انتقاد 2 مرجع تقلید از گسترش گرانی‌ها و سوء تدبیر مسوولان

دنیای‌اقتصاد- آیت‌الله صافی گلپایگانی با انتقاد از افزایش گرانی اقلام اساسی مورد نیاز مردم می‌گوید: گرانی و اقتصاد ناسالم مردم را آزار می‌دهد و انتظار این است که مسوولان برای رضای خدا به داد مردم برسند. در همین حال آیت‌الله جوادی آملی نیز از وجود فقر و بیکاری در جامعه انتقاد کرده و تصریح کرد: وجود این مقدار فقر و بیکاری در جامعه نشانه ضعف مدیریت است، نباید از کنار فقر و گرانی به آسانی عبور کرد، زیرا این موضوع با موعظه و اخلاق حل نمی‌شود و بیکار و فقیر را تنها با اینها نمی‌توان رام کرد. پیش‌تر نیز آیت‌الله مکارم شیرازی نسبت به وضعیت گرانی و تورم در کشور انتقاد کرده و گفته بود: «گرچه میزان تورم ۲۱درصد اعلام شده است، اما بر اساس آنچه ما و مردم در زندگی می‌بینیم، واقعیت‌ها غیر از این است.» موضوع گرانی‌های اخیر که مدتی است مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی اقشار مختلف جامعه شده است؛ به همین سبب مراجع تقلید نیز با افزایش نارضایتی مردم از افزایش قیمت‌ها نسبت به این گرانی‌ها واکنش نشان داده‌اند. این در حالی است که رییس‌جمهور نیز در دیدار فروردین ماه خود با استانداران افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم را قبول کرد و از استانداران خواست با هماهنگی تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط و با فعال کردن بازرسی‌ها از افزایش بی‌رویه قیمت‌ کالاها و اجناس ضروری مردم جلوگیری کنند.

گرانی مردم را آزار می‌دهد

در همین رابطه، آیت‌الله صافی گلپایگانی طی سخنانی در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد با بیان اینکه «مردم از ما توقع دارند که وضع بد اخلاقی و اقتصادی را به مسوولان تذکر دهیم»، تصریح کرد: وضع بد اخلاقی، بی‌عفتی‌ها و بدحجابی‌ها مردم متدین را ناراحت کرده است و در کنار این موضوع، گرانی و اقتصاد ناسالم مردم را آزار می‌دهد. به گزارش ایسنا، وی افزود: مردم ما انسان‌هایی شریف و وفادار به اسلام و آرمان‌های ارزشی انقلاب هستند؛ لذا مسوولان باید قدر این مردم را بدانند و برای رضای خدا به دادشان برسند.

فقر و بیکاری نشانه ضعف مدیریت است

همچنین آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار با اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: ما با این همه امکانات در کشور فقر زیادی داریم؛ کشوری که این همه آب و خاک دارد، در عین حال عده زیادی هم فقیر هستند. به گزارش ایلنا، وی گفت: کشور ما چهار فصل است؛ آب فراوان دارد که هرز می‌رود و خاک فراوان، ولی در عین حال بیکار و فقیر هم دارد؛ ضعف مدیریت یعنی همین؛ امکانات فراوان، درگیری زیاد و عده‌ای هم بیکار و فقیر؛ نتیجه این است که روزی تازیانه این کار را خواهیم خورد. وی یادآورشد: با این همه امکانات، در کشور یا اختلاس است یا به جان هم می‌افتیم و باندبازی می‌کنیم. وی گفت: مساله فقر و گرانی چیزی نیست که عادی از کنار آن بگذریم و توقع داشته باشیم با موعظه و اخلاق بتوانیم جوانان بیکار و فقیر را آرام کنیم؛ این توقع بی‌جایی است. وی همچنین به مذاکرات ایران و ۱+۵ اشاره کرد و گفت: غربی‌ها ایران را در مذاکرات هسته‌ای ترکیه و بغداد معطل کردند و در مسکو هم همین کار را تکرار خواهند کرد.