تحرکات تازه آمریکا در آستانه مذاکرات مسکو

دیوید کوهن معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا

دنیای اقتصاد- در فاصله دو هفته مانده به برگزاری دور تازه مذاکرات ایران و ۱+۵ در مسکو، مقامات و رسانه‌های آمریکا تحرکات خود را برای فشار به کشورمان افزایش داده‌اند. از سویی، دیوید کوهن معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا با سفر به سرزمین‌های اشغالی از طرح مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران خبرداده است. از سوی دیگر، دو روزنامه آمریکایی واشنگتن پست و نیویورک تایمز مدعی شده‌اند که معاهده ان.پی.تی حق غنی سازی برای کشورهای عضو این معاهده را به رسمیت نمی‌شناسد. حقی که تهران بر اساس همین معاهده، همواره بر دستیابی به آن تاکید کرده است. این ادعا اما واکنش دفتر نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد را در پی داشته است.

تاکید ایران بر حق غنی‌سازی اورانیوم

به گزارش ایسنا، دو روزنامه واشنگتن پست و نیویورک تایمز در سرمقاله‌های خود مدعی شدند که در معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، چیزی تحت عنوان حق غنی سازی برای کشورهای عضو معاهده به رسمیت شناخته نشده است.

همچنین این دو روزنامه ادعا کردند که مقامات آمریکایی فعلا آمادگی شناسایی چنین حقی برای ایران را ندارند.

در پاسخ به این ادعاهای بی‌پایه، دفتر مطبوعاتی نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد، ضمن ارسال جوابیه‌ای که در هر دو روزنامه به چاپ رسیده است، بر حقوق مسلم کشورمان در این زمینه و از جمله حق غنی سازی اورانیوم تاکید کرده است.

در این دو مقاله، ضمن اشاره به متن صریح و بدون ابهام ان.پی.تی درباره حقوق هسته‌ای کشورها، از طرف‌های غربی خواسته شده است که با رویکردی مثبت و سازنده نسبت به حقوق هسته‌ای ایران وارد دور جدید مذاکرات با نمایندگان کشورمان شوند.

به گزارش ایسنا، در جوابیه ایران آمده است: بازگشت به سرمقاله آن روزنامه، مورخ ۲۵ مه با عنوان «سازش ناپذیری ایران»، تاکید می‌نماید که معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای یا ان.‌پی‌.تی، بدون کوچک‌ترین ابهامی، «حق غیرقابل انکار و تبعیض ناپذیر کلیه کشورهای عضو این معاهده را برای توسعه تحقیقات، تولید و بهره‌برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای» به رسمیت شناخته است. این موضوع، تمامی جنبه‌های بهره‌برداری صلح‌آمیز از تکنولوژی هسته‌ای و از جمله حق مسلم تک‌تک کشورهای عضو برای ایجاد و توسعه چرخه کامل سوخت هسته‌ای بصورت مستقل و ملی را شامل می‌شود. این جوابیه افزوده است: همچنین براساس اصل احترام به حاکمیت ملی کشورها، هر کشور عضو ان‌.پی‌.تی، حق انتخاب و طراحی مستقل سیاست‌های انرژی خود را در سطح ملی دارد که بر اساس آن، تصمیم‌گیری برای بهره‌گیری از چرخه سوخت هسته‌ای بر اساس نیازهای ملی، از اختیارات دولت‌های حاکم به حساب می‌آید. در این جوابیه تصریح شده است: به علاوه و همان طور که جمهوری اسلامی ایران بطورکامل، خود را بر انجام وظایف قانونی مندرج در ان.پی.تی متعهد می داند، در مقابل قاطعانه بر برخورداری از حقوق قانونی خود اصرار دارد. بنابراین در مذاکرات آینده، ایران بر صیانت از کلیه حقوق خود براساس مفاد مصرح در معاهده ان‌.پی‌.تی و از جمله داشتن چرخه کامل سوخت ملی اصرار خواهد داشت. از آنجایی که سیاست فشار بر ایران توسط برخی دولت‌های غربی، طی سالیان گذشته همواره با شکست مواجه شده و نتیجه‌ای به همراه نداشته است، اتخاذ رویکردی سازنده و مثبت در قبال برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران، انتظاری بجا خواهد بود.

طرح تحریمی مشترک آمریکا و اسرائیل

در رویدادی دیگر، دیوید کوهن، مسوول تحریم‌های ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا در سفر خود به تل‌آویو اعلام کرد: واشنگتن و تل آویو در حال همکاری با یکدیگر روی تحریم‌های شدیدتر علیه ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات آتی در مسکو هستند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، معاون وزیر امور خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم در سفر خود به تل‌آویو اعلام کرد: آمریکا در حال مشورت کردن با اسرائیل درباره تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات مسکو است.

دیوید کوهن در گفت‌وگو با روزنامه هاآرتص مدعی شد: اگر ما در مسکو به توافق نرسیم هیچ تردیدی وجود ندارد که فشارها را بر ایران افزایش می‌دهیم.

