اعمال لیست‌های جدید «فیلترینگ»، سرعت اینترنت را کاهش می‌دهد

مدیرفنی یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در اصفهان گفت: اعمال لیست‌های جدید «فیلترینگ» سایت‌ها، باعث کاهش سرعت و کیفیت اینترنت می‌شود. «پژمان ترابی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: نحوه اعمال فیلترینگ توسط شرکت فناوری اطلاعات در تهران در بسیاری مواقع برای شرکت‌های خدمات اینترنتی و کاربران خانگی ایجاد مشکل می‌کند.

وی با اشاره به‌اینکه فیلترکردن سایت‌های غیرمجاز امری اجتناب‌ناپذیر است، اظهار داشت: با این حال، چگونگی اعمال فیلترینگ نباید به گونه‌ای باشد که با افت کیفیت اینترنت، کاربران را دچار مشکل کند.

این کارشناس یادآور شد: تفاوت نوع اعمال فیلترینگ نیز باعث افزایش این مشکلات شده است به طوری که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق آدرس اینترنتی فیلتر می‌کند اما برخی شرکت‌های، ICP هم از طریق آدرس و هم کلمه فیلتر می‌کنند.

ترابی ادامه داد: در برخی موارد شرکت فناوری اطلاعات روی برخی رده‌های شبکه، اعمال فیلترینگ می‌کند که باعث می‌شود شرکت‌هایی که با آن رده‌ها کار می‌کنند دچار افت شدید کیفیت و سرعت شوند در حالی که سایر شرکت‌ها کمتر دچار مشکل هستند.

وی تاکید کرد: مساله فیلترینگ باید به صورت متمرکز و اصولی توسط شرکت فناوری اطلاعات انجام گیرد.

وی قربانی شدن برخی سایت‌های مجاز به دلیل غیراصولی اعمال شدن فیلترینگ را از دیگر مسائل موجود دانست و گفت: زمانی که وزارت ارتباطات یک رده از شبکه را فیلتر می‌کند، ممکن است برخی سایت‌های مجازی که در همین رده قرار دارند نیز مسدود شوند.

ترابی ادامه داد: در این مواقع تنها با ارائه گزارش و شکایت می‌توان سایت مجاز فیلتر شده را مجددا باز کرد.

وی بیان داشت: کاهش سرعت اینترنت به‌رغم ادعاهای مسوولان وزارت ارتباطات مبنی بر افزایش پهنای باند و کیفیت شبکه اینترنت کشور، در ماه‌های اخیر، باعث نارضایتی کاربران شده است.

در زمان حاضر لیست سایت‌های غیرمجاز توسط کمیته سه‌نفره تعیین مصادیق تهیه و برای اعمال فیلترینگ به شرکت فناوری اطلاعات (دیتای سابق) و شرکت‌های ICP اعلام می‌شود.

در سال گذشته نیز شرکت فناوری اطلاعات از راه‌اندازی بانک اطلاعات ملی برای فیلترینگ و متمرکز کردن آن در کشور خبر داده بود اما به گفته مدیران بخش خصوصی، هنوز برنامه مدونی برای اعمال آن ارائه نشده است.