بازداشت دزد‌های بانک ملی عكس:خبرگزاری تسنیم

خبر سرقت صندوق‌های امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران روز دوشنبه ۱۶ خرداد، از سوی برخی کاربران فضای مجازی اعلام شد. براساس این خبر روز ۱۳خرداد ماه (تعطیلات خرداد) در یک دزدی عجیب ده‌ها صندوق امانت و بخشی از تجهیزات اتاق سرور و مرکز مانیتورینگ شعبه بانک ملی رو‌به‌روی دانشگاه تهران دزدیده شدند.

به دنبال انتشار این خبر دو خبرگزاری فارس و «ایرنا» جزئیات تازه‌ای را از این سرقت بزرگ منتشرکردند که بر اساس آن سارقان بانک ملی، قفل ۲۵۰صندوق امانت را تخریب کردند؛ اما اقدام به سرقت محتویات ۱۶۹ صندوق کردند. این دو خبرگزاری همچنین در تشریح چگونگی این سرقت اعلام کردند که دزدی در پنج‌شنبه شب و در ساعات بامدادی روز ۱۳خرداد به وقوع پیوسته و سارقان از طریق در پشت ساختمان که در داخل پارکینگ داخلی وجود دارد با تخریب و بریدن قفل وارد ساختمان شده و بعد از برش دادن در گاوصندوقی بزرگ به محوطه صندوق امانات بانک وارد شده‌اند.

براساس این گزارش سارقان بعد از سرقت از در پشتی بانک که در داخل پارکینگ قراردارد و قفلش را شکسته بودند خارج شده و دوباره روی آن در «قفل» زده و در نهایت از پارکینگ خارج شده‌اند.

در این میان برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که موقع عملیات سارقان، سیستم امنیتی بانک به رئیس شعبه پیام هشدار‌دهنده ارسال کرده است. اما چون پیش‌تر این هشدار‌ها به شکل اشتباه و با خطا برای او ارسال شده بود، رئیس شعبه فکر کرده که این‌بار هم اشتباهی رخ داده است؛ بنابراین این هشدار‌ها را نادیده گرفته است.  درپی اعلام دزدی مذکور در فضای مجازی، بانک ملی در اطلاعیه‌ای خبر مذکور را تایید و اعلام کرد که تعداد دقیق صندوق‌های اجاره‌‌ای آسیب‌دیده در حادثه رخ‌داده، ۱۶۸ صندوق است.

همزمان بانک ملی، از برکناری رئیس و معاون ریالی شعبه دانشگاه این بانک، به دلیل خسارت وارده خبر داد. همچنین بانک ملی در اطلاعیه‌ای نحوه پرداخت خسارات مشتریان را اعلام کرد که به موجب آن خسارت مال‌باختگان صندوق امانات ۲۱ خرداد پرداخت می‌شود. این اقدامات درحالی صورت گرفت که جمعی از صاحبان صندوق‌های امانات بانک ملی شعبه دانشگاه روز چهارشنبه با تجمع داخل شعبه نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده و خواهان تعیین‌تکلیف اموال به سرقت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رفته خود شدند.

جزئیات بازداشت سارقان

روز گذشته جزئیات بازداشت سارقان بانک اعلام شد. به گزارش «ایسنا»، سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: از ساعات اولیه روز دوشنبه پلیس مطلع شد که این سرقت به وقوع پیوسته و بلافاصله بعد از اطلاع و بازدید از صحنه، کار پلیس شروع شد و با تشکیل چند تیم ویژه از مجرب‌ترین کارآگاهان طرح عملیات ویژه ما برای به دست آوردن ردپای سارقان، شناسایی آنها، نحوه سرقت و دستگیری آغاز شد. به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه با تلاش شبانه‌روزی پلیس سارقان شناسایی و دستگیر شدند، ادامه داد: یک تا دو روز است که این افراد دستگیر شده‌اند که البته تعدادی از آنها در داخل کشور و تعدادی به خارج کشور متواری شده بودند که با هماهنگی خوب پلیس اینترپل دستگیر شده و در حال انتقال به کشور هستند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه بخشی از سارقان یکی، دو ساعت قبل از اطلاع پلیس به خارج از کشور متواری شده بودند، گفت: این افراد با اقدام به موقع اینترپل فراجا در صدور اعلان قرمز دستگیر شدند و سه تن از این افراد در اختیار پلیس بوده و به زودی به ایران منتقل می‌شوند. رحیمی اضافه کرد: بخشی از این افراد نیز در تهران و شهرهای مختلف در عملیات مختلف دستگیر شدند که برخی از اینها منجر به تیراندازی هم شد.

چه کسانی درتیم سرقت بودند؟

به گزارش «ایسنا»، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه تیم اصلی سرقت دستگیر شده است، گفت: بین سارقان افراد متخصص هوابرش، کامپیوتر، فلز و... حضور داشت. یک نفر هم زن دستگیر شده است، البته تمام این افراد در شعبه حضور نداشتند و مثلا همین زنی که دستگیر شده است قصد فروش[اموال‌مسروقه] را داشت. وی گفت: تخصص تیم اصلی هم در تهران و شهرستان‌ها سرقت بانک بوده است. به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ، سارقان بیش از ۱۲ ساعت در شعبه بانک حضور داشتند.

