صدای سوم در نیکاراگوئه

رئیسی در جریان این سفر استقلال‌خواهی را وجه مشترک انقلاب‌های ایران و نیکاراگوئه برشمرد. صدای سومی که در میانه بلوک‌بندی‌های شرق و غرب بنا دارد کشورهای در حال توسعه با رویکرد استقلال‌خواهی را در یک نظم چندقطبی در حال گذار راهبری کند. اظهاراتی که پیش‌تر در سفر کاراکاس نیز مطرح شده بود. رئیسی در سفر به کاراکاس با «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو کرد و هیات‌‌‌های عالی‌‌‌رتبه دو کشور ۱۹ سند مهم همکاری را به امضا رساندند. دیدار با رئیس مجلس و جمعی از روسای کمیسیون‌‌‌های مجلس ملی ونزوئلا، بازدید از نمایشگاه علم و فناوری دستاوردهای ایرانی، آغاز به کار خط تولید دو شرکت خودروساز بزرگ ایران و سخنرانی در جمع جوانان و نخبگان ونزوئلایی بخشی از برنامه‌‌‌های سفر دو‌روزه رئیسی به ونزوئلا بود.

رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه با هدف تداوم سیاست تقویت روابط با کشورهای همسو و دوست و ارتقای سطح همکاری‌‌‌های اقتصادی، سیاسی و علمی، به دعوت رسمی همتایان خود در راس یک هیات عالی‌رتبه، به آمریکای لاتین سفر کرده است. تعداد قابل‌توجهی از کشورهای منطقه آمریکای لاتین، علاوه بر ظرفیت‌‌‌های اقتصادی متنوع، دیدگاه‌‌‌های سیاسی و بین‌المللی نزدیکی نیز با جمهوری اسلامی ایران دارند و همکاری‌‌‌های اقتصادی و تجاری میان ایران با این کشورها می‌تواند منافع بسیاری نصیب دو طرف کند.

وجه مشترک ایران و نیکاراگوئه

سید‌ابراهیم رئیسی در دومین مقصد تور منطقه‌ای خود بعد از ظهر روز سه‌‌‌شنبه به وقت محلی در ماناگوآ، پس از مراسم استقبال رسمی «دانیل اورتگا» رئیس‌جمهور نیکاراگوئه در جمع گروهی از جوانان نیکاراگوئه‌‌‌ای، با اشاره به همزمانی پیروزی انقلاب اسلامی ایران و انقلاب نیکاراگوئه و تاثیر متقابل این دو انقلاب از قهرمانان ملی مبارزه با امپریالیسم در دو کشور تجلیل کرد. رئیسی ایستادگی مردم نیکاراگوئه مقابل زیاده‌‌‌خواهی و استکبار را رمز پیروزی این ملت عنوان کرد و با بیان اینکه استقلال‌خواهی، آزادی‌‌‌خواهی و عدالت‌‌‌طلبی وجه مشترک انقلاب‌‌‌های مردم ایران و نیکاراگوئه است، گفت: جمهوری اسلامی ایران نظامی مردم‌‌‌سالار است و در ۴۴ سال سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی همواره رای مردم، تمامی نهادهای جمهوری اسلامی را شکل داده است.

رئیس‌جمهور ادعای دموکراسی و حقوق بشر غربی‌‌‌ها را دروغین خواند و گفت: غربی‌‌‌ها به‌ویژه آمریکایی‌‌‌ها باید به نظام‌‌‌های برآمده از رای مردم احترام بگذارند، اما برعکس عمل می‌کنند. رئیسی ادامه داد: آمریکا می‌‌‌خواست با تحریم و تهدید ملت ما را متوقف کند، اما ملت ما نه‌تنها متوقف نشد بلکه از تهدید و تحریم برای خود فرصت ساخت و به پیشرفت رسید. رئیس‌جمهور با اشاره به نقش آمریکایی‌‌‌ها در ایجاد داعش و سیاست جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم گفت: آنها ادعای مبارزه با تروریسم دارند، اما قهرمان مبارزه با تروریسم یعنی حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند. رئیسی همچنین روابط میان ایران و نیکاراگوئه را راهبردی توصیف کرد و افزود: جمهوری اسلامی برای توسعه روابط میان دو کشور در تمامی حوزه‌‌‌ها به‌ویژه در حوزه علم و فناوری آمادگی دارد.

