در چهارمین فاز اجرای آزمایشی طرح کارت هوشمند سوخت، شهرهای کرج، هشتگرد، طالقان و ساوجبلاغ تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند. مالکان خودروهای این منطقه تنها با کارت‌هوشمند سوخت می‌توانند سوخت‌گیری کنند و به طوری که اعلام شده محدودیتی در مصرف وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری فارس، فاز سوم اجرای آزمایشی طرح کارت هوشمند سوخت در ۱۶ جایگاه سوخت‌گیری کشور به اتمام رسیده و فاز چهارم آن در منطقه کرج در شرف انجام است. شروع این فاز منوط به دریافت بازخورد از کارفرما در خصوص عملکرد سه فاز گذشته اعلام شده است.

فاز اول و دوم این طرح شامل آزمایش و بهره‌برداری از ۶ جایگاه سوخت‌گیری مجهز به تجهیزات کارت‌هوشمند در تهران بود. فاز سوم پایلوت در بردارنده ۱۶ جایگاه سوخت‌گیری در سراسر کشور شامل ۵ جایگاه در تهران، ۵جایگاه در شهرهای مرزی و ۶ جایگاه در شیراز است. تمام عملیات اجرایی در این ۱۶جایگاه به اتمام رسیده، جزئیات و موارد مربوط به آن گرفته شده و آماده راه‌اندازی است.

بنابراین گزارش، به علت آماده نبودن برخی زیرساخت‌ها نظیر خطوط تلفن و محدودیت‌هایی از این قبیل در برخی جایگاه‌ها، امکان راه‌اندازی سریع‌تر و وسیع‌تر این فاز میسر نشده، اما طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، عملیات اجرایی و راه‌اندازی این فاز اوایل هفته‌جاری انجام می‌شود.

عملیات اجرایی فاز چهارم پایلوت نیز آغاز شده که در این مرحله ۱۵ جایگاه سوخت‌گیری در منطقه کرج شامل شهرهای کرج، هشتگرد، طالقان و ساوجبلاغ تحت پوشش کارت هوشمند سوخت قرار می‌گیرند.

در حال حاضر عملیات اجرایی این فاز در ۱۲ جایگاه این منطقه به اتمام رسیده و آماده راه‌اندازی هستند. عملیات اجرایی شامل نصب ترمینال، تجهیزات و شبکه ارتباطی است که به دنبال آن، عملیات راه‌اندازی آغاز و سیستم عملا فعال می‌شود. تا پایان آبان‌ماه نیز این فاز به اتمام خواهد رسید.

این گزارش می‌افزاید: هماهنگی در خصوص تولید و توزیع کارت در منطقه کرج درحال انجام است. در این مرحله، کارت هوشمند سوخت واقعی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت که شخصی‌سازی شده و حاوی اطلاعات مربوطه است.

در توزیع کارت نیز اولویت با مالکان خودروهای دارای پلاک ایران است، زیرا اطلاعات این خودروها به طور کامل موجود بوده و به موازات این کار با هماهنگی نیروی انتظامی، دفاتری در سطح شهر با نام دفاتر «پلیس ۱۰+» ایجاد خواهد شد که آماده دریافت اطلاعات و آدرس بروز‌رسانی شده مردم خواهد بود.

مالکان خودروها با مراجعه به این دفاتر، از صدور کارت هوشمند سوخت مربوط به خود و آدرسی که کارت به آنجا ارسال خواهد شد، کسب اطلاع می‌نمایند و در صورت تغییر آدرس، آدرس جدید خود را به همان دفتر اعلام می‌کنند. از سوی دیگر نیروی انتظامی اعلام آمادگی کرده که مردم از طریق مراکز آموزش رانندگی که به سیستم راهبر ناجا متصلند نیز می‌توانند این کار را انجام دهند.