مخالفان سرعت بخشیدن به بررسی بودجه چه گفتند؟

علی‌اصغر عنابستانی، دبیر اول کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با انتقاد از محدودیت مجلس برای ارائه پیشنهادهای نمایندگان، گفت: در جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس توضیحاتی از سوی رئیس مجلس داده شد مبنی بر اینکه پیشنهاد زیاد است و باید بررسی بودجه را تا روز سه‌شنبه به پایان برسانیم؛ اما من از این توضیحات اصلا قانع نشدم. او ادامه داد: رئیس مجلس سه پیشنهاد داد مبنی بر اینکه بر اساس آیین‌نامه هر نماینده برای ارائه پیشنهادش باید ۵ دقیقه صحبت کند و مخالف و موافق آن پیشنهاد و دولت و کمیسیون تلفیق نیز می‌توانند ۵ دقیقه صحبت کنند، اما به دلیل کمبود وقت این زمان را به ۲ دقیقه کاهش دهیم. این پیشنهاد منطقی بود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: همچنین آقای قالیباف پیشنهاد دادند که تذکرات آیین‌نامه‌ای و قانون‌اساسی هم تا جای ممکن مطرح نشود؛ البته این پیشنهاد منطقی بود، اما یک پیشنهاد دیگر‌ را ایشان اعلام کردند مبنی بر اینکه پیشنهادهای نمایندگان را کمیسیون مربوطه ممیزی کند و پیشنهادی که کمیسیون مدنظر دارد مطرح شود. این موضوع اصلا مطابق با قانون‌گذاری صحیح و حق نمایندگان نیست. نماینده حق دارد که پیشنهاد بدهد و اتفاقا در موارد بسیاری پیشنهادهای نمایندگان مخالف نظر کمیسیون است. یعنی کمیسیون نظری داده که نماینده تشخیص می‌دهد که این موضوع نباید در بودجه باشد و بدیهی است که کمیسیون با طرح این پیشنهاد مخالفت می‌کند. حق نمایندگان با تصمیم گرفته شده در جلسه غیرعلنی تضییع شد و من نیز نسبت به این موضوع در صحن علنی مجلس اعتراض کردم.

عنابستانی خاطرنشان کرد: دقت در قانون‌گذاری آن هم در مهم‌ترین سند مالی کشور در یک سال که بودجه است را فدای سرعت می‌کنیم.  این نماینده مجلس به مضرات بررسی سریع لایحه بودجه در مجلس اشاره کرد و گفت: قطعا زمانی‌که دقت کافی نشود و در مورد مسائل بحث نشود خروجی پخته نخواهد بود. مجلس زمان کافی ندارد، اما در همین زمان هم می‌توان با طمانینه بیشتری بودجه را بررسی کرد. همچنین محمدرضا صباغیان، عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: متاسفانه آیین‌نامه داخلی مجلس رعایت نمی‌شود. در جلسه غیر‌علنی بحثی مطرح شد و رای استمزاجی گرفتند که این موضوع اصلا در آیین‌نامه وجود ندارد.

بودجه با ۳۶ روز تاخیر به مجلس ارسال شده است. مجلس می‌تواند بودجه چند دوازدهم را به تصویب برساند تا بودجه به درستی رسیدگی شود. او ادامه داد: متاسفانه به دلیل محدودیت زمان، آیین‌نامه داخلی مجلس به‌طور کل زیر پا گذاشته می‌شود. محدود کردن بررسی بودجه یعنی عدم توجه و بررسی لازم به بودجه ۱۴۰۲. این نماینده مجلس تاکید کرد: در جلسه غیر‌علنی مجلس تصمیم گرفته شد که آیین‌نامه داخلی را زیر پا بگذارند. در این شرایط قطعا بودجه به درستی رسیدگی نخواهد شد. بندها و تبصره‌های بودجه نیاز به کار کارشناسی، بررسی و بیان اظهارات مخالف و موافق دارد. دیدگاه آقای قالیباف این است که بودجه چند دوازدهم به تصویب نرسد.

