یکی به نعل یکی به میخ

مالی با بیان این ادعا که از آن زمان ایران هرمرتبه با درخواست‌‌های جدیدی به پای میز مذاکره بازگشته است گفت: این درخواست‌‌ها اکثر اوقات یا غیرواقع‌‌بینانه بودند یا خواسته‌های اضافی و جدا از توافق هسته‌‌ای محسوب می‌شدند. این مقام آمریکایی همچنین اضافه کرد: «‌این تنها نظر آمریکا نیست. این نظر اتحادیه اروپا و دیگر مشارکت‌‌کنندگان در توافق نیز بوده که برای چند ماه توافق خوبی روی میز قرار داشته است. این ایران است که باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.» همچنین ویدانت پاتِل معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز گفت: «ما کاملا واضح گفته‌‌ایم که اگر ایران به اتخاذ مواضعی ادامه دهد که می‌‌داند نه ما و نه شرکای ما در E۳ (تروئیکای اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان) نمی‌توانند آنها را بپذیرند، آن‌‌گاه همه‌چیز به شکل فعلی ادامه خواهد یافت و این به معنای اجرای دقیق و سرسختانه تحریم‌های ما و افزایش انزواطلبی بین‌المللی ایران است.»

وزارت خزانه‌‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه و در آخرین دور از تحریم‌های خود علیه ایران، از اعمال تحریم‌هایی علیه وزیر کشور و وزیر ارتباطات کشورمان خبر داد. به گزارش «ایسنا»، وزارت خزانه‌‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌‌ای احمد وحیدی، وزیر کشور و عیسی زارع‌‌پور، وزیر ارتباطات کشورمان را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. همچنین در یکی از مهم‌ترین تحریم‌ها پنج‌‌شنبه هفتم مهر ماه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای اعلام کرد برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط ایران، خزانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داری آمریکا دو شرکت حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل و انبار ژانگو و کشتیرانی دبلیو اس واقع در چین را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

تناقض مواضع واشنگتن

آمریکا از یکسو تحریم می‌کند و از سوی دیگر مدعی است که برجام را می‌خواهد، ایران باید پای میز مذاکره بازگردد و اکنون مشکل طرف ایرانی است. در همین رابطه نیز رابرت مالی مدعی شد که تصمیم توافق بر سر احیای برجام بر دوش ایران قرار دارد. به گزارش «ایسنا»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز جمعه در گفت‌وگویی با رادیو عمومی ان‌پی‌آر ادعا کرد: «بایدن از روز اول سیاست عقب راندن ایران در فعالیت‌‌های بی‌‌ثبات‌‌کننده‌‌اش در منطقه از طریق اعمال تحریم و همکاری با شرکایش را داشته است. ما تلاش داشتیم تا به توافق هسته‌‌ای با ایران برسیم؛ چراکه رئیس‌‌جمهور به توسعه منافع مردم آمریکا از ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌‌ای، متعهد است.» رابرت مالی با اشاره به اینکه «واشنگتن در قبال ایران نرم نگرفته است» مدعی شد: «ما هر زمان که نیاز بود از اقدام نظامی برای حفاظت از نیروهایمان در برابر شبه‌‌نظامیان تحت حمایت ایران استفاده کرده‌‌ایم. آمریکا همچنین تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده و روز پنج‌شنبه‌ شاهد جدیدترین تحریم‌ها علیه ایران بودیم.»

وی در ادامه ادعاهایش گفت: «همه این مسائل باعث نشده که نتوانیم استقامت به خرج دهیم و برای رسیدن به توافق هسته‌‌ای تلاش نکنیم؛ چراکه تنها جایگزین این وضعیت افزایش بی‌‌ثبات‌‌کنندگی ایران و نزدیک‌‌تر شدن این کشور به سلاح هسته‌‌ای است.» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که «آیا آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران است؟»  مدعی شد: «چیزی که آمریکا می‌خواهد دولتی در ایران است که به حقوق بنیادین مردمش احترام بگذارد. ما می‌‌شنویم که ایران آمریکا، اسرائیل و دیگران را مقصر این جریانات می‌‌داند. به نظرم آنها نباید جای دوری را نگاه کنند.» وی در پاسخ به این سوال که «آیا شما مطابق با گفته ایران، با احساسات مردم این کشور بازی می‌کنید»  ادعا کرد: «‌نه.»

