راستینه همچنین تصریح کرد: طرح مجلس که روز سه‌شنبه در قالب گزارش کمیسیون فرهنگی درمجلس قرائت شد، حاصل یک سال کار کارشناسی و برگزاری جلسات مستمر با مرکز پژوهش‌ها و مرکز تحقیقات اسلامی قم و دستگاه‌های مربوطه است و البته اولویت با ارائه لایحه از طرف دولت یا قوه قضائیه است. این درحالی است که روز سه‌شنبه مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی درباره قانون حجاب و عفاف از احتمال جرم‌انگاری در برخی از قوانین مربوط به عفاف و حجاب خبر داده و گفته بود که مجلس آمادگی اصلاح این قوانین را دارد و به دولت و قوه قضائیه کمک می‌کند تا قانون عفاف و حجاب بهتر و بیشتر عملیاتی شود. بیژن نوباوه، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز روز سه‌شنبه از بخش‌هایی از طرح کمیسیون متبوعش رونمایی کرد که براساس آن شناسایی زنان بدون حجاب در معابر عمومی از طریق دوربین انجام می‌شود و «مجازات» افراد حسب جداول تهیه‌شده انجام خواهد شد.

نوباوه البته سه‌شنبه شب در یک مصاحبه تلویزیونی با برنامه «فرامتن» بخش‌های دیگری از این طرح را بیان کرد که بحث‌برانگیز شد. وی دراین برنامه مسدود شدن خط تلفن و اینترنت زنان بدون حجاب در صورت عدم توجه به تذکرات را از جمله مجازات‌های این طرح اعلام کرد. او همچنین گفت: «قرار بر این است که تذکر حجاب به‌صورت هوشمند و غیرحضوری در دفعات صورت بگیرد؛ به‌صورتی‌که آبروی شخص حفظ شود.» نوباوه البته در این گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد که درگزارش روز سه‌شنبه کمیسیون فرهنگی مجلس درباره عفاف و حجاب، امکان قرائت همه مفاد طرح پیشنهادی به دلایلی میسر نبوده است.

بااین حال همین بخش کوچک از طرحی که در کمیسیون فرهنگی مجلس برای مقابله با کشف حجاب تهیه شده، واکنش‌هایی را درمیان برخی از نمایندگان مجلس و مردم در فضای مجازی برانگیخته است. همچنان‌که مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس و شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با «شرق» چنین طرح و لوایحی درباره عفاف و حجاب در شرایط فعلی را ریختن بنزین بر آتش نارضایتی مردم توصیف کرده‌اند. به دنبال این واکنش‌ها بود که روز گذشته احمد نادری، عضو هیات‌رئیسه مجلس در واکنش به برخی فضاسازی‌ها علیه مجلس درباره طرح محدودیت دسترسی به تلفن و اینترنت برای زنان بدون حجاب اظهار کرد: چنین طرحی در دستورکار مجلس نبوده، نیست و نخواهد بود و اساسا این طرح درستی از نظر ما نیست و در هیات‌رئیسه مجلس نیز مطرح نیست.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: نظر همه نمایندگان محترم است؛ اما اگر در این خصوص طرحی از سوی نماینده‌ای مطرح شده باشد ازآنجاکه مجلس نماینده‌محور است و هر نماینده می‌تواند به تعداد نامحدود در موضوعات مختلف طرح ثبت کند، چنین بحثی به‌صورت اجتماعی در مجلس جایی نخواهد داشت و نظر یک نماینده هیچ‌گاه نظر مجلس محسوب نمی‌شود. این عضو هیات‌رئیسه مجلس تاکید کرد: درخصوص طرح‌های مختلف مشی و نظر مجلس محدودسازی یا برخورد سلبی با پدیده‌های اجتماعی نیست، بلکه اصلاح ساختارها بر اساس قانون و رویکرد علمی و منطقی مورد نظر مجلس است. بنابراین همان‌طور که گفته شد این طرح جایی در مجلس ندارد. همچنین نظام‌الدین موسوی با اشاره به گزارش قرائت‌شده کمیسیون فرهنگی درباره عفاف و حجاب اظهار کرد: گزارش کمیسیون فرهنگی که در راستای اعمال تبصره یک ماده۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس تهیه و در صحن علنی ارائه شد که این گزارش پیرامون ترک فعل دستگاه‌ها در اجرای قانون عفاف و حجاب و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

وی ادامه داد: در گزارش کمیسیون فرهنگی تاکید شده بود که در صورت احساس ضرورت برای مقررات جدید در حوزه حجاب و عفاف، اولویت با ارائه لایحه با قید فوریت از سوی قوه قضائیه است. لذا برخی موارد مطرح‌شده در فضای مجازی به‌عنوان جزئیات طرح مجلس برای مقابله با بدحجابی را رد می‌کنم. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس گفت: طرح پیشنهادی برخی نمایندگان نیز هنوز وارد روند بررسی نشده و روسای قوا نیز نفیا یا اثباتا درباره آن نظر نداده‌اند. این در حالی است که روز سه‌شنبه نوباوه گفته بود: تمام سران قوا با مواد پیشنهادی در این گزارش موافقت کامل دارند و در شورای عالی امنیت ملی نیز در این خصوص بحث شده است. هرچه هست به‌نظر می‌رسد این‌بار درقوانین مرتبط با عفاف و حجاب دیگر اثری از واژه‌هایی چون «بدحجابی و شل حجابی» نیست و تمرکز اصلی روی مجازات‌های جایگزین در حوزه «محرومیت‌های اجتماعی» با بی‌حجابان است.