«هاشمی‌ثمره» به جای «علی جنتی»
گزارش مراسم تودیع و معارفه معاونان سیاسی وزیر کشور

عکس: خبرگزاری مهر
وزیر کشور در آستانه انتخاب هیات‌های اجرایی و آغاز رسمی فعالیت‌های انتخاباتی از مجریان انتخابات خواست هیات‌های اجرایی و معتمدان مورد قبول مردم را که گرایش‌های حزبی نداشته باشند، انتخاب کنند.
به گزارش «ایسنا»، حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه معاونان سیاسی این وزارتخانه، با بیان اینکه «خدا را سپاسگزارم که طی یک سال گذشته با پی‌گیری‌ها و تلاش همکاران توفیقات زیادی نصیب کشور شد»، گفت: مفتخریم که دولت خدمتگزار نهم با شعار و وعده‌هایی که داده بود توانست گام‌های قوی و موثری بردارد. وی تلاش‌های همکارانش در بخش‌های امنیتی، عمرانی، پارلمانی و اقتصادی وزارت کشور را موثر و مفید ارزیابی ‌کرد و یادآور شد: در بخش سیاسی
وزارت کشور طی یک سال گذشته اقدامات موثری برای برگزاری انتخاباتی باشکوه و با حضور گسترده مردم انجام شده تا بتوانیم انتخاباتی سالم، قانونمند و شفاف را برگزار کنیم.
وی با تاکید بر اینکه وزارت کشور خود را متعهد به اجرای قانون می‌داند و بر آن پافشاری می‌کند، افزود: در وزارت کشور قانون سرلوحه کارهاست و ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم از این قانون تخطی کنیم.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه قانون باید برای جامعه شفاف و قابل فهم باشد، افزود: در این مدت وزارت کشور تلاش کرده تا چنانچه در بخش‌هایی از قانون ابهامی برای مردم وجود دارد آن را برطرف کند و امروز نیز اعلام می‌کنم ما تنها شعار شفاف‌سازی نمی‌دهیم بلکه به آن اعتقاد داریم و عمل می‌کنیم و به همین جهت بوده که در طرح‌ها و لوایحی که تهیه کردیم آن را در منظر و ماوای مردم قرار دادیم تا آنها نظراتشان را ا علام کنند.
وی با اعلام اینکه طی روزهای آتی زنگ فعالیت‌های انتخاباتی به صدا در خواهد آمد، گفت: از همین جا مجریان انتخابات را به اجرای دقیق ضوابط و آیین‌نامه‌ها دعوت می‌کنم و از آنها می‌خواهم در انتخاب هیات‌های اجرایی و معتمدان کسانی را انتخاب کنند که مورد قبول مردم باشند و گرایش حزبی بر آنها غلبه نداشته باشد. سالم‌ترین و شناخته شده‌ترین افراد باشند تا ما بتوانیم کار را با انسجام و شفافیت آغاز کنیم.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه من از مدت‌ها قبل علی جنتی (معاون سیاسی سابق وزارت کشور) را می‌شناختم، گفت: از همان اول که من خدمت آقای جنتی رسیدم، ایشان به من گفتند که در حوزه سیاست خارجی فعالیت می‌کنند، اما بعد از اصرار من حضور در وزارت کشور را پذیرفت و انصافا نیز طی این مدت بی‌وقفه تلاش کرد. وی در ادامه با اشاره به سوابق مدیریتی «ثمره هاشمی» که به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور انتخاب شده است، گفت: این سوابق و تجارب برای ما مغتنم است و امیدواریم با حضور ایشان با توجه به تلاش‌های انجام شده گام‌های بلندتری برداشته شود. در ادامه این مراسم ثمره هاشمی طی سخنانی که به دلیل وقت اذان مختصر شده بود، گفت: خدا را سپاسگزاریم که دولتی برخاسته از اراده‌های پاک مردم با شعارهای انقلاب، امام و تابع
مقام معظم رهبری بر سر کار آمده است و باز خدا را شاکریم که خداوند ملت ما را بر بام عزت جهانی نشانده است.
وی در ادامه با تشکر از مهمانانی که از دولت در این نشست حاضر شده بودند، از سخنانی که مسوولان وزارت کشور درباره وی و سوابق مدیریتی‌اش مطرح کرده‌اند تشکر کرد و نسبت به موفقیت در جایگاه جدیدی که در آن قرار گرفته اظهار امیدواری کرد:
«اصول‌گرایی را آن‌گونه که امام راحل و مقام معظم رهبری تعریف کردند، سرلوحه کارمان قرار دهیم.»
«علی جنتی» نیز با بیان این مطلب افزود: آن‌چه باید برای همه ما اهمیت داشته باشد کلیت و اصل نظام است، بر این اساس همه باید تلاش خود را در خدمت نظام قرار دهیم. وی با بیان اینکه نباید دایره اصول‌گرایی را آن‌قدر تنگ بگیریم که به گروه خاصی محدود شود و همه از آن بیرون بروند، گفت: در این فضا که دشمن دهان‌باز کرده تا همه ارزش‌هایی که برای آن خون دل خوردیم، ببلعد، بیش از هر چیز به وفاق ملی و نیروهای متدین علاقه‌مند به کار و تلاش برای نظام نیاز داریم، از این رو باید چتر نظام را آن‌قدر باز کنیم که همه علاقه‌مندان بتوانند در آن تلاش و زمینه‌های پیروزی هرچه بیشتر این نظام را فراهم کنند.
