آنگونه که از محتوای این گفت‌وگو بر می‌آید، صحبت‌های بایدن ناظر بر موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکاست که هر دو کشور در طول ماه‌های اخیر و به‌رغم بن بست برجام، ناآرامی‌های ماه‌های گذشته در ایران و تصاعد بحران در جنگ اوکراین، نسبت به آن ابراز تمایل نشان داده و حتی تهران تبادل زندانیان را مساله‌ای انسانی توصیف کرده است.

در این چارچوب سلطان عمان در حال رایزنی با هر دو طرف برای رسیدن به یک دستور کار مشترک است که بتواند سفر خود به تهران را با دستاوردهای بیشتری همراه سازد. در واقع سفر سلطان عمان را می‌توان در این قالب تحلیل کرد که مسقط تلاش دارد در این مقطع زمانی که تنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بین تهران و غرب به‌‌‌ویژه به دلیل جنگ اوکراین بالا گرفته از طریق جوش دادن توافقات تاکتیکی (توافق موقت و تبادل زندانیان) مدیریت کند و در میان‌‌‌مدت زمینه را برای بازگشت ایران و آمریکا به میز مذاکره جهت توافق بلندمدت فراهم آورد. بنابراین هدف کوتاه‌‌‌مدت عمان، مدیریت تنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و دست یافتن به توافقات تاکتیکی مثل تبادل زندانیان و توافق موقت است. البته در خبر تبادل زندانیان که از طریق رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها منتشر شد به واسطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گری قطر و انگلیس اشاره شده بود. با این حال این گمانه نیز دور از تصور نیست که عمان به دلیل پیشینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که در مساله واسطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گری بین تهران و واشنگتن دارد برای نهایی کردن این پروژه بخواهد وارد عمل شود.

در کنار مساله تبادل زندانیان، بحث توافق موقت نیز از سوی رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آمریکایی بسیار مورد توجه است و در هفته‌‌‌های اخیر اندیشکده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آمریکایی چند بار بحث توافق موقت را مطرح کردند.

آنچه مساله تبادل زندانیان را به عنوان یک سیگنال در شرایط کنونی برجسته می‌سازد، گفت‌وگوی سیامک نمازی زندانی دوتابعیتی با شبکه سی ان ان بود، که از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته بود این مساله را پیگیری کند. در همین خصوص کریستین امان‌‌‌پور، خبرنگار «سی‌‌‌ان‌‌‌ان» در توییتی از گفت‌وگوی خود با سیامک نمازی، شهروند آمریکایی ایرانی‌‌‌تبار زندانی در ایران خبر داد. امان‌‌‌پور نوشت که نمازی در اقدامی بی‌‌‌سابقه از داخل زندان اوین با او گفت‌وگو کرده و به همراه دو آمریکایی دیگر درخواست آزادی خود را مطرح کرده است. سیامک نمازی از جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهوری آمریکا خواسته تا صدایشان را بشنود و آنها را به خانه بازگرداند. همزمان ند پرایس در کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه ۱۸ اسفند، با طرح ادعاهای بی‌اساس مدعی شد: «مقامات ایران گمان می‌کنند چنین اقداماتی اهرم فشار خواهند بود اما بهتر است از گروگانگیری سیاسی دست بردارند؛ زیرا آمریکا و متحدانش درصدد هستند تا این‌گونه رفتار را از جهان ریشه‌‌‌کن کنند.» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین مصاحبه شبکه «سی ان ان» با سیامک نمازی را اقدامی شجاعانه توصیف کرد و مدعی شد: «جمهوری اسلامی گروگانگیری سیاسی را باب کرده و افراد بی‌‌‌گناهی را از خانواده خود جدا می‌کند و در شرایطی دشوار با فشار روحی نگه می‌دارد که این سیاست یک بی‌‌‌رحمی است.»