به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: مساله اوکراین، همان‌طور که از اروپا و آمریکای شمالی دیده می‌شود و بر دیگر بحران‌های راهبردی و بشردوستانه غلبه کرده است، توجه سیاسی و رسانه‌ای، کمک و تلاش‌‌‌های بشردوستانه را نیز در انحصار خود درآورده است. با این حال، سایر بحران‌های بین‌المللی جاری یا در شرف وقوع، توجه و منابع بیشتری را در سال ۲۰۲۳ طلب خواهند کرد. به‌ویژه نادیده گرفتن سه میدان نبرد ژئوپلیتیکی، ممکن است سخت‌‌‌تر باشد: رفتار سلطه‌‌‌جویانه چین در شرق آسیا، باتلاق خاورمیانه، و تنش‌‌‌های آمریکا و اروپا.

اینکه آیا رویداد‌‌‌های خارجی و تغییر اولویت‌‌‌ها در نهایت توانایی اوکراین برای مقاومت در برابر روسیه را تضعیف می‌کند یا خیر، درحال حاضر نامشخص است. مطمئنا ولادیمیر پوتین امیدوار است که این‌گونه باشد. اوکراینی‌‌‌ها با تمام شجاعت تحسین‌برانگیزشان، در حالی وارد دومین سال جنگ می‌‌‌شوند که بیش از هر زمان دیگری به حمایت بی‌دریغ غربی‌‌‌ها و عمدتا ایالات متحده، وابسته هستند.

خاورمیانه که برای دهه‌‌‌ها در مرکز سیاست خارجی ایالات متحده بود، پس از ناکامی جرج دبلیو بوش در عراق و تعلل باراک اوباما در سوریه، مورد غفلت قرار گرفته است. با این حال، سال ۲۰۲۳ می‌تواند سالی باشد که انبوهی از مشکلات ناشی از این فاصله‌گذاری آمریکایی‌‌‌ها خود را نمایان می‌کند.

بنی‌ گانتس، وزیر دفاع مستعفی اسرائیل، هفته گذشته پیش‌بینی کرد، در کرانه باختری اشغالی به دلیل تصمیم نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو برای اعطای اختیارات وزارتی بر این منطقه به شرکای ائتلاف ضد‌عرب خود، شاهد تشدید خونین تنش‌‌‌ها باشیم. خشونت‌‌‌های ارتش اسرائیل، شهرک‌نشینان یهودی و فلسطینی‌‌‌ها در سال ۲۰۲۲ به رکورد بی‌سابقه‌‌‌ای رسید.

ایران نیز به دلیل اعتراضات و به دلیل اینکه مذاکرات هسته‌‌‌ای با غرب با شکست قریب‌الوقوع مواجه است، به نقطه جوش نزدیک شده است. حتی اگر ایران امتیازات چشمگیری بدهد، برای جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور ایالات متحده، توافق با دولتی که این چنین برخورده کرده، دشوار است.

تبدیل تقابل‌‌‌های پنهانی اسرائیل و ایران به رویارویی مستقیم نظامی می‌تواند یکی از نتایج گسست نهایی غرب با تهران باشد. این به نوبه خود می‌تواند پای عراق و سوریه و همچنین روسیه را به معرکه بکشد. در همین حال، رجب طیب اردوغان که درگیر انتخابات ریاست جمهوری است، ممکن است دوباره به کرد‌‌‌های سوریه حمله کند تا توجهات را از مشکلات داخلی خود منحرف کند. همان‌طور که قدرت‌‌‌های بزرگ در نبرد‌‌‌های جهانی خود می‌‌‌جنگند، بدبختی و آشفتگی در این کشور‌‌‌های کمتر محبوب، تا حد زیادی کنترل نشده و بدون توجه باقی خواهد ماند. سال نو مبارک!