از زمان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق ایالات‌متحده، همه روسای جمهور آمریکا از جمله دونالد ترامپ مشتاق کاهش حضور نظامی خود در خاورمیانه بوده‌اند. اما دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان این عقب‌نشینی را با روایت‌های مختلفی توجیه می‌کنند. دونالد ترامپ برای متقاعد کردن کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت در برابر دشمن مشترک، ایران، منافع آنها در ایجاد روابط دیپلماتیک، تجاری و نظامی با اسرائیل است و آمریکا به نوعی در پشت صحنه باقی می‌ماند. جو بایدن روایتی کاملا متفاوت ترسیم می‌کند. او ایران را مشکل امنیتی برای آمریکا یا متحدان تاریخی آمریکا نمی‌داند. او طوری صحبت  و رفتار می‌کند که گویی یک مشکل پیش پا افتاده ارتباطی، مانع از «جذب» ایران در یک جامعه خیالی خاورمیانه شده است.

تونی بادران، محقق بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، خاطرنشان می‌کند که عبارت «جذب» سه بار در مقاله بایدن در واشنگتن پست آمده است. این اصرار فقط می‌تواند یک معنا داشته باشد که تونی بادران بر آن تاکید می‌کند: این متحدان سنتی آمریکا هستند که به عنوان موانعی برای جذب ایران در خاورمیانه تلقی می‌شوند. هرگونه تلاش متحدان تاریخی آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران، صرف‌نظر از برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور، آمریکا را با درگیر شدن در جنگ اسرائیل و سعودی‌ها تهدید می‌کند. تونی بادران می‌نویسد: تنها گزینه قابل قبول «جذب» ایران است.جو بایدن در مقاله خود در واشنگتن پست می‌گوید از ابتدا هدف من تغییر مسیر و نه قطع روابط با عربستان بود، چرا که ۸۰ سال شریک راهبردی بوده است.شانزدهم ژوئیه ۲۰۲۲، در پایان اجلاس جده، آمریکا، عربستان سعودی، مصر، کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و اردن بیانیه پایانی را صادر کردند که در آن بر لزوم دستیابی به یک راه‌حل عادلانه برای مناقشه اسرائیل و فلسطین تاکید شد. آنها بر لزوم پایان دادن به تمامی اقدامات یکجانبه‌ای که راه‌حل دو کشور را تضعیف می‌کند، برای حفظ وضعیت تاریخی موجود در بیت‌المقدس و اماکن مقدس آن و بر نقش حیاتی قیمومیت هاشمی در این زمینه تاکید می‌کنند.

ایرانی‌‌‌ها متوجه شده‌اند که آمریکا تمایلی به جنگ با آنها ندارد و آماده است تا متحدان سنتی خود را برای امضای توافق‌نامه هسته‌‌‌ای کنار بگذارد. بنابراین آنها به طور دائمی در حال آزمایش محدودیت‌ها هستند. روزنامه هاآرتص گزارش داد که اسرائیل شکست کنونی مذاکرات با ایران را به عنوان توقف نهایی تلقی نمی‌کند. اهمیت ظاهری اختلافات ایران و قدرت‌های غربی هرچه باشد، بیت‌المقدس معتقد است که مذاکرات به نتیجه خواهد رسید. حتی ممکن است پس از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در نوامبر دوطرف به توافق برسند. همواره این امکان برای کشور قدرتمندی مانند آمریکا وجود دارد که باشگاه دوستان و دشمنان خود را بازتعریف کند. آیا دوست ایرانی که آمریکا‌ در صدد دلجویی از اوست، بدون شلیک گلوله از پشت، بازی را انجام خواهد داد؟ درست است که در صورت بروز خطا، آسیب خیلی جدی نخواهد بود. این «دوستان» تاریخی آمریکا هستند که هزینه سنگین این امر را متحمل خواهند شد.