وی افزود: «طبق آخرین گزارش مدیرکل آژانس ایران ۹۰ کیلو اورانیوم غنی شده وجود دارد و از قبل هم حدود ۳ تن اورانیوم ۵‌درصد در ایران وجود داشت. این مجموعه ذخایر ایران که همین‌طور هم ادامه پیدا می‌کند مورد نگرانی اروپاست و آنها می‌‌‌خواهند این روند متوقف شود. طرف آمریکایی چون کمتر از یکسال تا انتخابات فاصله دارد، درگیر انتخابات درون حزبی است و اروپایی‌ها معتقدند این وضعیت در آمریکا منجر به ایجاد فرصت برای غنی‌سازی بیشتر برای ایران شده است.»

وی در ادامه نسبت به توان اروپایی‌ها برای بازگرداندن آمریکا به مذاکرات افزود: «تجربه نشان می‌دهد طرف اروپایی تعیین‌کننده نیست چون در عمل وقتی آمریکا در اردیبهشت۹۷ از برجام خارج شد، یکسال معطل کردند و کاری نکردند. هژمونی مالی آمریکا بر اروپا مسلط است و اروپایی‌ها نتوانستند تحریم‌های ثانویه را خنثی کنند.الان اگر هم مذاکراتی برگزار شود باید مستقیما با خود آمریکا باشد چون طرف آمریکایی هست که این همه دردسر ایجاد کرده و او هست که اگر موافقت کند با یک فرمان می‌تواند تحریم‌ها را تعلیق کند.»

این کارشناس تاکید کرد: «منتهی آمریکایی‌ها دنبال یک توافق موقت هستند که ایران بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش از جمله غنی‌سازی ۶۰‌درصد را تعلیق کند تا بخشی از دارایی‌های ایران را بازگردانند و حتی حاضر نیستند تحریم‌های نفتی و بانکی را بردارند. ایران هم حاضر به این توافق نیست، اگر آمریکا تحریم‌های نفتی را برمی‌داشت، یک امتیاز بود که ایران غنی‌سازی را متوقف کند اما آمریکایی‌ها دنبال توافق موقت‌اند و اروپایی‌ها نیز تاثیری در این بین ندارند.»