دانیل اورتگا رئیس‌جمهور نیکاراگوئه نیز در این مراسم با اشاره به همزمانی انقلاب ایران و نیکاراگوئه گفت: انقلاب دو کشور دارای ریشه‌‌‌های قوی در مسیر مبارزه با استیلاطلبی سلطه‌‌‌گران و به‌خصوص آمریکا بود که همواره به دنبال تحمیل خواست خود به دیگران بوده و هستند. رئیس‌جمهور نیکاراگوئه سلطه‌‌‌طلبی را جزو ماهیت امپریالیسم دانست و افزود: مستکبرین به بهانه حقوق بشر و دموکراسی به کشورهای مستقل فشار می‌‌‌آوردند، اما ما همچنان با قدرت مقابل آنها ایستاده‌‌‌ایم. اورتگا در بخش پایانی سخنان خود با تمجید از قهرمانان ملی دو کشور، جنایت آمریکایی‌‌‌ها در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی را محکوم و به احترام قهرمان ایرانی مبارزه با تروریسم یک دقیقه سکوت اعلام کرد و سخنان خود را با سر دادن شعار زنده باد ایران و زنده باد یاد قاسم سلیمانی به پایان برد.

فصل مشترک سیاست تهران و ماناگوآ

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران درباره مقصد دوم سفر رئیس‌جمهور در تور آمریکای لاتین خود در توییتی نوشت: وجود سوابق مثبت همبستگی سیاسی ایران و نیکاراگوئه در سازمان‌های بین‌المللی می‌تواند در توسعه همکاری‌‌‌ دوجانبه نیز تسری یابد. وزیر امور خارجه تصریح کرد: نفی یک‌‌‌جانبه‌‌‌گرایی فصل مشترک سیاست دو کشور است. امیرعبداللهیان همچنین نوشت: نگاه به ظرفیت‌‌‌های آمریکای لاتین بخشی از سیاست خارجی متوازن دولت است.

امضای اسناد سرمایه‌گذاری مشترک

همزمان با سفر رئیسی به آمریکای لاتین، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه ایران به بیان جزئیاتی درباره برنامه دیدارهای دوجانبه و اسنادی پرداخت که در جریان سفر رئیس‌جمهور ایران به سه کشور آمریکای لاتین امضا می‌شود. مهدی صفری که در هیات همراه سید‌ابراهیم رئیسی حضور دارد در این خصوص گفت: اسنادی که امضا خواهد شد، در بخش سرمایه‌گذاری مشترک، بخش تهاتر و در مورد مسائل دوجانبه تجاری خواهد بود. وی افزود: ما با مقامات بانک مرکزی، وزارت تجارت، وزارت معدن، وزارت بهداشت و وزارت انرژی جلساتی داریم. این‌‌‌ کشورها خیلی در زمینه انتقال تکنولوژی‌‌‌های نو در جهت تولیدات تجهیزات پزشکی و دارویی علاقه‌‌‌مند هستند.

راه ورود کالاهای ایرانی به نیکاراگوئه

از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت می‌‌‌گوید امیدوار است که ورود کالاهای ایرانی به نیکاراگوئه با سفر رئیس جمهوری آغاز شود. سید روح‌الله لطیفی در گفت‌‌‌وگو با خبرنگاران و همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه درباره تجارت با نیکاراگوئه گفت: متاسفانه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه واردات کالا و صادراتی (غیرنفتی) در یک دهه گذشته با نیکاراگوئه نداشته که امیدواریم با سفر رئیس‌جمهوری به این کشور شاهد آغاز تعامل تجاری با نیکاراگوئه باشیم.  

به گزارش «ایسنا» وی افزود: در چارچوب سیاست ورود یا توسعه روابط تجاری و اقتصادی دولت سیزدهم به بازارهای بکر و جدید، منطقه‌ای و بین‌المللی همراه با رویکرد چندجانبه‌گرایی، سفر رئیسی به آمریکای لاتین با برنامه‌‌‌ها و گفت‌‌‌وگوهای مد نظر، می‌تواند علاوه بر دستاوردهای سیاسی، در توسعه روابط تجاری و اقتصادی و صادرات خدمات فنی و مهندسی نقش سازنده‌ای ایفا کند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت درباره تجارت با کوبا نیز گفت: تا سال ۱۳۹۱ به صورت محدود اما سالانه کالای ایرانی به کوبا صادر می‌شد اما از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ صادراتی به این کشور انجام نشده و فقط ۶۰‌هزار دلار در سال ۱۳۹۷ صادرات صورت گرفته و مجددا بعد از آن تاکنون صادراتی به کوبا اتفاق نیفتاده، اما واردات از کوبا که عمدتا دارو و تجهیزات پزشکی است در سال‌های مختلف انجام شده، که بالاترین میزان آن در ۱۲سال گذشته در سال ۱۳۹۷ با ۶۰‌هزار تن به ۲۱ میلیون و ۲۱۵‌هزار دلار رسیده است.