مجری طرح آزادراه زنجان - تبریز گفت: این آزادراه با وجود تعداد زیادی تابلو و علامت هشدار دهنده در طول آن، یکی از ایمن‌ترین محورهای ارتباطی کشور است و تا سه هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش خبرگزاری فارس، آزادراه زنجان_ تبریز یکی از مهمترین و طولانی‌ترین محورهای آزادراهی کشور است که عملیات احداث آن از سال ۷۵ شروع شده است. کارشناسان وزارت راه و ترابری علت طولانی شدن این زمان را بروز مشکلاتی عنوان می‌کنند که منشا بیشتر آنها خارج از سازمان این وزارتخانه بوده است. جعفر رفیعیان، مجری طرح آزادراه زنجان - تبریز در این خصوص گفت: از مشکلات اصلی که باعث ایجاد وقفه و طولانی شدن مدت زمان اجرای این پروژه شد، همکاری نکردن بانک‌ها در خصوص اعطای اعتبار و نیز جلوگیری از ادامه کار توسط روستاییان بود. وی افزود: گذشته از این مشکلات که البته آنها را با موفقیت پشت سر گذاشتیم، اظهارات اخیر پلیس راه که متاسفانه انعکاس نامطلوبی را نیز در برخی رسانه‌ها به دنبال داشت، در آستانه افتتاح پروژه به هیچ وجه در جهت مصالح ملی نبوده و مانعی تازه بود در مسیر دستیابی به افتخاری دیگر. رفیعیان با بیان اینکه در زمان شروع به کار برای احداث این آزادراه به طور بی‌سابقه‌ای در ۲۸۵ کیلومتر از طول مسیر به طور همزمان عملیات ساخت شروع شد، افزود: در دو سال اول با پرداخت به موقع سهم‌الشرکه بانک‌های طرف مشارکت حدود ۷۶درصد کار فیزیکی انجام شد. ولی در اواسط سال ۷۷ بانک صادرات به این بهانه که سرمایه‌گذاری در این پروژه برای او سودی که باعث بازگشت سرمایه شود، در بر نخواهد داشت از ادامه کار سرباز زد و این مساله موجب شد تا بانک‌های ملی و رفاه هم به همین بهانه کار را متوقف کنند.

وی تصریح کرد: اگر کار با همان روال پیش می‌رفت تا سال ۸۰ شاهد افتتاح پروژه با هزینه‌ای حداکثر معادل ۱۰۰میلیارد تومان بودیم. ولی با وجود وقفه‌ای که در انجام کار افتاد و با در نظر گرفتن تعدیلات سالانه، احتمال فراتر رفتن هزینه‌ها از ۳۵۰میلیارد تومان هم دور از انتظار نیست.

مجری طرح آزادراه زنجان - تبریز افزود: متاسفانه بخش اعظمی از تصادفات جاده‌ای که آثار دلخراشی در پی دارند به علت عدم رعایت سرعت مطمئنه یا سبقت‌های غیرمجاز حادث می‌شوند. حال آنکه برای کلیه راه‌ها و به خصوص آزادراه‌ها که دارای مشخصات ویژه‌ای در این میان می‌باشد بسته به شرایط منطقه مانند ترافیک و امثال آن، پارامتری تحت عنوان سرعت طرح در نظر گرفته می‌شود که عدول از آن مسلما خطراتی را در پی خواهد داشت. وی افزود: در خصوص این آزاد راه آورده بودند «در ورودی قطعات جدید در دست ساخت تابلوی کوچکی نصب شده که نشان‌دهنده جاده در دست ساختمان است». در این باره باید گفت این تابلو آخرین امید برای نجات جان راننده‌ای است که بیش از ۵۰ عدد تابلوی قبلی شامل کاهش سرعت، مسدود بودن انتهای راه، به راست برانید، انتهای آزادراه و غیره به همراه چشم ‌گربه‌ای‌هایی با بازتاب در شب که از فاصله دو کیلومتری مانده به انتهای آزادراه زنجان- سرچم نصب گردیده را ندیده است و اکنون در آستانه ورود به قطعات در دست ساخت می‌باشد. ضمن آنکه خطوط حرکت خودروها به تدریج از سه لاین به دو لاین و نهایتا به یک لاین قبل از اتمام آزاد راه کاهش داده شده است. مجری طرح آزادراه زنجان _ تبریز تصریح کرد: سطح تابلوهای هشدار دهنده فوق بالغ بر ۴۰۰ متر مربع بوده که کوچکترین آن ۲۵/۰ متر مربع و بزرگترین آن ۴۵ متر مربع سطح دارد. بنابراین راننده‌ای که از ۴هزار بازتاب و علایم هشدار دهنده چشم‌ گربه‌ای ‌رد شده و متوجه آنها نشده است مطمئنا متوجه علایم هشداردهنده فوق نیز نخواهد شد.