موردنظر فقط یک اینترنت پرسرعت بوده است.

به گفته رییس دبیرستان نیکان این دبیرستان تنها به اینترنت پرسرعت متصل شده بود.

این که چه کسانی و به چه قصدی اینترنت پرسرعت را به جای شبکه اینترنت ملی به مردم و رسانه‌ها معرفی کرده‌اند جای سوال دارد.

عبدالمجید ریاضی معاون آی‌تی وزارت ICT که طی ماه‌های گذشته سعی وافری برای جاانداختن واژه اینترنت ملی در کشور داشته است، نیز اخیرا در پاسخ به این پرسش که آیا همزمان با اتصال دبیرستان نیکان به اینترنت، شبکه اینترنت ملی نیز راه‌اندازی شده است؟ گفت: راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی مانند راه‌اندازی شبکه گازرسانی است، آیا می‌‌توان گفت که شبکه گازرسانی کشور راه‌اندازی شده است؟

اما به گفته سلیمانی وزیر ارتباطات طرح اینترنت ملی برای آنکه بتواند به یک شبکه فراگیر تبدیل شود، به سه سال زمان نیاز دارد.

در حالی که وی اعلام کرده بود تا پایان شهریور کلیات این طرح تعریف و شرح وظایف هر کدام از دستگاه‌های در این ارتباط مشخص و ابلاغ می‌شود، هنوز طرح اجرایی اینترنت ملی آماده و ارائه نشده است.