نمایندگان در نخستین مصوبه روز گذشته خود به شرکت‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای دولت اجازه دادند با تایید وزیر مربوط تا مبلغ ۱۰هزار میلیارد ریال برای حمایت از سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تحقق رشد و تولید به‌صورت وجوه اداره‌ شده، کمک‌های فنی و اعتباری و پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود اختصاص دهند. بر اساس بند (ه) تبصره ۲؛ به‌منظور تشویق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بهابازار(بورس) و فرابورس و ترغیب آنها به عدم تقسیم بخش بیشتری از سود اکتسابی و استفاده از منابع حاصل برای افزایش سرمایه و در نتیجه توسعه بخش‌های تولیدی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در سال ۱۴۰۲ مالیات درآمد آن بخش از سود تقسیم‌نشده شرکت‌های مذکور که به حساب سرمایه انتقال می‌یابد (موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/ ‌۱۲/ ‌۱۳۶۶) مشمول نرخ صفر مالیاتی است.

بر اساس بند و تبصره ۲؛ ‌به ‌شرکت‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای دولت اجازه داده می‌شود با تایید وزیر مربوط تا مبلغ ۱۰هزار میلیارد ریال از منابع داخلی خود را برای حمایت از سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تحقق رشد و تولید، صادرات کالا و خدمات، حمایت از ساخت داخل و طرح‌‌‌(پروژه)‌های توسعه‌ای توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی ‌به‌صورت وجوه اداره‌شده، کمک‌های فنی و اعتباری و پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود اختصاص دهند. بر اساس بند (ز) تبصره ۲ که به تصویب نمایندگان مجلس رسید، بانک‌های دولتی موظفند نسبت به فروش اموال مازاد خود به تشخیص رئیس مجمع عمومی اقدام کنند.

همچنین منابع حاصله به سرجمع سرمایه بانک‌ها افزوده می‌شود. به این بانک‌ها اجازه داده می‌شود با تصویب ‌هیات وزیران در طرح‌های مهم و راهبردی کشور، ‌سرمایه‌گذاری کنند. همچنین نمایندگان مجلس بر اساس بند الحاقی(۱) تبصره ۲ دولت را مکلف کردند ظرف پنج ماه نسبت به واگذاری شرکت‌هایی که دولت به صورت مستقیم یا با یک واسطه یا بیشتر کمتر از ۲۰درصد سهام آن را در اختیار دارد، اقدام کند. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که هرگونه توثیق سهام شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری نزد موسسات مالی و اعتباری جهت اخذ تسهیلات، جز با تایید کتبی وزیر امور اقتصادی و دارایی ممنوع شود.

نمایندگان مجلس در بندهای الف و ب تبصره ۴ مربوط به مشارکت با بخش غیردولتی برای اجرای طرح‌ها به وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌های ‌اجرایی و شهرداری‌ها اجازه دادند تا از ظرفیت بخش خصوصی و غیردولتی برای اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی استفاده کنند.  در ادامه بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه با تصویب نمایندگان به ازای تولد هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۲به دنیا بیاید معادل ۲ میلیون تومان سهام به نام فرزند اختصاص می‌یابد. در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ نمایندگان مجلس بند الف تبصره ۵ را تصویب کردند. طبق این مصوبه، شرکت‌های دولتی تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خود، منتشر کنند تا برای طرح‌هایی که به‌تصویب‌ شورای اقتصاد ‌رسیده باشد، به مصرف برسانند. 

همچنین نمایندگان با تصویب بند (ب) تبصره ۵ به دولت اجازه داده می‌شود برای تامین مالی مصارف این قانون تا یک میلیون و ۸۵۰ هزار میلیارد ریال، انواع اوراق مالی اسلامی (ریالی- ‌ارزی) را منتشر کند. اسناد خزانه اسلامی منتشره با سررسید تا پایان سال ۱۴۰۵ به طلبکاران دستگاه‌های ‌اجرایی بابت تادیه مطالبات واگذار می‌شود. با مصوبه دیگر مجلس ۱۸ هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و ۱۲ هزار میلیارد تومان برای تامین ماشین‌آلات شهرهای مناطق محروم مدیریت پسماند و ‌نیروگاه‌های زباله‌سوز، بازسازی بافت‌های فرسوده و سامان‌دهی حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص پیدا می‌کند.

در ادامه مجلس بند‌های ک، ل، م تبصره ۵ را به تصویب رساند و بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد هرگونه طلب جدید از دولت را در صورتی ممکن دانستند که از قبل، مجوز آن در قالب مبادله موافقت‌نامه یا تعهد و تضمین آن با مبنای قانونی همراه با اخذ شناسه یکتا توسط سازمان ‌برنامه‌وبودجه کشور صادر شده باشد. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند تا در سال آینده ۲هزار میلیارد تومان(همت) اوراق مالی اسلامی جهت تامین ماشین‌آلات آب‌رسانی و راه‌سازی و طرح‌های آب عشایری منتشر کند. همچنین با تصویب مجلس، کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی و شاغل در کسب‌وکارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی شدند.