موافقان تصویب سریع بودجه چه می‌گویند؟

رحیم زارع، نماینده آباده و سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس به «دنیای اقتصاد» با اشاره به جلسه غیر‌علنی صبح روز گذشته، گفت: در جلسه غیر‌علنی روز گذشته نمایندگان موافقت کردند که پیشنهادهایی که کاربردی است و به درد مردم و حوزه‌های اجرایی می‌خورد، در صحن مجلس مطرح شود. در این راستا هر پیشنهاد با تایید کمیسیون مربوط به تبصره، در صحن مطرح شود و پیشنهادهای مشابه و پیشنهادهایی که برخی دستگاه‌ها آوردند و کار کارشناسی روی آنها صورت نگرفته حذف شود. جعفر قادری، نماینده شیراز و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به محدودیت زمانی مجلس برای بررسی به لایحه بودجه گفت: با توجه به محدودیت زمانی‌که در بررسی بودجه ۱۴۰۲ داریم و حجم زیاد پیشنهادهایی که وجود دارد؛ مجلس راهی غیر از این ندارد که فیلترهایی را بگذارند که براساس آن بتوانند پیشنهادها را اولویت‌بندی کنند.

او ادامه داد: یکی از فیلترها برای ارائه پیشنهادهای نمایندگان می‌تواند کمیسیون تخصصی باشد و یکی دیگر محدودیت زمان مخالف و موافق. در این شرایط می‌توان تعداد زیاد پیشنهادها را فیلتر کرد تا بتوانیم ظهر روز سه‌شنبه بررسی بودجه را به پایان برسانیم. این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در شرایط کنونی دقت فدای سرعت می‌شود و راهی جز این وجود ندارد. باید میان دقت و سرعت یکی را انتخاب کرد چون اگر این کار را نکنیم مجبوریم بودجه را به صورت یک دوازدهم یا دودوازدهم به تصویب برسانیم که این مورد تبعات دارد. همچنین شهباز حسن‌پور، نماینده سیرجان و نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، تاکید کرد: در تمام دنیا دولت‌ها چند سرفصل انتخاب می‌کنند و بودجه بخش‌های مختلف را مشخص می‌کنند و به کلیاتی که دولت می‌آورد رای می‌دهند اما ما در اینجا وقت مجلس و همه را می‌گیریم و در نهایت عمده بودجه ما جاری است.

او ادامه داد: بسیاری از پیشنهادهایی که از سوی نمایندگان ارائه می‌شود به تصویب نمی‌رسد، اما تنش‌هایی در جامعه پیش می‌آید و برخی به واسطه شنیدن یک مطلب از تریبون مجلس تصمیمی می‌گیرند که این تصمیم را شورای نگهبان تایید نمی‌کند. از سوی دیگر قوانینی که از سوی مجلس به تصویب رسیده کمتر از ۵۰ درصد آن از سوی دولت اجرایی شده است. همچنین کریم حسینی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در مجلس شدت و ضعف وجود دارد و این موضوع را همه می‌پذیریم، اما برخی پیشنهادها تنها برای پر کردن عریضه و کلیپ است. روزی ۱۰۰ پیشنهاد داده می‌شود و ۵ درصد آن هم رای نمی‌آورد.

نباید وقت مجلس و مردم را بیهوده تلف کرد. ما باید هرچه سریع‌تر بتوانیم بودجه را به نتیجه برسانیم. او ادامه داد: به پیشنهادهای بجا وقت داده می‌شود و به تصویب هم می‌رسد. اما برخی پیشنهادهای مشابه هم است و نمایندگان درخواست ارائه آن پیشنهادها را دارند. تغییرات بودجه باید منطقی باشد. پیشنهادهایی که داده می‌شود باید منابعش مشخص باشد. پیشنهادهایی که منابعی برای آن در نظر گرفته نشده نیز نباید طرح شود.