به گزارش «ایسنا»، در یادداشت وبگاه اندیشکده آمریکایی «ریسپانسیبل استیت کرفت» آمده است: رئیس‌جمهور بایدن قرار است هفته بعدی عازم عربستان شود که پیش‌تر وعده داده بود با آن مانند «کشوری مطرود» رفتار کند. گفته می‌شود او قصد دارد در سفرش درباره تضمین‌‌‌های امنیتی به این پادشاهی، از جمله درباره چتر دفاع هوایی گفت‌‌‌وگو کند. متاسفانه، پیشنهاد دولت آمریکا موجب تعمیق گرفتاری آمریکا در خاورمیانه و طولانی‌‌‌تر شدن مذاکرات هسته‌‌‌ای ایران خواهد شد. اگر بایدن رویکرد فعلی‌‌‌اش را حفظ کند، به چند دلیل باعث ثبات‌زدایی در کل منطقه خواهد شد. اولا، ایران به احتمال زیاد، در مواجهه با یک جبهه متحد آمریکایی-عربی-اسرائیلی، به دنبال تقویت اهرم فشارش از طریق توسعه دادن برنامه هسته‌‌‌ای خود، سرمایه‌گذاری بیشتر  روی شبکه نیروهای نیابتی و انجام دادن اقدامات بی‌‌‌ثبات‌کننده دیگری خواهد بود که اثبات‌‌‌کننده نفوذ منطقه‌‌‌ای آن باشد. این استراتژی تازگی ندارد. ما شاهد این بوده‌‌‌ایم که به انزوا کشیدن ایران چگونه می‌تواند نتایج معکوسی به دنبال داشته باشد.

ثانیا، خروج آمریکا از برجام [توافق هسته‌‌‌ای] هم نتیجه عکس داشت، چون طبق گفته کِلسی دِیوِنپورت، مدیر بخش سیاست‌های عدم‌اشاعه تسلیحات اتمی در انجمن کنترل تسلیحاتی، ایران در حال حاضر می‌تواند «مواد هسته‌‌‌ای کافی برای ساخت یک بمب را در کمتر از ۱۰ روز تولید کند، فرصتی بسیار محدود که اقدامات ایران در آن برای بازرسان بین‌المللی قابل کشف نخواهد بود.» چنین چیزی باید برای جامعه بین‌المللی غیرقابل قبول باشد و تنها راهکار آن احیای کامل توافق و افزایش «زمان گریز»[هسته‌‌‌ای] به حدود یک سال است؛ مطابق زمان قبل از خروج ترامپ از برجام.

ثالثا، ایجاد یک محور دفاعی آمریکایی-عربی-اسرائیلی احتمالا موجب از مسیر خارج کردن مذاکرات عربستان سعودی-ایران خواهد شد. عربستان سعودی و ایران در سال ۲۰۱۶ روابط دیپلماتیک‌شان را قطع کردند. این دو کشور رقیب اخیرا برای حل‌‌‌وفصل اختلافات منطقه‌‌‌ای، پنج دور مذاکره به میزبانی عراق انجام داده‌‌‌اند. چتر دفاع هوایی آمریکایی-اسرائیلی بر سر متحدان عربی‌‌‌شان به جای افزایش تنش‌‌‌زدایی میان ریاض و تهران که رقابتشان محرک بسیاری از تنش‌‌‌ها در خاورمیانه است، موجب افزودن بر تنش‌‌‌ها و افول چشم‌‌‌انداز ثبات خواهد شد. اگر واشنگتن قصد دارد ثبات برقرار کند، باید عقب‌‌‌نشینی کند و بگذارد عربستان سعودی و ایران زخم‌‌‌های کهنه‌‌‌شان را بهبود ببخشند.