ریزش همزمان اونس و سکه

پس از مدت‌ها حرکت معکوس بازار داخلی با بازار جهانی روز پنج‌شنبه هر دو بازار، هم مسیر شدند و قیمت‌ها در بازار داخلی متناسب با بازارهای خارجی افت کرد. هر چند که فعالان در ریشه‌یابی کاهش اونس و سکه دلایل متفاوتی را دخیل می‌دانند. بی‌سابقه‌ترین افت ارزش اونس در یک ماه گذشته به‌دلیل چشم‌انداز مثبت از رشد اقتصادی آمریکا رقم خورد. افت قیمت سکه در بازار داخلی نیز به گفته فعالان بازار بر اثر اخبار مثبت از مذاکره ایران و غرب و افزایش خوش‌بینی به توافق میان دو طرف حاصل شده است. ضربان قیمتی بازار کند شد

سکه و ارز در سرازیری

گروه بازار پول- افت قیمت‌ها در بازار ارز و سکه بیشتر شد. قیمت سکه و دلار در بازار روز پنج‌شنبه افت بیشتری را ثبت کرد و در فضای غیر‌رسمی بازار نیز قیمت‌های به مراتب پایین‌تری برای دلار اعلام می‌شود. قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز همسو با این شرایط افت ۴۰ دلاری را از روز چهارشنبه رقم زده است. این شرایط قیمت ارز را به سوی ارقام پایین‌تری سوق می‌دهد. افزایش عرضه در پی سرازیر شدن دلارهای در دست اشخاص و شرکت‌ها، ممکن است امروز افت بیشتری برای دلار و سایر ارزها رقم زند.

روز پنج‌شنبه قیمت دلار بر تابلو صرافی‌ها تا ۳۶۸۰ تومان افت کرد این قیمت البته در کف بازار تا ۳۶۳۰ تومان نیز افت کرد که نسبت به قیمت ۳۸۰۰ تومانی ظهر چهارشنبه تقریبا ۱۷۰ تومان افت ثبت کرده است. در بازار سکه نیز قیمت هر قطعه تمام بهار آن بر تابلوها تقریبا در سطح ۱ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان باقی ماند اما در کف بازار قیمت آن ۳۵ هزار تومان نیز پایین‌تر از این سطح گزارش شد. فعالان بازار معتقدند: فضای ایجاد شده ناشی از نشست اخیر ایران با ۱+۵ در قزاقستان، بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

در تازه‌ترین اظهارات معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه پیشنهادهایی که گروه ۱+۵ در آلماتی مطرح کرد نافی حقوق هسته‌ای ایران نبود و در این مذاکرات به تحریم‌ها نیز اشاره کردند در عین حال گفت: البته پیشنهادهایی که در آلماتی ارائه شد تامین‌کننده همه دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران نیست و پیشنهادهای آنها قابل‌بررسی است. باقری گفت: فشارهای همه جانبه غرب، ایران را در پیشرفت هسته‌ای متوقف نکرد و طرف مقابل نیز به این نتیجه رسید که رویکرد همکاری تنها راه مذاکرات است.

وی افزود: به این دلیل قرار شد تا نشست کارشناسی در ۲۸ اسفند برگزار شود و نتیجه آن دستور کار خوبی برای مذاکره با گروه ۱+۵ در نیمه فروردین سال آینده باشد. حساسیت بازار به نتایج این نشست‌ها بسیار زیاد است و خبر‌های مثبت منتشر شده از روز چهارشنبه مسیر کاهشی قیمت‌ها را تسریع کرده است. تزریق آرامش به بازار ارز و برداشته شدن سایه تحریم‌ها از نقل و انتقال ارز با سایر کشورها موجب کاهش قیمت نیز می‌شود. در بازارهای موازی از جمله بازار خودرو نیز افت قیمت‌ها وجود دارد که بر شرایط بازار ارز و سکه نیز تاثیرگذار است. اتفاقات روانی مستولی بر بازار البته در حالی است که ارقام ارائه شده برای متغیرهای پولی چشم‌انداز متفاوتی را نشان می‌دهد.

رییس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین سخنرانی خود اعلام کرد که نرخ تورم در بهمن‌ماه امسال احتمالا رقم ۸/۲۹ درصد را ثبت کرده باشد. او گفت : صرف نظر از رقم قطعی اگر رقم اعلام شده برای بهمن نهایی فرض شود این رقم در مقایسه با نرخ ۷/۲۸ درصدی رو به افزایش بوده است. به گفته وی میزان تورم در پایان سال ۹۱ رقمی در حدود ۶/۳۰ درصد تا ۵/۳۱ درصد برآورد می‌شود. رییس‌کل بانک مرکزی دلیل تعدیل نرخ تورم در پایان سال را برخی اقدامات بانک مرکزی در مدیریت رشد پایه پولی و حجم نقدینگی ذکر کرد.

