استمرار مذاکرات هسته‌ای در سطح کارشناسی

اشتون: نشست کارشناسان ۱۳ تیرماه در استانبول برگزار می‌شود

جلیلی: هر حرکت غلطی بر فرجام گفت‌وگوها تاثیر می‌گذارد دنیای‌اقتصاد- «استمرار مذاکرات در سطح کارشناسان و در پی آن برگزاری نشست باقری و اشمیت و پس از آن رایزنی‌های دوجانبه جلیلی و اشتون» تنها نتیجه عینی و ملموس هفتمین دور گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ بود. مذاکراتی پر افت و خیز که دوشنبه و سه شنبه در مسکو برگزار شد. براساس توافق مذاکره‌کنندگان در نشست مسکو، قرار است نخستین دور مذاکره کارشناسان ۱۲ روز دیگر (۱۳ تیرماه) در استانبول ترکیه برگزار شود.

استقبال ایران از مذاکره کارشناسان

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران سه شنبه شب پس از پایان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در مسکو در نشستی خبری گفت: پس از گفت‌وگوهای بغداد ما اعلام کردیم که اگر مذاکرات بخواهد موفق و رو به جلو باشد، باید جلسات کارشناسی تشکیل شود. به همین خاطر ما در فاصله ۲۵ روزه گفت‌وگوهای بغداد و مسکو پنج نامه نوشتیم و این مساله را متذکر شدیم و گفتیم لازمه گفت‌وگوهای موفق تمهید مقدمات لازم کارشناسی برای آن است. جلیلی اظهار کرد: مهم‌ترین توافق گفت‌وگوهای مسکو قبول این نظر ایران بود که باید جلسه کارشناسی تشکیل شود. ما از اینکه طرف مقابل به این نظر ایران ولو با تاخیر دو ماهه رسید، استقبال می‌کنیم و این توافق را حائز اهمیت می‌دانیم.

نشست مسکو جدی تر بود

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: مذاکرات این دور جدی‌تر، واقعی‌تر و فراتر از اظهار مواضع بود. به خصوص ایران بحث‌های جامعی را هم درباره تبیین دیدگاه‌های خود در محورهای پنج‌گانه تهیه کرده بود که تقریبا نشست اول گفت‌وگوها به ارائه این دیدگاه‌ها معطوف شد.

جلیلی افزود: دیدگاه‌هایمان صریح و واضح بیان شد. تاکید کردیم غنی سازی اورانیوم حق مسلم ملت ایران است. غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح‌آمیز در همه سطوح، یک حق مسلم است. همچنان که با استفاده از فرصت به شکل دقیق، مستند و مستدل با استفاده از اسناد حقوقی ثابت کردیم که بسیاری از رفتارهای خلافی که علیه ملت ایران اعمال می‌شود، غیرقانونی است. به وضوح توضیح دادیم که چرا قطعنامه‌های شورای امنیت را غیرقانونی می‌دانیم و ادله حقوقی آن را مستدل بیان کردیم.

غرب فرصت انتخاب مسیر دارد

وی اظهار کرد: اکنون با ارائه جامع دیدگاه‌ها ایران، آنها فرصت لازم را برای انتخاب مسیر صحیح دارند. آنها امروز در معرض یک آزمون مهم برای جلب اعتماد ملت ایران قرار گرفتند. آنها امروز در معرض یک انتخاب هستند که بخواهند از مسیرهای بن‌بست گذشته خارج شوند و در مسیری که همکاری با ملت ایران است، گام بردارند.

مذاکره‌کننده ارشد ایران تصریح کرد: در این روند دیگر بهانه‌ای برای تشکیک در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران وجود ندارد. هیچ منطقی برای مقابله با مسیر پیشرفت ملت ایران وجود ندارد. امیدواریم این فرصت موجب شود تا آنها بتوانند با استفاده از بحث‌های جلسات کارشناسی، مسیر صحیح را انتخاب و از مسیر بن‌بست گذشته خارج شوند.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اظهار کرد: تاکید ما برای برگزاری جلسات کارشناسی این بود که مستدل و به تفصیل هم حقانیت و صحت دیدگاه‌های ایران در موضوعات مختلف را بیان کنیم و هم گفت‌وگوها را از حالت گفت‌وگو برای گفت‌وگو و بی نتیجه بودن خارج کنیم و فاصله معناداری که بین دیدگاه‌ها وجود دارد کاسته شود.