فروش برخی اموال مردم

رحیمی اضافه کرد: موضوع اصلی بحث اموال مردم بود که در این چند روز با تلاشی که انجام شده، بخش اعظمی از این اموال بر اساس اعترافاتی که متهمان داشتند، کشف و جمع‌آوری شد البته این اموال در جاهای مختلف و در اختیار افراد مختلف بود. وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد بعضی از اموال مردم را متاسفانه فروخته‌اند، اظهار کرد: البته مقدار قابل توجهی از این اقلام شامل دلار، طلا، یورو، سکه و... به سرقت رفته است. رحیمی شایعه وجود اسناد امنیتی در بانک را تکذیب کرد و گفت همه اموال ارزشمند مردم پول و سکه و ارز بوده است.

عدم توجه بانک به هشدارهای امنیتی

وی در ادامه گفت: یک ماه قبل کارشناسان پلیس از این بانک بازدید کردند و تمام موارد عدم امنیت را ثبت، صورت جلسه و به مدیرانش تذکر داده بودند، اما اقدامی در این زمینه نشد. سردار رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا از کارمندان بانک نیز جزو دستگیرشدگان بودند، اظهار کرد: تا الان خیر و عوامل زحمت‌کش بانک دخالت مستقیمی در این زمینه نداشتند، اما قصورهایی در خصوص مباحث امنیتی داشتند که دو نفر از آنها بازداشت شده‌اند.

وی درباره ارتباط این شعبه از بانک با کلانتری نیز به «ایسنا» گفت: این شعبه نه با پلیس ۱۱۰، نه با سامانه مهام و نه با کلانتری ارتباطی نداشت و ما بارها در این خصوص هشدار داده بودیم که چرا در شعبه‌ای که مقادیر زیادی طلا، هزاران سکه و مبالغ هنگفتی ارز و اسکناس‌های خارجی وجود دارد این تمهیدات رعایت نشده است. رحیمی با بیان اینکه ابتدایی‌ترین اصول امنیتی در این شعبه بانک رعایت نشده بود، گفت: بانک تا یک ماه قبل نگهبان داشته، اما یک ماه پیش آنها را ترخیص کردند. سارقان از بالای در پارکینگ بانک وارد شدند. رئیس پلیس تهران با بیان اینکه ما مسائل ایمنی بانک‌ها را به صورت فصلی بررسی می‌کنیم، اظهار کرد: ما یک ماه قبل به همین بانک هم تذکر داده و همکاران بنده به این بانک مراجعه و تمام موارد ضعف و ایمنی را تذکر داده بودند و این ثبت شده و سند داریم، ولی متاسفانه هیچ‌کدام از موارد رعایت نشد.  وی به مردم توصیه کرد که حتما از این صندوق امانات استفاده کنند چون این مراکز مطمئن‌ترین مراکز برای نگهداری اموال باارزش است و گفت: این مورد مصداق بی‌توجهی رئیس بانک بوده که در بازداشت است و از سمت خود عزل شده است.

ردپای سارقان در سرقت بانک تجارت

رحیمی درباره اینکه به نظر می‌رسد این سارقان در سرقت از صندوق امانات بانک تجارت در خیابان فلسطین نیز نقش داشتند، اظهار کرد: البته این سرقت که نیمه اردیبهشت ماه رخ داد ناکام ماند، اما از سوی برخی از همین افراد برنامه‌ریزی شده بود.

توصیه به مال‌باختگان

رحیمی از مال‌باختگان خواست که به پلیس آگاهی مراجعه نکنند، او گفت: مراحل تحویل این اقلام باید طی شود و اقلام مسروقه از طریق بانک به مال‌باختگان تحویل می‌شود. با توجه به قوانین صندوق‌های امانات، پرداخت اقلام مسروقه از طریق خوداظهاری انجام می‌شود، چرا که اطلاعاتی درباره محتویات صندوق‌ها وجود ندارد و ثبت نمی‌شود. به گزارش «ایرنا»، سردار رحیمی گفت: تلاش پلیس بر این است که با تمام توان اموال مردم و مال‌باخته‌ها را جمع‌آوری کند و این اموال قطعا از طریق بانک مرکزی به مردم بازگردانده خواهد شد. رحیمی خاطرنشان کرد: تلاش پلیس بر این است که با تمام توان اموال مردم که مال‌باخته هستند را جمع‌آوری کنیم و اینها را به بانک مرکزی تحویل می‌دهیم و از این طریق تحویل مال‌باختگان خواهد شد.

کشف اموال مسروقه در فرودگاه

درهمین حال علی صالحی، دادستان تهران با اعلام بازداشت ۱۳نفر از سارقان بانک ملی (۱۰نفر در داخل و سه نفر در خارج از کشور) و کشف مقادیر زیادی از اموال مسروقه گفت: مقادیر زیادی از اموال مسروقه در فرودگاه امام خمینی‌(ره) در ماشینی که توسط متهمان تهیه شده بود و مقادیری در تهران کشف شد. صالحی همچنین گفت: بررسی‌های لازم در خصوص این پرونده در حال انجام است. صالحی همچنین با بیان اینکه بررسی‌های لازم در خصوص این پرونده در حال انجام است، تصریح کرد: در حال حاضر متهمان تحت تحقیقات قضایی و در اختیار ضابطان قرار دارند.