احمدی‌نژاد: روسیه و ایران در یک جبهه‌اند

اگر بخواهیم بمب اتم بسازیم کسی نمی‌تواند مانع شود، اما سیاست اصولی ایران این نیست در دیدار ولادیمیر پوتین در حاشیه اجلاس شانگهای مطرح شد

احمدی‌نژاد: ایران و روسیه در یک جبهه قرار دارند

رییس‌جمهور: اگر بخواهیم بمب اتم بسازیم، کسی نمی‌تواند مانع شود؛ اما سیاست اصولی ایران این نیست

دنیای اقتصاد- پکن؛ دوازدهمین اجلاس سازمان همکاری های شانگهای. ۱۰ کشور عضو روز پنج شنبه گذشته گردهم جمع شدند و با هم عکس یادگاری گرفتند و این چنین دور دوازدهم اجلاس را آغاز کردند.

محمود احمدی‌نژاد هم که از روز سه‌شنبه هفته گذشته وارد پکن شده بود، در حالی روز گذشته به تهران بازگشت که ضمن شرکت در اجلاس، به عنوان عضو ناظر سخنرانی کرد و پیشنهادهایی هم ارائه داد. او البته در حاشیه این اجلاس با همتایان خود از کشورهای روسیه، چین، افغانستان و پاکستان هم دیدار و گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگوها بخش عمده‌ای از اظهارات طرفین، به موضع هسته‌ای ایران اختصاص داشت. روسای جمهور ایران، چین و روسیه به هم قول دادند که همچنان بر مواضع خود یعنی حمایت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و تداوم گفت‌و‌گو‌ها و مذاکره برای حل موضوع هسته‌ای تاکید کنند.

احمدی نژاد هم در دیدارش با ولادیمیر پوتین، گفت که ایران و روسیه در یک جبهه مشترک قرار دارند و هم در دیدارش با هوجین‌تائو تاکید کرد که ایران و چین در یک جبهه مشترک قرار دارند. با این حال، احمدی‌نژاد باز هم به مذاکرات مسکو به دیده تردید نگاه کرد و گفت که مستکبران به احتمال زیاد اجازه نخواهند داد مساله هسته‌ای ایران حداقل در مسکو و با میزبانی دولت روسیه حل و فصل شود. پیش‌تر نیز وی گفته بود که انتظار معجزه از مذاکرات روسیه را ندارد. او البته در دیدارش با حامد کرزی، رییس‌جمهور افغانستان حتی خاطرنشان کرد که ایران اگر بخواهد بمب اتم هم می‌سازد، اما سیاست اصولی و قطعی جمهوری اسلامی‌ایران اجازه حرکت به سمت ساخت بمب اتم را نمی‌دهد.

جدای از موضوعات هسته‌ای، شاید مهم‌ترین موضوعی که از سوی رییس‌جمهور در اجلاس شانگهای پیشنهاد شد، حذف دلار از مراودات اقتصادی اعضای شانگهای بود. چرا که به گفته احمدی نژاد اگر اعضای شانگهای رابطه پولی خود را در مراودات اقتصادی با ارز حاکم بر جهان قطع کنند، بخش وسیعی از منافع ملی و منابع آنان که از طریق نظامات موجود به رایگان به جیب سلطه گران سرازیر می‌شود، حفظ و صیانت خواهد شد. به همین دلیل هم احمدی‌نژاد در برخی از دیدار های خود مثل دیدارش با آصف علی زرداری، رییس‌جمهور پاکستان پیشنهاد جایگزینی پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری طرفین را داد.

روی دیگر سفر رییس‌جمهور به چین هم دیدارهایش با مقامات این کشور بود که از زمان به ریاست جمهوری رسیدن احمدی‌نژاد در ایران،جایگاه ویژه ای هم به لحاظ اقتصادی و هم سیاسی در مراودات تجاری و دیپلماتیک ایران پیدا کرده است و از همین رو احمدی‌نژاد در دیدارهای خود مدام از گسترش مبادلات تجاری دو کشور سخن گفت. او حتی به وو بانگوئو، رییس پارلمان چین وعده داد که ایران آمادگی دارد تا محموله‌های نفت را قبل از تنگه هرمز به چین تحویل داده و با احداث و تکمیل خطوط انتقال گاز از مسیر کشورهای پاکستان و افغانستان امنیت انرژی چین را برای بلند‌مدت تامین نماید.

