خانه اپرای برلین، به علت توهین‌آمیز بودن اپرای موتزارت نسبت به مقدسات دینی آن را لغو کرد، این اقدام با اعتراض سیاستمداران آلمانی روبه‌رو شد. به گزارش بی‌بی‌سی خانه اپرای برلین دلیل لغو این اپرا را به تصویر کشیده شدن چهره حضرت محمد (ص) و ترس از خشم مسلمانان عنوان کرده است، ولی سیاستمداران آلمانی نسبت به این اقدام به شدت معترضند.

«برند نئومن»، وزیر فرهنگ آلمان گفت: پس از آنکه پلیس نسبت به این مساله که ممکن است اپرای «Idomeneo» خشم مسلمانان را برانگیزد، برنامه اجرای این اپرا در ماه نوامبر لغو شد.

به طور کلی موضع تمام سیاستمداران آلمانی در برابر این تصمیم خانه اپرای آلمان منفی بوده به‌طوری که «ولف‌گانگ شوسل» در ملاقات اخیر خود با واشنگتن، این تصمیم را «غیرقابل قبول» و «دیوانه‌وار» دانسته و «شهردار برلین» نیز این اقدام را کاملا اشتباه معرفی کرده است.

در واکنش به این سخنان «علی کیزیل‌کایا»، رییس انجمن اسلامی آلمان ضمن ابراز ناراحتی از موضع نامعقول سیاستمداران آلمانی گفت: چنین برنامه‌هایی برای سه میلیون و ۲۰۰ هزار مسلمانی که در آلمان زندگی می‌کنند کاملا ناراحت‌کننده و غیرقابل قبول است.

پیش از این نیز در دسامبر سال ۲۰۰۳ یکی از تولیدات «هنس نئوئن‌فلس»، رهبر اپرای «Idomeneo» به دلیل به تصویر کشیدن تصویری خون‌آلود از الهه یونان، حضرت مسیح، بودا و حضرت محمد، جنجال بسیاری به پا کرد.