2 روایت از جسم نورانی پرنده

تصویری از جسم نورانی دیده شده در شهر تهران

دنیای‌اقتصاد- ساعت ۲۲:۱۸ پنج‌شنبه ۱۸ خرداد، پدیده‌ای نورانی بر فراز شماری از کشورهای خاورمیانه از جمله ایران مشاهده شد و تعجب بسیاری از شهروندان را برانگیخت. سایت خبری خبرآنلاین درباره شکل و شمایل این پدیده نوشت: نور سفیدی ناگهان منفجر شد و ابری در اطراف آن شکل گرفت که به سرعت گسترش پیدا کرد و نیمی از آسمان را گرفت. خبرگزاری مهر نیز نوشت: در ویدئوهای آپلود شده در اینترنت، این پدیده شبیه یک جسم مخروطی شکل در ارتفاع بالا است که رد روشنی را از خود به جای گذاشته است. براساس گزارش خبرگزاری آذری زبان APA هم این جسم پرنده در ارتفاع بالا از غرب به شرق حرکت می‌کرده است و به مدت ۳ دقیقه رویت شده است.

درباره دلیل وقوع پدیده یادشده که در تهران، تبریز، همدان، شیراز، کرج، تهران، کرمانشاه، شاهرود و مشهد مشاهده شد، دو توضیح توسط منابع رسمی اعلام شد: رزمایش پدافند غیرعامل در ایران و آزمایش یک موشک بالستیک در روسیه.

پدافند غیرعامل چه گفت؟

ایسنا گزارش داد که پنج شنبه شب پس از انتشار خبر وجود اشیای نورانی در آسمان برخی شهرهای کشور سازمان پدافند غیر عامل از برگزاری یک رزمایش موفقیت‌آمیز خبر داد. بر اساس این گزارش، سازمان پدافند غیرعامل علت مشاهده اشیای نورانی در آسمان برخی شهرهای کشور را برگزاری رزمایش سراسری «طلوع فجر» با هدف تست واحدهای پدافندی کشور اعلام و خاطرنشان کرد که این رزمایش با موفقیت انجام شده است.

روسیه چه گفت؟

اما وادیم کوال، رییس بخش حفاظت اطلاعات نیروهای استراتژیک موشکی در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شی نورانی دیده شده در آسمان‌های برخی کشورهای خاورمیانه و روسیه، نتیجه آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک بین قاره‌ای «TOPOL» (توپول) بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این موشک در ساعت ۲۱:۳۹ به وقت مسکو آزمایش شد. ابتدا ساکنان آستراخان این موشک را در آسمان مشاهده کردند، پس از آن ساکنان آذربایجان، ایران، افغانستان، لبنان و دیگر کشورها این موشک را در آسمان دیدند و تمام شاهدان در این کشورها در ابتدا تصور کرده بودند که این شی یک یوفو (جسم ناشناخته پرنده فضایی) یا یک شهاب سنگ است. اما بر اساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه موشک بالستیک ‌قاره‌ای جدید که از سری TOPOL-M با نام RS-۱۲M شلیک شده بود، با موفقیت در هدف موردنظر واقع در خاک قزاقستان فرود آمده است. موشک سری TOPOL-M سه مرحله‌ای است و حدود ۴۷تن وزن دارد.

منجمان چه گفتند؟

به گزارش خبرگزاری مهر، آسمان ایران در سال ۱۳۸۶ نیز چنین پدیده ای را تجربه کرده بود که به باور کارشناسان این پدیده می‌تواند ناشی از نشت سوخت مخازن موشکی باشد که از کشور روسیه به فضا پرتاب می‌شود. اسدالله قمری نژاد، دبیر اجرایی کمیته آماتوری انجمن نجوم ایران در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه وجود این شی نورانی احتمالا ناشی از سوخت مخزن موشک‌ها است، یادآور شد: زمانی که سوخت مخزن موشکی در فضا نشت می‌کند و وارد جو زمین می‌شود می‌سوزد و به صورت شی نورانی مخروطی شکل دیده می‌شود. وی با تاکید بر اینکه این شی نورانی در اکثر شهرهای ایران مشاهده شده است، اظهار کرد: این شی علاوه بر ایران در برخی از کشورها چون ترکیه و آذربایجان نیز مشاهده شده است. مشاهده این پدیده در وسعت بسیار زیاد نشان‌دهنده ارتفاع بسیار زیاد این شی است.

اشراف پدافند هوایی ایران بر آسمان اطراف کشور

معاون فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) ضمن تاکید بر اینکه هیچ کشوری توانمندی‌های دفاعی خود را رسانه‌ای نمی‌کند، تصریح کرد: به این بسنده می‌کنیم که ما اشراف صددرصدی بر آسمان کشور و اطراف ایران داریم و حتی یک درصد ضعف را بر نمی‌تابیم. امیر شاهرخ شهرام معاون فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به توان بالای این قرارگاه در دفاع از آسمان کشور، در خصوص حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در اطراف ایران گفت: ما به عنوان قرارگاه پدافند هوایی اصلا کاری به این موضوع نداریم که آن طرف مرزهای ما کشورهای همسایه هستند؛ یا نیروهای فرامنطقه‌ای، ما باید همیشه خود را برای حفاظت از آسمان ایران آماده نگه داریم. وی با اشاره به فعالیت بدون وقفه رادارهای هوایی کشور گفت: ما در این زمینه تمامی اقدامات و تدابیر لازم را در دستور کار داریم.