دنیای اقتصاد - ملیحه ابراهیمی: اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با «تغییر» مجری انتخابات از «وزارت کشور» به «هیات اجرایی انتخابات» موافقت کردند. بر اساس مصوبه دیروز کمیسیون شوراهای مجلس که با حضور و موافقت علی لاریجانی به تصویب رسید، ماده ۳۱ قانون انتخابات فعلی ریاست‌جمهوری اصلاح می‌شود و بر این اساس هیات یازده نفره‌ای با عنوان هیات اجرایی، مامور اجرای قانون انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود. اعضای کمیسیون شوراهای مجلس در حالی به تغییر مجری انتخابات رای موافق دادند که چند روز پیش صولت مرتضوی، ریاست ستاد انتخابات وزارت کشور، با تغییر مجری انتخابات مخالفت کرده بود. مرتضوی گفته بود: «طرح تشکیل شورای‌عالی انتخابات که کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مطرح کرده، مغایر قانون اساسی و اصل تفکیک قوا است.»

پیش‌تر نیز محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور گفته بود که «در ایران برگزاری انتخابات به عهده قوه‌مجریه است.» او اظهارکرده بود: طرح شورای‌عالی انتخابات در ایران قابل اجرا است ولی معتقدم به انتخابات آینده نمی‌رسد و ممکن است برای دوره‌های آینده اجرا شود.

مصوبه کمیسیون شوراهای مجلس در صورتی نهایی قلمداد می‌شود که پس از طرح در صحن علنی، مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گیرد.

موضع شورای نگهبان

بحث بر سر تغییر مجری انتخابات که چند ماه قبل از موضوعات داغ عرصه سیاسی کشور بود، قبل از این واکنش‌هایی از سوی شورای نگهبان، به عنوان نهاد ناظر بر انتخابات را نیز برانگیخته بود. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در اظهار نظری با بیان اینکه بحث تغییر مجری انتخابات مطرح نیست، گفت: طبق قانون مجری انتخابات مردم و هیات‌های اجرایی هستند و وزارت کشور به عنوان پشتیبانی‌کننده است.

محسن‌رضایی و علی‌مطهری نیز در دو سال گذشته ایده‌هایی همچون «کمیسیون ملی انتخابات» را پیشنهاد داده بودند که هیچ یک به سرانجام نرسیدند. حالا باید دید که آیا مجلس می‌تواند در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، بر ایده تغییر مجری انتخابات جامه عمل بپوشاند.

جزئیات تغییر مجری انتخابات

رمضان شجاعی کیاسری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، با اشاره به جلسه روز گذشته این کمیسیون گفت:‌ در این جلسه مصوب شد که مجری برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، هیات یازده نفره‌ای با عنوان هیات اجرایی انتخابات باشد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: بر این اساس ماده ۳۱ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری که مجری برگزاری انتخابات را وزارت کشور می‌داند، اصلاح و تصویب شد.

کیاسری ادامه داد: ‌ماده ۳۱ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، مجری برگزاری انتخابات را وزارت کشور می‌داند که کمیسیون شوراها مصوب کرد که مجری انتخابات، هیات اجرایی انتخابات با ترکیب یازده نفره‌ای باشد.

وی در توضیح چگونگی تشکیل این هیات اجرایی انتخابات گفت: ستاد اجرایی مرکزی که در آن وزیر کشور با تایید دادستان کل کشور حضور دارد، ۳۰ نفر از شخصیت‌های ملی،‌ مذهبی و سیاسی را دعوت می‌کند که این افراد از بین خود هفت نفر را انتخاب می‌کنند. این هفت نفر به اضافه وزیر کشور، وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور و نایب رییس مجلس ترکیب یازده نفره‌ای را تشکیل می‌دهند که این ترکیب هیات اجرایی انتخابات نام نهاده می‌شود.

به گفته شجاعی‌کیاسری، در صورت تصویب نهایی مصوبه کمیسیون شوراها و امور داخلی در صحن علنی مجلس، هیات اجرایی انتخابات عهده‌دار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم خواهد بود.

در ماده ۳۱ قانون انتخابات فعلی ریاست‌جمهوری آمده است که وزارت کشور مامور اجرای قانون انتخابات ریاست‌جمهوری بوده و مسوول صحت جریان انتخابات است و به این منظور می‌تواند مامورانی جهت بازرسی و کنترل جریان انتخابات به طور ثابت یا سیار به شهرستان‌ها و بخش‌ها و شعب ثبت‌نام و اخذ رای اعزام کند.

وی افزود که در جلسه بعدازظهر این کمیسیون، ماده ۳۳ در مورد سن کاندیداها و ماده ۳۵ در مورد شرایط تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن مورد بررسی قرار گرفت.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در پایان گفت که در این جلسه، علی لاریجانی رییس مجلس و حجت‌الاسلام محمدحسن ابو‌ترابی‌فرد نایب رییس مجلس به عنوان اعضای این کمیسیون نیز حضور داشتند.

ابراهیم رضایی، دیگر عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به حضور رییس مجلس در جلسه این کمیسیون گفت: لاریجانی در این جلسه موافقت خود را با شکل‌گیری هیات مرکزی انتخابات اعلام کرد.

ترکیب «شورای‌عالی انتخابات»

در ابتدای هفته جاری خبرگزاری مهر، به نقل از یک عضو کمیسیون شوراهای مجلس، اعلام کرد: ۵۰ تن از نمایندگان، پیشنهاد تشکیل شورای‌عالی انتخابات را به کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس ارائه کرده‌اند.

بر اساس این طرح وزیر کشور و وزیر اطلاعات به عنوان نمایندگان دولت، یکی از نواب مجلس و رییس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان قوه مقننه و معاون اول قوه‌قضائیه و دادستان کل کشور به عنوان نماینده قوه‌قضائیه ترکیب این شورای‌عالی انتخابات را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این شورای مذکور دبیر ستاد انتخابات کشور را تعیین می‌کند و کار این شورا سیاستگذاری در اجرای انتخابات است.