وی با اشاره به روابط واشنگتن و تل‌آویو گفت: ما امروز و طی سال‌های گذشته همکاری‌های بسیار نزدیکی با دولت اسرائیل در رابطه با طیف گسترده‌ای از برنامه‌های تحریمی‌ داشته‌ایم. مقامات اسرائیل بسیار خلاق هستند و از ما در این زمینه حمایت می‌کنند و ما نیز به مشورت خود با اسرائیلی‌ها ادامه خواهیم داد.

پیش‌تر روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال خبر داده بود که دیوید کوهن هفته آینده به فلسطین اشغالی، روسیه و بریتانیا سفر می‌کند تا به زعم خود، بتواند حمایت طرف‌های مزبور را از تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران جلب کند.

تحریم‌های غرب بر ضد ایران قرار است تنها دو هفته پس از مذاکرات مسکو اجرایی شوند. ایران تاکید کرده است که هرگز رویکرد گفت‌و‌گو - فشار را از سوی طرف‌های غربی نپذیرفته و معتقد به رویکرد گفت‌و‌گو - همکاری است.

دور قبلی مذاکرات ایران و شش کشور در بغداد در حالی پایان یافت که طرفین برای ادامه مذاکرات در تاریخ ۲۹ و ۳۰ خردادماه در مسکو توافق کردند.

جمهوری اسلامی همواره در تمامی شرایط برای انجام گفت‌وگوها با غرب اعلام آمادگی کرده است و تنها تاکیدش نیز این است که تهران با امضا کردن پیمان ان.پی.تی این حق مسلم را دارد که از انرژی هسته‌ای استفاده کند؛ اما آمریکا و کشورهای غربی هم‌پیمان آن هر بار با کارشکنی در روند مذاکرات حتی شرایط را نیز به گونه‌ای جلوه داده‌اند که مدعی شوند ایران تمایلی به گفت‌وگو و موفقیت این مذاکرات ندارد تا به این وسیله تحریم‌ها و فشارها علیه ایران را افزایش دهند.

کلینتون: امیدواریم مذاکرات به نتیجه برسد

با وجود این، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده گفته است که کشورش مشتاق است ببیند ایران چه چیزی را در مسکو مطرح خواهد کرد و ضمنا امیدوار است این مذاکرات منجر به نتیجه شود. به گزارش خبرگزاری فارس، کلینتون پس از بازتاب گسترده سخنان رهبر معظم ایران در مراسم رحلت امام خمینی (ره)، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این سخنان و تاثیر آن بر گفت‌وگوهای آتی میان ایران و گروه ۱+۵ در مسکو گفت: هیچ اظهار نظری نمی‌کنم و هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرم.

بر اساس این گزارش، کلینتون نیز متعاقب این سخنان، در کنفرانسی خبری در استکهلم اعلام کرد: ایران مکررا اعلام کرده که به گونه‌ای رفتار خواهد کرد که از خود در برابر هرگونه حمله دفاع کند. آیت‌الله خامنه‌ای نیز مکررا اعلام کرده که ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست و چنین تسلیحاتی را مخالف اصول اخلاقی اسلامی خوانده است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ما مشتاقانه منتظریم تا ببینیم که ایرانی‌ها واقعا چه چیزی را در مذاکرات مسکو مطرح می‌کنند. ما می‌خواهیم شاهد یک راه‌حل دیپلماتیک باشیم و هم‌اکنون فرصت دستیابی به این راه حل وجود دارد و امیدواریم که این فرصت از دست نرود و مذاکرات به نتیجه برسد.

چالش برای تحریم نفت ایران

در رویدادی دیگر، در حالی وزارت نفت عراق از کاهش صادرات نفت این کشور در ماه مه (اردیبهشت- خرداد) خبر داد که آمریکا به کشورهای اروپایی وعده داده بود، در صورت توقف خرید نفت ایران از کشورهای جایگزین مثل عراق می‌توانند تقاضای نفت خود

را تامین کنند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از فرانس پرس، وزارت نفت عراق اعلام کرد به دنبال کاهش قیمت جهانی نفت و رشد تقاضای داخلی، میزان درآمدهای نفتی این کشور طی ماه مه نسبت به ماه قبل با کاهش روبه‌رو شده است.

عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق در این باره تاکید کرد: میانگین صادرات نفت عراق طی ماه آوریل به بیش از ۲/۵۰۸ میلیون بشکه در روز رسیده بود. افزایش تقاضا در بازار داخلی عراق نیز ما را مجبور کرد تا طی ماه مه نفت بیشتری را برای مصرف پالایشگاه‌های داخلی عرضه کنیم.

افزون بر این، آندری کوستین رییس بانک وی تی پی در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی آر بی کی ضمن انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام کرد که تحریم بانک‌های ایرانی توسط آمریکا ناقض قوانین بین‌المللی از جمله قوانین صندوق بین‌المللی پول است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز درباره تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفته است: تحریم‌های یکجانبه زیادی را که آمریکا به بهانه نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرده، به رسمیت نمی‌شناسیم.