دبیرانجمن صنایع شیرینی و شکلات گفت: مصرف سرانه شکر در ایران سالی ۳۰کیلوگرم است که این میزان در هیچ جای جهان نظیر ندارد. علی موحد، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: مصرف سالانه شکر در کشور، ۲میلیون تن است که حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تن آن از طریق تولید داخلی و ۸۰۰هزار تن از طریق واردات تامین می‌شود. به هر صورت، ایران به لحاظ مصرف شکر بالاترین رکورد جهانی را از آن خود کرده است.

وی این میزان مصرف را بالا و نگران‌کننده دانست و یادآور شد که با یک مدیریت صحیح بر مصرف شکر در کشور، این میزان به شرایط متعادل خود خواهد رسید. دبیرانجمن صنایع شیرینی و شکلات وضعیت حاکم بر بازار شکر را «نامنظم» دانست و گفت: عده‌ای خواسته یا ناخواسته این شرایط را ایجاد کرده اند که با مدیریت صحیح مبتنی بر سیاستگذاری غیرمداخله‌گرایانه می‌توان به حل مشکلات این بازار پرداخت.

وی افزود: برای تصمیم‌گیری در خصوص این بازار باید مجموعه‌ای از تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، نمایندگان دولت و همچنین تجار مطرح، تشکیل و با یک مدیریت عالی در این خصوص به قضاوت بپردازند.

موحد با بیان اینکه تعرفه شکر در حال حاضر در پایین‌ترین حد ممکن ۱۰درصد است گفت: با ایجاد تعادل در وضعیت بازار، دولت می‌تواند از تعرفه به عنوان یک ابزار مناسب بهره گیرد.

وی با بیان اینکه نیازمند واردات ۸۰۰هزار تن شکر نیستیم یادآور شد: با دید کلان و نگرش ملی مجموعه مذکور و اعمال مدیریت صحیح و نظارت‌های لازم در این خصوص و همچنین انجام وظیفه از سوی وزارت بهداشت، قطعا بازار شکر کشور از این وضعیت رهایی خواهد یافت. موحد خاطرنشان کرد: باید بازار شکر را به سمت شرایط رقابتی و تطبیق قیمت با بازارهای جهانی هدایت کنیم. دبیر انجمن صنایع شیرینی و شکلات خواستار ورود سریع‌ شکر به بورس کالای کشاورزی شد وافزود: با ورود شکر به بورس، این بازار به نوعی به ثبات رسیده و از افت و خیزهای آنچنانی قیمت آن جلوگیری خواهد شد.