واکنش به اظهارات اشتون

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «اشتون در مصاحبه‌ خود سه پیشنهاد قبلی مبنی بر تعطیلی فردو، تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد و انتقال اورانیوم غنی‌ شده به خارج از ایران را تکرار کرد، آیا امکان دارد که ایران در نشست‌های فنی که برگزار می‌شود این موضوع را قبول کند و غنی‌سازی ۵ درصد را بپذیرد؟» گفت: مهم‌ترین بحث این بود که ایران چهار محور هسته‌ای را بیان کرد. از جمله محور اعتمادسازی، همکاری‌ها برای شفاف‌سازی، مخالفت با سلاح‌های کشتارجمعی و همکاری‌های متعارف هسته‌ای و آنچه که ما بر آن تاکید داریم و در استانبول نیز بر آن تاکید کردیم این است که همکاری بر اساس این چهار محور شکل بگیرد و گام‌های مناسب و متقابل برداشته شود. به نحوی که نافی حق ایران و به‌خصوص غنی‌سازی ۲۰ درصد نباشد.

اقدامی که بر فرجام مذاکرات تاثیر می‌گذارد

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ قرار است در سوم جولای (۱۳ تیرماه) برگزار شود و از اول جولای (۱۱ تیرماه) نیز تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال می‌شود، نظرتان در این ارتباط چیست؟» تصریح کرد: ما تاکید کرده‌ایم که گفت‌وگوها باید در راهبرد همکاری باشد و اگر اقدامی خلاف این راهبرد صورت بگیرد این اقدامات حتما بر فرجام گفت‌وگوها تاثیرگذار خواهد بود و هرگونه حرکت غلط در مسیری غیر از راهبرد همکاری قطعا سازنده نیست و پاسخ مناسب خودش را خواهد داشت.

بیانیه ۱+۵ درباره مذاکرات مسکو

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نمایندگی گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) در مذاکرات با ایران را به عهده دارد نیز پس از پایان این گفت‌وگوها درکنفرانس مطبوعاتی حاضر شد و بیانیه کشورهای یادشده را قرائت کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، اشتون گفت: ما همچنان همان پیشنهادهایی که در بغداد مطرح شده بود و شامل توقف غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد، تعطیلی تاسیسات فردو و انتقال اورانیوم با درصد غنای ۲۰ درصد به خارج از ایران بود را تکرار کردیم. ما اعلام کردیم این را به عنوان اقدام اعتماد ساز از ایران قبول می‌کنیم.

فاصله زیادی بین طرفین وجود دارد

وی افزود: ما آماده به اینجا آمدیم تا پیشرفت حاصل کنیم، تا در مقابل اعمال قابل توجه ایران پاسخگو باشیم.

در مقابل پاسخ ایران به توافق در بغداد، ما جواب جامعی ارائه کردیم تا به نگرانی‌های ایران پاسخ داده باشیم، مواضع خود را به صورت جزئی و تبادل نظرهای صادقانه ابراز کردیم و بعد از ۵ جلسه جامع، شروع به صحبت کردن درباره موضوعات حساس کردیم اما فاصله زیادی درباره مسائل حساس بین طرفین وجود دارد. وی اضافه کرد: توافق کردیم که در سطح فنی در ۳ جولای (۱۳ تیرماه) یک گفت‌وگوی کارشناسی در استانبول داشته باشیم تا درباره پیشنهاد گروه ۱+۵ صحبت شود و همچنین در خصوص تفاهم ۱+۵ نسبت به پاسخ ایران بحث‌هایی صورت گیرد.

اشتون تصریح کرد: همچنین در سطح معاونان، بین اشمیت و باقری تماس‌هایی صورت گیرد و من نیز درباره شانس برگزاری مذاکرات احتمالی در آینده در سطح سیاسی با دکتر جلیلی صحبت خواهم کرد.

وی تاکید کرد: انتخاب هم‌اکنون با ایران است، ما از ایران انتظار داریم که تصمیم بگیرد که آیا تمایل دارد این مذاکرات به صورت دیپلماتیک حل شود و همچنین انتظار داریم ایران گام‌های اعتمادسازی را بردارد و به نگرانی‌های جامعه بین‌الملل پاسخ بدهد.

برای اولین بار ایران درباره محتوا صحبت کرد

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وجه مشترکی هم در مذاکرات به دست آمد؟ گفت: در نشست دوجانبه‌ای که با آقای جلیلی داشتم، گفتیم که هیچ‌کس در آن سالن نمی‌خواهد صرفا مذاکره برای مذاکره داشته باشد. آنها برای اولین‌بار درباره محتوا صحبت کردند اما هنوز راهی طولانی داریم و مطمئن هستم آقای جلیلی درباره این موضوع با من موافق است.

اشتون در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که با توجه به نبود مشترکات چرا به مذاکرات ادامه می‌دهید؟ گفت: بعد از اینکه اولین پاسخ محتوایی را دریافت کردیم دیدیم که بهترین راه بحث کردن است تا به لحاظ فنی همدیگر را بفهمیم. پاسخ‌ها در مقاطع مختلف متفاوت است و باید دید به لحاظ فنی و تکنیکی چه معنایی دارند. ما باید کارشناسان‌مان را درگیر کنیم و بعد تصمیم بگیریم که باید در سطح معاونان نشست داشته باشیم یا نه.