تبادلی در کار نیست

همچنین نماینده آمریکا در پاسخ به اینکه آیا ایران در قبال «آزاد کردن نمازی چیزی دریافت می‌کند؟»  گفت: «نه؛ ما هرکاری لازم باشد برای آزادی سه آمریکایی دیگر انجام می‌‌دهیم و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد، از کارمان دست نخواهیم کشید.» وی در پاسخ به صحبت خبرنگار درباره اینکه «آیا با قاطعیت اطمینان دارید که ایران در قبال این آزادی چیزی دریافت نمی‌کند؟ چراکه آنها گفته بودند به دنبال تبادل زندانیان هستند.» عنوان کرد: «من کاملا مطمئن هستم. من در این باره اطلاع دارم. گزارش‌ها گفته‌‌اند که هیچ تبادلی در کار نیست. آنها اجازه داده‌‌اند که باقر نمازی آنجا را ترک کند. ما درحال گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران هستیم تا از آزادی دیگر شهروندان اطمینان حاصل کنیم.» مالی در انتها گفت: «من نمی‌خواهم وارد جزئیات مذاکرات‌‌مان شوم اما ما درحال بررسی این هستیم که در زمینه بشردوستانه چه کارهای متقابلی می‌توانیم انجام دهیم تا از این اطمینان حاصل کنیم که شهروندان‌‌مان هرچه زودتر به وطن بازمی‌گردند.»

تحریم‌‌ ادامه دارد

در واکنشی دیگر به مساله برجام و ایران، وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد که اگر ایران به رویه کنونی خود در مذاکرات برجامی ادامه دهد، اجرای دقیق و سرسختانه تحریم‌ها علیه ایران ادامه خواهد یافت. به گزارش «ایسنا»، ویدانت پاتِل، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی این وزارتخانه در پاسخ به اینکه «باتوجه به موضع‌‌گیری فرانسه و دانمارک درباره ادامه ناآرامی‌‌ها در ایران، آیا ایالات متحده قصد ندارد پیام جدی‌‌تری به ایران بدهد؟»  به تکرار ادعاها درباره نحوه برخورد با افراد حاضر در این ناآرامی‌‌ها پرداخت و گفت که واشنگتن از طریق تحریم حتی پیش از واکنش این دولت‌ها (فرانسه و دانمارک) پیامی بسیار قوی به ایران داده است. بنابر گزارش وب‌سایت وزارت امورخارجه آمریکا، وی در ادامه با طرح این ادعا که ایران باید برای رفتار خود با معترضان مسوول دانسته شود، تاکید کرد که ایالات متحده به همکاری خود با شرکا و متحدانش برای پاسخ به ایران ادامه خواهد داد.

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره درخواست ایران برای گرفتن تضمین درباره عدم خروج مجدد واشنگتن از برجام و اینکه «آیا این موضوع هنوز یکی از موانع حصول توافق به شمار می‌‌آید؟»  گفت که نمی‌تواند وارد تعاملات و مذاکرات دیپلماتیک شود و اطلاعاتی در این زمینه ارائه دهد. وی افزود: «اما ما کاملا واضح گفته‌‌ایم که اگر ایران به اتخاذ مواضعی ادامه دهد که می‌‌داند نه ما و نه شرکای ما در E۳ (تروئیکای اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان) نمی‌توانند آنها را بپذیرند، آن‌‌گاه همه‌چیز به شکل فعلی ادامه خواهد یافت و این به معنای اجرای دقیق و سرسختانه تحریم‌های ما و افزایش انزواطلبی بین‌المللی ایران است.» پاتل همچون سایر مقامات آمریکایی تلاش کرد مسوولیت به نتیجه نرسیدن مذاکرات را متوجه ایران بداند و سپس توپ را به زمین ایران انداخت و گفت: «انتخاب در نهایت با آنهاست اما من بیشتر از این اطلاعاتی ندارم.»

واکنش تهران به تحریم‌‌

همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته در واکنش به تحریم‌های آمریکا با بیان اینکه تمام مردم ایران بدون هیچ‌‌گونه تفکیک و تبعیضی، سال‌های طولانی با تحریم‌های ظالمانه آمریکا که معیشت، شغل و زندگی عادی آنان را هدف گرفته دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: «تحریم خمیرمایه اصلی حقوق بشر آمریکایی است.» به گزارش «ایسنا»، ناصر کنعانی در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران نوشت: «هر روز به یک بهانه، لیست جدید تحریم علیه ایران منتشر می‌شود. این‌بار وزیر کشور، وزیر ارتباطات و پنج مقام ایرانی دیگر توسط دولت آمریکا تحریم شدند. البته قبل از این لیست هفت نفره از وزرا و شخصیت‌های ایران، فرد فرد ملت ایران صدها بار از سوی رژیم آمریکا مورد بی‌سابقه‌‌ترین تحریم‌های طول تاریخ علیه یک ملت قرار گرفتند.» وی افزود: «‌حتی کودکان پروانه‌‌ای نیز از تحریم‌های یکجانبه، غیرقانونی و ظالمانه آمریکا مستثنی نشدند.»