جنتی با یادآوری اینکه دولت کریمه‌ای که ما منتظرش هستیم از همه انسان‌های توانمند و صاحب عقول استفاده می‌کند، گفت: امیدواریم خداوند همه ما را در این مسیر زمینه‌ساز ظهور آن حضرت قرار دهد. جنتی همچنین در بخش دیگر اظهاراتش با اشاره به جریان انتخابش از جانب وزیر کشور به عنوان معاون سیاسی این وزارتخانه، از حسن اعتماد پورمحمدی تشکر کرد و گفت: واقعیت این است که در آغاز به کار دولت نهم با توجه به حضور آقای پورمحمدی در این دولت با سابقه آشنایی که با ایشان داشتم دعوتش را پذیرفتم، زیرا احساس می‌کردم در آن شرایط جابه‌جایی در وزارت کشور، حضور فردی که این وزارتخانه را می‌شناسد می‌تواند تا حدودی موثر باشد. آن روز برای کمک به آقای پورمحمدی این مسوولیت را پذیرفتم و امروز نیز برای کمک به ایشان به ماموریت دیگری می‌روم.
معاون سیاسی سابق وزیر کشور با اشاره به اقدامات این معاونت در حوزه تقسیمات کشوری، انتخابات و فعالیت احزاب (کمیسیون ماده 10 احزاب) گفت: سعی ما این بود که علاوه بر اقدامات روزمره در این حوزه‌ها یک سری اقدامات اساسی را نیز دنبال کنیم که بخشی از آن در تدوین قوانین جدید و اصلاح قوانین موجود قابل دسترسی است. در حال حاضر آیین‌نامه احزاب اصلاح شده و قانون احزاب نیز که به عقیده من به اصلاح نیاز دارد باید در مرحله بعد مورد توجه قرار گیرد. معاون سابق سیاسی وزیر کشور در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به مساله همزمانی دو انتخابات خبرگان و شورای شهر که برای اولین بار در تاریخ نظام جمهوری اسلامی انجام می‌شود، گفت: در زمینه انتخابات نیز معاونت سیاسی اقداماتی را در بخش اصلاح قوانین و آیین‌نامه‌ها انجام داده و آیین‌نامه انتخابات شوراها که اصلاح شده به زودی از طرف دولت اعلام می‌شود.
وی همچنین از تدوین قانون جامع انتخابات به عنوان دیگر اقدام معاونت سیاسی طی یک سال گذشته در بخش انتخابات نام برد و تصریح کرد: با وجود اینکه این لایحه با انتقادات فراوانی همراه است اما یکی از افتخارات وزارت کشور محسوب می‌شود. وی در پایان اظهاراتش با بیان اینکه دوران یک ساله خدمتش در وزارت کشور برای وی رضایت‌بخش بود، از این دوران به عنوان دورانی افتخارآمیز نام برد.
معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور هم در مراسم تودیع علی جنتی از سمت معاون سیاسی وزارت کشور، از وی به عنوان مدیری توانمند، باتجربه و اهل تدبیر و برنامه‌ریزی یاد کرد.
حجت‌الاسلام موسی‌پور، با اشاره به همزمانی این ایام با ماه مبارک رمضان، همگان را به استفاده از فرصت‌هایی که در این ماه وجود دارد دعوت و با یادآوری اینکه فرصت‌ها و روزهای عمر به سرعت می‌گذرد، تصریح کرد: خوشا به حال کسی که از این موقعیت‌ها استفاده و با کارنامه درخشانی از حوزه‌ای که در آن مسوولیت دارد، خداحافظی کند.
غلامحسین الهام نیز در حاشیه مراسم معارفه و تودیع معاون سیاسی وزارت کشور، درباره اینکه آیا حضور وی و دبیر هیات دولت در مراسم معارفه ثمره هاشمی به عنوان معاون سیاسی جدید وزارت کشور به مفهوم خداحافظی وی با سمت مشاور ارشد رییس‌جمهوری است؟ نیز افزود: همه در خدمت دولت هستند تا زمانی که مسوولیت دارند هیچ‌کس خداحافظی نمی‌کند. وی درباره تغییرات ایجاد شده در کابینه دولت و احتمال تغییر دیگر وزرا بعد از بررسی عملکرد یک ساله آنها توسط رییس‌جمهور گفت: پرونده کار مراقبت و بررسی و نظارت کاری دائم و همیشگی است.
وزرا محکم کاری اشان را انجام می‌دهند و آیا اصولا کار نظارت تعطیل‌بردار است؟ وی با بیان اینکه کار بررسی و نظارت، کاری همیشگی است، تصریح کرد: وزرا باید مطابق میثاق‌نامه و چارچوب تعهداتی که شرعا با مردم دارند محکم کارشان را انجام دهند و نظارت بر آنها نیز نظارتی دائمی است. سخنگوی دولت در خصوص اینکه آیا در حال حاضر عملکرد سایر وزرا از جانب رییس‌جمهوری تایید شده است گفت: این سوال، سوال درستی نیست، زیرا کار رییس‌جمهوری کار مدیریت کشور به صورت مستمر و دائمی است و وزرا و تشکیلات دولت نیز در مقابل رییس‌جمهوری پاسخگو هستند و مسوولیت دارند.
این مسوولیت نیز طوری نیست که در جایی شروع و در نقطه‌ای متوقف شود تا زمانی که دولت ادامه دارد، این بررسی و نظارت بر عملکرد وزرا نیز ادامه خواهد داشت. الهام با بیان اینکه بررسی عملکرد یک ساله وزرا در حال انجام است، گفت: این بررسی تقریبا تمام شده و یک مقدار مسایل دیگر هم وجود دارد که تکمیل خواهد شد.