احمدی‌نژاد وارد برزیل شد

دنیای اقتصاد- رییس‌جمهور در ادامه سفر خود به آمریکای لاتین، روز گذشته از بولیوی وارد برزیل شد. محمود احمدی‌نژاد که برای سفر به سه کشور بولیوی، برزیل و ونزوئلا راهی منطقه آمریکای جنوبی شده است، شامگاه سه شنبه به وقت محلی در دومین مرحله از سفر به آمریکای لاتین پس از دیدار و گفت‌وگو با رییس جمهور بولیوی به منظور شرکت در اجلاس جهانی ریو+۲۰ با موضوع توسعه و محیط زیست، وارد ریودوژانیرو برزیل شد. محمود احمدی‌نژاد در بدو ورود به ریودوژانیرو مورد استقبال محمدجواد محمدی‌زاده معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط زیست، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل و جمعی از مقامات برزیل قرار گرفت.

دیدار و گفت‌وگو با مقامات بولیوی

احمدی‌نژاد ظهر سه شنبه به وقت محلی نیز در جریان سفر به بولیوی با رییس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. رییس‌جمهور در مذاکرات مشترک هیات‌های عالی‌رتبه با بیان اینکه دو کشور دارای ملت‌هایی هستند که برای دستیابی به عدالت، آزادی و احقاق حقوق خود در برابر فشارهای قدرت‌های مستکبر مبارزه می‌کنند، تصریح کرد: در شرایطی که سلطه‌گران و زیاده‌خواهان همه فرصت‌ها و امکانات جهانی را علیه ملت‌ها و دولت‌های عدالت‌طلب و آزادیخواه به کار گرفته‌اند، باید بیش از پیش در کنار یکدیگر باشیم، چرا که با هم بودن در حقیقت توان و ظرفیت‌های ما را چندین برابر خواهد کرد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه با وجود فاصله جغرافیایی زیاد میان ایران و بولیوی، قلب ملت‌های دو کشور با هم بوده و دو ملت در یک جبهه قرار دارند، گفت: جمهوری اسلامی ایران پیشرفت بولیوی را در راستای پیشرفت خود دانسته و با همه توان از گسترش روابط میان دو کشور در بخش‌های مختلف حمایت خواهد کرد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه باید همکاری‌ها و ملاقات‌های مقامات دو کشور در راستای تسریع در پیشرفت و توسعه همه جانبه ایران و بولیوی گسترش یابد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به طور همه جانبه از دولت و ملت بولیوی در مسیر پیشرفت و توسعه روزافزون حمایت کرده و آمادگی دارد تجربیات خود را در زمینه‌های گوناگون اقتصادی، کشاورزی، دامداری، رسانه‌ای، تجاری و سایر بخش‌ها در اختیار آنها قرار دهد.

اوو مورالس رییس جمهور بولیوی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر احمدی‌نژاد به کشورش با اشاره به عزم دولت و ملت این کشور مبنی بر گسترش روابط همه‌جانبه با کشورهای ضدامپریالیستی، به ویژه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: توسعه روابط همه جانبه با ایران موجب تقویت بولیوی در بخش‌های مختلف خواهد بود و دولت و ملت بولیوی امروز از حضور رییس‌جمهور و مقامات عالیرتبه ایران در کشورشان بسیار خوشحال هستند.

امضای یادداشت تفاهم همکاری

احمدی‌نژاد بعد از ظهر سه شنبه به وقت محلی نیز در مراسم امضای اسناد همکاری میان مقامات دو کشور در حضور نمایندگان رسانه‌ها با بیان اینکه استقلال، عدالت و آزادی همواره دشمنان زیادی داشته و دارد، گفت: دولت‌ها و گروه‌هایی که به حق خود قانع نبوده و با زیاده‌خواهی دست در جیب سایر ملت‌ها دارند، با پیشرفت، آزادی و استقلال ملت‌ها مخالف هستند.

اوو مورالس رییس‌جمهور بولیوی نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از سفر دکتر احمدی‌نژاد به این کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که ملت و دولت بولیوی در زمینه‌های گوناگون اعتماد بسیار زیادی به آن دارند و در مسیر مبارزه با امپریالیسم کارهای فراوانی می‌توانند با یکدیگر انجام دهند.

پیش از برگزاری این کنفرانس مطبوعاتی مشترک، در حضور روسای جمهور دو کشور، یک یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مبارزه با قاچاق مخدر، داروهای روان‌گردان و پیش‌سازها با هدف تقویت و توسعه همکاری میان دو کشور در زمینه مبارزه با تولید، توزیع، قاچاق و سوء مصرف مواد روان‌گردان و پیش‌سازها به امضای وزرای خارجه دو طرف رسید.