رئیسی شامگاه پنج‌شنبه در نشست «پیشرفت و آبادانی» با حضور فعالان اقتصادی و کارآفرینان با تشکر از نظرات مطرح شده در این جلسه گفت: فعالان اقتصادی به بیان نظرات خود در این جلسه بسنده نکنند و بخش‌های دولتی نیز با کسانی که در میانه میدان فعالیت اقتصادی حضور دارند هم‌اندیشی و همفکری کنند تا بتوانند موانع رونق اقتصادی را از میان بردارند. رئیسی در ادامه این نشست به طرح موضوع قیمت‌گذاری دستوری از سوی فعالان اقتصادی در این جلسه اشاره و اظهار کرد: این حرف صحیحی است که قیمت‌گذاری دستوری کارآمد نیست، اما برای آنکه هم منافع تولیدکننده تامین شده و متحمل زیان نشود و هم در حق مصرف‌کننده اجحافی صورت نگیرد، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده می‌تواند در تعامل با تولیدکنندگان جزئیات هزینه‌های تولید را احصا و به قیمت منصفانه و منطقی برسند.  رئیس‌جمهور همچنین در جمع مردم نهبندان با بیان اینکه محاسبات دشمن در توطئه اخیر مثل فتنه‌های گذشته اشتباه از آب درآمد، اظهار کرد: دشمنان تصور می‌کردند می‌توانند مردم ایران را هم مثل مردم دیگر کشورها با شعارهای دروغین و دهن‌پرکن بازی بدهند. فکر کردند می‌توانند با کلمه آزادی مردم را گول بزنند و تصور کردند با اسم بردن از زندگی مردم به حرف آنها اعتماد می‌کنند. به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهور همچنین از پرداخت یک نوبت عواید فروش سوخت به مرزنشینان استان خبر داد.

ساخت مسکن تکلیف قانونی است

رئیسی در ادامه برنامه سفرش به خراسان جنوبی در اجتماع مردم بیرجند با بیان اینکه در موضوع مسکن برخی اشکال وارد می‌کنند که چگونه ساخت یک میلیون مسکن در سال قابل تحقق است، افزود: اولا ساخت یک میلیون مسکن نیاز قطعی کشور است و دولت‌های گذشته در این زمینه به وظایف خود عمل نکردند و عقب‌ماندگی‌های آن باید جبران شود. دوم اینکه این میزان ساخت مسکن تکلیف قانونی است و سوم نیاز مردم است. ممکن است در تحقق این هدف با برخی موانع نیز مواجه شویم، اما به مدیران تاکید کرده‌ام هر جا با مشکلی مواجه شدید صریح و صادقانه به مردم بگویید چرا که مردم صداقت را می‌پسندند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه زمین موجود است و مصالح در حال آماده شدن، چشم امید به ساخت خارجی‌ها نداریم و با همت مردم کار انجام خواهد شد، افزود: بنابر این شده که در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این استان در بخش‌هایی که امکان واگذاری وجود دارد، زمین به صورت ویلایی به متقاضیان عرضه شود و در بخش دیگر ساخت و واگذاری بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی آپارتمانی در حال اجراست. رئیس‌جمهور در ادامه گفت: وظیفه دولت فراهم کردن سرپناه مناسب برای مردم است و برای ساخت آن تسهیلات هم می‌دهیم؛ برخی‌ها این کار را بعید می‌دانند، اما ما آن را قریب و نزدیک می‌دانیم.

انتقاد از تردید در پیشرفت کشور

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه بارها اعلام کردیم به هیچ عنوان پیشرفت کشور را متوقف نکرده و نخواهیم کرد، گفت: کشور با وجود همه دشمنی‌ها و فشارها در حال پیشرفت است، اما برخی در پیشرفت کشور تردید دارند. وی افزود: دشمنان فکر کردند با تحریم و فشار می‌توانند ما را متوقف کنند، اما ما هرگز متوقف نشدیم.‌ تلاش کردند صادرات نفت ما را به صفر برسانند و تجارت غیرنفتی ما را متوقف کنند، اما دیدند نه تنها صادرات نفت ایران متوقف نشد، بلکه امروز به اندازه قبل از دوران تحریم نفت می‌فروشیم و تجارت غیرنفتی ما با منطقه و جهان رشد قابل توجهی داشته است، آیا اینها پیشرفت نیست؟ رئیس‌جمهور در ادامه خنثی‌سازی تحریم، دور زدن تحریم‌ها و ایجاد فرصت از تحریم‌ها را سه رویکرد دولت و ملت در مواجهه با فشار و تحریم‌های ظالمانه دشمن برشمرد.  رئیسی در بخش دیگری از سخنانش سه موضوع کم‌آبی، مسکن و اتصالات جاده‌ای و ریلی را از جمله مهم‌ترین مطالبات مردم استان خراسان جنوبی برشمرد و تصریح کرد: برای رفع مشکل کم‌آبی در این استان برنامه داریم و اعتبارات لازم در نظر گرفته شده است.  در جریان این سفر واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قائنات با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، با حضور رئیس‌جمهور به شکل رسمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. همچنین بخش مایع مدول دوم «تصفیه‌خانه شهر بیرجند» با حضور رئیس‌جمهور به شکل رسمی افتتاح و به بهره‌برداری رسید. رئیسی شهریور سال گذشته نیز در قالب دور اول سفرهای استانی، به همراه جمعی از وزرا و معاونین رئیس‌جمهور به این استان سفر کرده بود.