معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشستی خبری از خالی بودن ۶۰ درصدی اتاق هتل‌ها و ورود تنها یک‌هزار و ۸۶۰ گردشگر چینی به کشور خبر داد و گفت: آمار مربوط به حوزه گردشگری را صادقانه اعلام می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر جهانیان در نشست خبری خود همچنین گفت: نشستی را با حضور وزرای گردشگری کشورهای راه ابریشم، سازمان جهانگردی و کشورهای حاشیه دریای خزر در یکی، دو ماه آینده برگزار می‌کنیم. وی از راه‌اندازی کارگروه گردشگری سازمان جهانگردی خبر داد و گفت: این کارگروه را به منظور ارتباط بیشتر با مسوولان گردشگری این سازمان و بسترسازی ورود ۵/۷ میلیون گردشگر خارجی در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی راه‌اندازی کرده‌ایم.

جهانیان بیان کرد: طرح تابستانه از نیمه‌های خرداد ماه به تمام مدیران کل گردشگری ۳۱ استان کشور ابلاغ شده است و تمامی اقداماتی که در ستاد نوروزی می‌بایست انجام می‌شد در طرح تابستانه نیز لحاظ شده است. مانند خدمات رسانی مطلوب، برگزاری جشنواره‌ها و فراهم کردن شرایطی که مسافران بتوانند از اسکان و پذیرایی در مکان‌های موقت استفاده کنند. به همین منظور از ۱۰ روز قبل دفتر استانداردسازی خدمات گردشگری ناظران خود را به این مراکز فرستادند.

جهانیان درباره آمار ورود گردشگران خارجی به ایران نیز بیان کرد: هفته آینده پلیس مهاجرت آماری را به ما اعلام می‌کند و همان را صادقانه بیان می‌کنیم.

معاون گردشگری در پاسخ به سوالی درباره ورود گردشگران چینی به ایران بیان کرد: براساس شناخت و مطالعه و میزان گردشگران ورودی بازارهای هدف را مشخص می‌کنیم. کشور چین نیز یکی از بازارهایی است که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی و بخشی از میلیون‌ها گردشگر خروجی آنها را جذب کنیم.

وی افزود: یک هزار و ۸۶۰ گردشگر چینی در سال ۹۰ به ایران آمده‌اند که این مقدار در حال حاضر بسیار کم است، با این حال اگر خیلی تلاش کنیم شاید به آمار ۵۰ هزار نفری برسیم.

جهانیان تصریح کرد: آموزش راهنمایان چینی‌زبان را آغاز کرده‌ایم و انتشار کتاب گردشگری چین را در دست داریم. همچنین بخش خصوصی ایران برای ورود گردشگران چینی، توافق‌هایی را انجام داده است.

جهانیان با اشاره به اجرای طرح ماندگار گفت: قول می‌دهم در مشهد ۲۰ تا ۹۵ درصد ساخت و ساز مراکز اقامتی انجام ‌شود با این روند، حداقل ۱۰۰هزار تخت تا پایان سال اضافه می‌شود.

وی ضریب اشغال هتل‌های کشور را ۲۸ تا ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: ۶۰ درصد اتاق‌های هتل‌ها خالی است.