جبهه مشترک ایران، روسیه و چین

در مهم‌ترین دیدارهای صورت گرفته از سوی رییس‌جمهور، اما محمود احمدی‌نژاد در حاشیه اجلاس، با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد و در همین دیدار تاکید کرد که تهران و مسکو به تعبیری در یک جبهه قرار دارند. او ادامه داد: بدخواهانی هستند که با پیشرفت و گسترش روابط و همکاری های ایران و روسیه مخالفند و امروز که جهت گیری های آنان به سمت شرق گسترش یافته، همکاری های جمهوری اسلامی‌ایران و روسیه می‌تواند ضامن استقرار صلح و امنیت برای ملت های خودشان و دیگر ملت‌های منطقه باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه در مورد مساله مهم هسته‌ای ایران، به طور دائم با این کشور در تماس و ارتباط هستیم، خاطر نشان کرد: روسیه کار بزرگ خود را در احداث و راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر به پایان رساند و امروز کار این نیروگاه پیش رفته و باید به زودی وارد مراحلی جدید شود.

پوتین گفت: روسیه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق مسلم ایران می‌داند و همچون تهران که با توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و تسلیحات اتمی‌ مخالف است، اساس کار خود را بر این ایده استوار کرده است.

احمدی‌نژاد همچنین در دیدار با هوجین‌تائو رییس جمهور چین با بیان اینکه ایران و چین به تعبیری در یک جبهه مشترک قرار دارند، اظهار کرد: پیشرفت و اقتدار هر کدام از کشورهای ایران یا چین کمک به اقتدار و پیشرفت کشور دیگر است.

رییس جمهور چین نیز ضمن تایید و تاکید بر مواضع کشورش درباره بهره مندی ایران از حق برخورداری و استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تصریح کرد :‌چین تنها راه‌ رسیدن به تفاهم در موضوع هسته‌ای ایران را گفت و گو می‌داند و با هر گونه اعمال تحریم ، فشار و تهدید مخالفت قاطع دارد.

نمی‌گذارند مساله در مسکو حل و فصل شود

محمود احمدی‌نژاد در ادامه ملاقات‌هایش، در دیدار رییس‌جمهور افغانستان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ تصریح کرد: ملت ایران به روش گفت و گو و مذاکره پایبند است اما مستکبران تمایلی به حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران ندارند و به احتمال زیاد اجازه نخواهند داد این مساله حداقل در مسکو و با میزبانی دولت روسیه حل و فصل شود .

رییس جمهور تاکید کرد: اگر ایران بخواهد بمب اتم بسازد ، هراسی از هیچ کس ندارد و به صورت علنی آن را اعلام می‌کند و کسی هم نمی‌تواند مانع آن شود، حداکثر کاری که سلطه‌طلبان می‌توانند انجام دهند همین مانع تراشی هایی است که امروز مشاهده می‌کنیم. اما مساله این است که سیاست اصولی و قطعی جمهوری اسلامی‌ایران اجازه حرکت به سمت ساخت بمب اتم را نمی‌دهد.

بعید می‌دانم بین ایران و آمریکا درگیری پیش بیاید

آخرین برنامه رییس‌جمهور در چین گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فونیکس چین بود. رییس‌جمهور در این مصاحبه درباره تهدیدهای مطرح شده درباره اقدام نظامی آمریکا علیه ایران گفت: ملت ایران ملتی بزرگ و برخوردار از تاریخی پر افتخار و همواره آماده دفاع از خود است؛ ملت ایران می‌خواهد با عزت زندگی کند؛ اگر چه بعید می‌دانم که بین ایران و آمریکا درگیری پیش بیاید، اما بزرگی و قدرت ملت ایران نیز بر هیچ کس پوشیده نیست.

روایت چینی‌ها از گفت‌وگوی احمدی‌نژاد و هو جین‌تائو

وزارت امور خارجه چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هوجین‌تائو رییس‌جمهور این کشور روز جمعه در دیدار با محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران در پکن گفت: پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌ای بغداد صورت گرفته که باعث تداوم گفت‌وگوها شده،‌ اما هنوز شکاف‌هایی بین تهران و شش قدرت جهانی که طرف مذاکره با تهران هستند، وجود دارد. به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، وی افزود: چین امیدوار است طرف ایرانی وضعیت را سبک و سنگین کند و یک رویکرد انعطاف‌پذیر و واقع‌گرایانه اتخاذ کند، مذاکرات جدی با هر شش کشور مربوطه داشته باشد و گفت‌وگو و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را افزایش دهد و تقویت کند تا کاهش تنش‌ها از طریق مذاکرات تضمین شود. هو گفت که چین «همچنان نقش مثبتی در حل این مساله از طریق ابزار صلح‌آمیز خواهد داشت.»

عکس: President.ir