اعدام چهار متجاوز به عنف در شرق تهران

عکس‌ها: خبرگزاری فارس

دنیای اقتصاد- حکم اعدام ۴ متجاوز به عنف، سحرگاه چهارشنبه در چهارراه میثم واقع در اتوبان شهید محلاتی (آهنگ) تهران با حضور حدود ۳۰۰۰ تن از مردم منطقه که از ساعت چهار صبح در محل حضور یافته بودند اجرا شد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده است، سحرگاه سی‌ویکم خرداد ۴ متجاوز به عنف با هویت‌های فرشید ۲۱ ساله، محمد ۲۱ ساله، ایمان ۲۵ ساله و بهزاد ۳۵ ساله (معروف به جبارسینگ) در ملأ عام اعدام شدند. دو نفر از این محکومان در کرج و دو نفر دیگر در تهران مرتکب عمل منافی عفت و تجاوز به زنان، دختران و پسران شده بودند.

بر اساس این گزارش، حدود ۳۰۰۰ نفر از ساعت چهار صبح برای مشاهده مراسم اجرای حکم در چهار راه میثم اتوبان محلاتی (آهنگ) حاضر شده بودند و ازدحام جمعیت به حدی بود که چندین بار داربست‌های محوطه اجرای حکم فرو ریخت. افرادی که برای تماشای اجرای حکم اعدام این چهار نفر در محل حاضر بودند، عموما جوان بودند. هجوم مردم برای ورود به محوطه اجرای حکم بارها با واکنش مامورین نیروی انتظامی مواجه شد. ساکنین آپارتمان‌های مشرف بر منطقه اجرای حکم از پنجره منزل خود صحنه را تماشا می‌کردند و برخی هم که روی پشت‌بام رفته یا به بالکن‌های منازل خود آمده بودند، به دلیل سردی هوا در ساعات ابتدایی صبح، دور خود پتو پیچیده بودند.

قرائت حکم و اجرای آن

راس ساعت ۶صبح طناب دار به گردن متهمان انداخته شد.لحظاتی بعد حکم صادره از سوی دادسرای عمومی انقلاب تهران که در آن به هویت، سن و عنوان محکومیت این چهار نفر اشاره شده بود، قرائت شد و به محض پایان یافتن قرائت حکم، صندلی‌ها از زیر پای این چهار محکوم به اعدام کشیده شد. صدای فرستادن صلوات برخی از مردم بلند شد و سکوت بقیه جمعیت را نیز می‌شد حس کرد. تعداد زیادی از جمعیت با دوربین یا گوشی‌های موبایل خود مشغول فیلمبرداری از صحنه اجرای حکم بودند. در ساعت ۶:۱۵ خودروی حمل جسد پزشکی قانونی به محل اجرای حکم نزدیک شد تا پس از احراز مرگ این افراد جسد آنها را به بیرون از محل منتقل کند.

جرائم این ۴ نفر

نخستین اعدامی پسر جوانی بود که پس از ربودن دختر دانشجویی در ۱۶ دی‌ماه سال ۸۷ او را مورد آزار و اذیت قرار داد. قضات دادگاه وی را به اعدام و ۱۰ سال زندان محکوم کردند. حکم مجازات او نیز از سوی قضات شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور تایید شد. دومین محکوم به مرگ یک زندانی بود که با شناسایی همسران هم‌بندی‌های خود، آنها را مورد تجاوز قرار می‌داد. مرد متجاوز پس از دستگیری و محاکمه در شعبه ۸۰ دادگاه کیفری استان البرز به اعدام محکوم شد که حکم او در شعبه ۱۱ دیوان عالی کشور به تایید رسید. سومین اعدامی مردی بود که زن جوانی را در میدان آزادی به عنوان مسافر سوار خودروی پژوی خود کرده و او را پس از ربودن مورد آزار و اذیت قرار داده بود. مرد شیطان صفت در دادگاه کیفری محاکمه شد که قضات دادگاه او را به اعدام محکوم کرده و حکم در دیوان عالی کشور تایید شد.آخرین اعدامی مرد ۳۵ ساله‌ای به نام «بهزاد» معروف به جبارسینگ بود که کلکسیونی از جرائم خشن مانند آدم ربایی، سرقت مسلحانه، مواد مخدر، شرارت، تهدید با چاقو، خرید و فروش اسلحه، سرقت احشام و تجاوز به عنف را در پرونده تبهکاری‌اش داشت.

جبارسینگ پس از محاکمه در شعبه ۷۲ دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شد که قضات شعبه ۲۰ دیوان عالی کشور حکم را

تایید کردند.

کابوس قربانیان

یکی از قربانیان که در محل اجرای حکم حضور داشت به خبرگزاری مهر گفت: پس از این حادثه دچار مشکلات روحی و روانی شده و شب‌ها با کابوس از خواب می‌پرم. از آن زمان دیگر نمی‌توانم به هیچ خودروی مسافربری اطمینان کنم و بیشتر با اتوبوس یا اعضای خانواده‌ام در شهر تردد می‌کنم. یکی دیگر از زنان قربانی نیز گفت: زنگ خانه که به صدا در می‌آید، تمام تنم می‌لرزد. دیگر به هیچ مردی نمی‌توانم اطمینان کنم. بعد از این اتفاق تلخ زندگی‌ام از هم پاشید و شب‌ها تا تمام درها را قفل نکنم نمی‌توانم بخوابم.

اشتیاق تماشای اعدام از کجا می‌آید؟

سایت خبری «عصر ایران» با اشاره به حضور جمعیتی چند هزار نفری برای تماشای اعدام‌های دیروز نوشت: این سوالی است که جامعه شناسان باید با دغدغه و نگرانی به آن پاسخ دهند: دلیل این همه اشتیاق عمومی برای دیدن صحنه اعدام در جامعه ما چیست؟ این اولین بار نیست که مردم - چه در تهران و چه در شهرستان‌ها - چنان با ذوق و شوق به سوی مراسم اعدام می‌شتابند که گویا قرار است در آنجا پول و سکه بین شان توزیع کنند! واقعا دیدن مرگ چند نفر مجرم، این قدر جذابیت دارد که مردم از نیمه‌های شب یا در ساعت چهار بامداد زیر بارش باران هم که شده، از خواب و استراحتشان می‌زنند و ساعت‌ها سر پا می‌مانند تا به تماشای جان کندن چند نفر مجرم بپردازند و فیلم و عکس بگیرند؟! خیلی‌ها هم برای اینکه حتی یک لحظه این «مستند» را از دست ندهند، از در و دیوار و تیر برق بالا می‌روند.

عصر ایران اضافه کرد: بررسی چرایی این «اشتیاق» در کنار مولفه‌هایی مانند عصبی بودن درصد قابل ملاحظه‌ای از مردم و افزایش خشونت ورزی در جامعه می‌تواند نتایج هشدار‌آمیزی به همراه داشته باشد.