همچنین به گفته وی حجم نقدینگی در پایان دی ماه به ۴۳۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم نسبت به اسفند سال قبل ۴/۲۴ درصد رشد داشته است. این رقم در مقایسه با دی ماه سال گذشته نیز حدود ۳۱ درصد رشد نشان می‌دهد. پایه پولی نیز با ۸/۱۵ درصد افزایش نسبت به اسفند ۹۰ به ۸۸ هزار میلیارد تومان در پایان دی ماه رسیده است. رییس‌کل بانک مرکزی، مهم‌ترین عامل رشد پایه پولی را تغییر رفتار مالی دولت در نیمه دوم سال و افزایش خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی عنوان کرد. وی تاکید کرد: در کنار این متغیر سایر عوامل مانند نوسان نرخ ارز نیز در ثبت چنین رکوردی موثر بوده است. این سخنان در حالی در بازار پول کشور مطرح است که عوامل روانی در ماه‌های گذشته به مراتب از متغیرهای پولی بر بازار ارز و سکه تاثیرگذار بوده است. انتظارات تورمی موجود در بازار داخلی و نبود شفافیت در تصمیم‌سازی‌های فعالان اقتصادی بازار ارز و سکه را به عنوان در دسترس‌ترین و نقد شونده‌ترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری مورد هدف قرار داده است. با توجه به شرایط ایجاد شده در فضای بین‌المللی و منطقه‌ای افزایش لجام گسیخته ارز در بازار به سوی تعدیل قیمت می‌رود. از این رو در صورتی که نشست کارشناسی اواخر اسفند ماه در استانبول ترکیه مورد توافق را تایید کند، به نظر می‌رسد باید منتظر رسیدن قیمت دلار به ارقامی بسیار پایین‌تر از سطح کنونی باشیم.

با این حال افزایش تقاضا در چنین روزهایی را نیز نباید نادیده گرفت. در صورتی که برخی از شرایط به وجود آمده تحلیل متفاوتی داشته باشند، با افزایش تقاضا برای خرید شوکی در جهت عکس به قیمت‌ها وارد خواهند کرد.

روز پنج‌شنبه در بازار قیمت یورو نیز با ۴۰ تومان کاهش قیمت به ۴۸۹۰ تومان رسید. پوند انگلیس نیز در این روز با ۱۲۰ تومان کاهش تقریبی قیمت به ۵۷۵۰ تومان رسید. در بازار ارز قیمت صد ین ژاپن نیز با ۱۰۰ تومان افت به ۳۹۵۰ تومان کاهش یافت. در بازار سکه قیمت نیم سکه تا ۷۲۵ هزار تومان نیز گزارش شد که افت ۳۵ هزار تومانی را ثبت کرده بود. ربع سکه، اما در این میان نسبت به سایرین افت کمتری داست و در سطح ۴۶۰ هزار تومان نوسان داشت. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم در بازار با تقریبا ۳۰۰۰ تومان کاهش به محدوده ۱۴۰ هزار تومان رسید. میزان خرید و فروش‌ها در بازار در این روزها تقریبا شرایط آرامی را در بازار رقم زده است.

افت بی‌سابقه ماهانه قیمت طلا در ۱۵ سال گذشته

قیمت طلا در روز پنج‌شنبه تقریبا در محدوده ۱۵۹۰ دلار نوسان داشت که البته نسبت به روز چهارشنبه تقریبا ۲۰ دلار افت داشت روز گذشته نیز قیمت طلا با ۲۰ دلار کاهش بیشتر تا ۱۵۷۰ دلار افت کرد که در مجموع نسبت به قیمت روز چهارشنبه تقریبا ۴۰ دلار افت ثبت کرده است.

افزایش نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزهای عمده جهان دلیل کاهش قیمت طلا عنوان شده است. چشم‌اندازهای مثبت از اقتصاد آمریکا قیمت جهانی طلا را در آستانه روند کاهشی قرار داده است. افت قیمت طلا در این هفته رقم بی‌سابقه‌ای رقم زده است. به نحوی که افت قیمت ماهانه آن از ۱۹۹۷ و تقریبا ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه عنوان شده است. گفته شده که بروز نشانه‌هایی از بهبود اقتصاد جهانی و تقویت دلار، میزان تقاضا برای طلا به عنوان ذخیره امن را کاهش داده و افزایش تقاضا برای فعالیت در بازارهای پر ریسک بر این شرایط موثر واقع شده است. برخی از آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا به طور غیر‌منتظره‌ای در ماه فوریه افزایش داشته که در یک سال گذشته سریع‌ترین وضعیت را ثبت کرده است.

در هفته گذشته آمار بیکاری هفتگی نیز افت قابل‌توجهی داشته است. نرخ دلار به بالاترین سطح خود از ماه آگوست رسیده است. ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که این بانک از برنامه‌های محرک‌های اقتصادی فاصله زیادی دارد، اما در مقابل برنانکه از راه افتادن این برنامه‌ها دفاع کرده است. دفاع برنانکه در حالی است که برخی کارشناسان افزایش ارزش دلار در این شرایط را برای فشار بر دلار آمریکا موثر‌تر دانسته‌اند. برابری دلار در مقابل یورو به ۳۰/۱ رسیده است.